Tålig mobil eller billig mobil + surfplatta?

Presto

Trådstartare
Jag har haft en Samsung Galaxy SIII mini, efter inte ens en vecka tappade jag den och spräckte skärmen... Hade trasig skärm i nått/några år innan jag tappade den igen och det blev mycket värre. Köpte en ny skärm billigt på eBay och bytte själv. Efter någon dag (i förrgår) pajjar den nya skärmen. Jag hade den i bakfickan på krogen, jag tappa den inte eller nått, måste ha blivit när jag satte mig ner. Skärmen gick sönder och det bara flimrade, helt obrukbar.Måste även varit en "B"skärm jag köpte i.o.m. att den gick sönder så lätt.

Men jag orkar verkligen inte köpa en ny skärm, så det får bli en ny mobil. Första gången mobilen gick sönder (i väntan på skärmen) köpte jag en billig skitmobil som bara kunde ringa och sms:a (för 57kr :D), det är den mobilen jag får ha nu.

Så jag är inne på att köpa en tåligare mobil, en vatten- och dammtålig, har hört att det är svårt att ha sönder skärmen på dom med. MEN jag skulle verklige inte orka med om skärmen gick sönder ändå! Så slog mig tanken om jag skulle behålla min 57kr mobil och köpa en surfplatta istället. Då kan jag lämna surfplattan hemma när jag är i stallet och på krogen t.ex.

Det jag känner att jag kanske kommer sakna är att jag endast använder spotify som musikkälla, då måste jag ha med mig surfplattan om jag vill lyssna på musik. Men det är inte så ofta jag lyssnar på musik på ställen där jag inte kan ha med mig surfplattan. Lyssnar t.ex. inte på gymmet, stallet eller jobbet. Om jag är på krogen eller så kan jag inte heller kolla upp tåg hem på mobilen.

Med en surfplatta kan jag dock spela spel och allt det där jag gör mest på mobilen, fast med en större skärm. Tänker isåfall köpa en surfplatta som stödjer 3G/4G så jag kan använda den där det inte finns wi-fi.

Vad har jag inte tänkte på? Hur skulle ni gjort? Vill helst inte ångra mig...
 
Jag hade sett till att ha dubbla simkort med samma telefonnummer. Ett till en smartphone och ett till en slit-och-slängtelefon. Voíla - problemet är löst!
 
Fast det kommer inte funka alls för mig. Jag känner mig för väl och jag har inte den självdisciplinen att lämna t.ex. smartphonen i bilen när jag är i stallet eller lämna den hemma när jag är på krogen. En surfplatta "går inte" att ta med sig. Dessutom så smäller en skärm på en telefon så mycket lättare än på en surfplatta (en mobil tar man upp och ner i fickan m.m.), och jag pallar inte att en till skärm ska gå sönder. Så en "vanlig" smartphone är inget alternativ.
 
Dessutom så smäller en skärm på en telefon så mycket lättare än på en surfplatta (en mobil tar man upp och ner i fickan m.m.), och jag pallar inte att en till skärm ska gå sönder.

Fast en skärm på surfplattan kan spricka lika lätt som på en mobil, min syster råkade stöta till sin surfplatta så att den ramlade ur soffan och sprack, Tror det hela beror helt på hur manicken hamnar när den landar. Vill man inte ha lättspruckna skärmar ska man nog hålla sig borta från Apple. Nästan alla jag känner som har en Apple - produkt har lyckats med bedriften att spräcka skärmen, men det beror nog mest på att de är tillverkade i glas. :)

En i min umgängeskrets köpte nyligen en Sony Xperia Z1 Compact som hon är väldigt nöjd med, den ska tydligen tåla det mesta. Hon tappade sin SIII i golvet och den dog på en gång, så hon var också ute efter en tålig mobil.

Min SIII Mini har tålt förvånansvärt mycket, dock sprack den lite i ena hörnet när den damp rätt ned i en sten. Vilket jag tycker det är helt förståeligt. ;)
 
Har du haft skydd till din smartphone?

Jag är rätt klumpig av mig och tappar telefonen då och då men jag har aldrig lyckats få en enda spricka i någon av mina smartphones.
Jag har dock hela tiden haft ett sånt lädercover som täcker både fram och baksida, det gör stor skillnad när man tappar!

(Och jag har Iphone som en del påstår går sönder väldigt lätt)
 
Jag är rätt klumpig av mig och tappar telefonen då och då men jag har aldrig lyckats få en enda spricka i någon av mina smartphones.
Jag har dock hela tiden haft ett sånt lädercover som täcker både fram och baksida, det gör stor skillnad när man tappar!

(Och jag har Iphone som en del påstår går sönder väldigt lätt)

Min kompis hade ett plastskal till sin iPhone som skydd, men det täckte bara baksidan och skyddade inte ett dugg, utan när hon tappade telefonen i marken så sprack den iaf. Ditt lädercover låter riktigt bra, jag ska rekommendera det till mina vänner som har en iPhone. :) Är det av något specifikt märke?
 
Nä jag har haft olika som funkat lika bra. Just nu har jag ett sånt lädercover med korthållare och det skyddar också bra.Viktiga är nog att det skyddar både fram och baksida och att kanterna runt telefonen är rejäla. Lädret känns som att det blir lite stötdämpande.

