Tålig och lättskött klätterväxt

Tora

Trådstartare
Vi ska göra en klätterställning mitt i trädgården och tänkte sätta en klätterväxt där. Det är alltså inte mot en vägg utan fristående mitt i trädgården. Ej i lä från vind. Skugga på morgonen och eftermiddagen, sol mitt på dagen.

Finns det någon klätterväxt som kan trivas där?
Önskemål:
Inga taggar
Snabbväxande
Sköter sig själv (alltså inte behöva beskäras annat än om man vill minska storleken på den)
Klättrar på egen hand

Har tittat på murgröna, pipranka, hortensia, kaprifol och några växter till, men blir inte riktigt klar över om dessa kan trivas eller inte.
 
Av de listade hade jag valt något slags vildvin. Den trivs bra i skuggiga lägen, klättrar själv med hjälp av klibbiga "fötter", växer väldigt fort och behöver inte beskäras om den inte är för stor eller på väg att sätta sig på något olämpligt ställe (osannolikt som fristående). En trevlig bonus är den vackra höstfärgen.

Vildkaprifol är extremt lättskött och klarar