(Det jag har nu är något slags fuskmaterial, men känns typ som läder)
 
(Och jag har Iphone som en del påstår går sönder väldigt lätt)

Jag har haft iphone i snart fyra år och inte spräckt någon av dem. Använder silikonskal för att få en mjukare stöt när jag tappar den, men har inget skydd för skärmen. Ipaden har jag inte heller spräckt.

TS - jag läste om en kundnöjdhetsundersökning igår. De som köpt billig smartphone var minst nöjda. Men med tanke på hur ofta du verkar spräcka dina skärmar så vete katten om jag skulle lägga flera tusen på en bättre mobil.
 
Jag hade det på min förra, ett läderskydd, en sån med kort i. En gång när jag drog upp den ur fickan samtidigt som jag öppnade den för att se tiden så tappade jag den. Den faceplantade gruset och skärmen gick sönder. (det var en samsung SIII mini jag hade). Sen bytta jag skärm på den och köpte ett "originalskal" så det är skydd men det är plastfönster där tiden visas och där man svarar i telefonen. Så man slipper öppna skalet för att svara och se tiden. Det var med det skalet den gick sönder i fickan.

Och jag tänker aldrig köpa en iPad, det ska vara en Samsung surfplatta isf. Känner hur måna som helst som har surfplattor och skärmen är ju inte tåligare. Men å andra sidan så utsetts den inte för samma sak som för en mobil.

Men jag tänker inte köpa en "vanlig" smartphone, hur bra skydd det ens finns. Är less på detta nu....
 
TS - jag läste om en kundnöjdhetsundersökning igår. De som köpt billig smartphone var minst nöjda. Men med tanke på hur ofta du verkar spräcka dina skärmar så vete katten om jag skulle lägga flera tusen på en bättre mobil.

Jag har haft sönder två skärmar på fem år, och den sista när jag hade den i fickan. Men det ligger nog något i det du säger, jag har bara haft dom "billigare" modellerna, kanske går dom sönder lättare. Men med den erfarenheten i ryggen vill jag inte lägga flera tusen på en mobil som du säger ;)
 
Satsa på en halvdyr, använd bra skal och var lite försiktigare? Jag skulle dö om min mobil gick sönder i en kvart :nailbiting:
 
Om vi tänker bort alternativet med en "vanlig" smartphone med olika skal och återgår till min fråga :p

Vad skulle ni föredra?
1. Skitmobil utan surf m.m. + surfplatta
2. Stryktålig, vatten- o dammtålig smartphone
 
Om vi tänker bort alternativet med en "vanlig" smartphone med olika skal och återgår till min fråga :p

Vad skulle ni föredra?
1. Skitmobil utan surf m.m. + surfplatta
2. Stryktålig, vatten- o dammtålig smartphone

Smartphone alla gånger.

(Och jag har ett lifeproofskal till min iPhone. Det gör att den överlever tamejfan allt. Jag har även en flytväst till den :D)
 
Xperia z!:banana::bump:
Har haft min i ett år och hittills lever den:angel:
Den har varit med om massor, badat i Grekland, solat i Spanien, ramlat i backen x-antal gånger, hängt med i stallet 7dagar i veckan mm mm
Har till och från inte ens haft nåt skydd utöver plastfilmen som sitter på skärmen (copter heter den va? Sitter nån medföljande, ej copter, på baksidan också)
 
Om vi tänker bort alternativet med en "vanlig" smartphone med olika skal och återgår till min fråga :p

Vad skulle ni föredra?
1. Skitmobil utan surf m.m. + surfplatta
2. Stryktålig, vatten- o dammtålig smartphone

Nummer två OCH bra skal. Jag köper inget skal som inte har minst tjockt silikon och hårdplast kombinerat. Gärna en såndär plastfilm över displayen med. Jag spräckte min iphone en gång och det var när plastfilmen efter ett par år lossnat och jag inte köpt ny. Tappade den på en grusväg med lite större grus. Nu kör jag på Nexus 4 men var tvungen att lägga beställningen från eBay för Sverige hade bara klena skal :p

Ta med platta och mobil är för jobbigt i min värld :)
 
blir nog en Xcover från Samsung (och bra skal ;)), har ju haft samsung och kan deras menyer och så. Men jag har helt släppt det där med surfplatta. Under tiden jag har haft denna billiga mobil inser jag att jag saknar en "riktig" mobil. Men det dröjer innan jag har råd med den, så tills dess får jag stå ut....
 

Liknande trådar

IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
946
Senast: Trasten
·
Hemmet När jag var liten hade vi en stereo i vardagsrummet med hyfsade högtalare som kan kunde lyssna på musik på på hög volym och bra ljud...
2
Svar
28
· Visningar
1 737
Senast: _Taggis_
·
Äldre Med budgettelefon menar jag under 2000 kr ungefär. Jag funderar på att köpa en ny, har inte råd med någon dyr men såg att det finns...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 102
Senast: TinkerBell
·
Äldre Ja, jag tillhör kategorin som ratar musik på mobilen så det är inget jag vill ha som förslag :P. Min förra gick sönder och jag var så...
Svar
8
· Visningar
963
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp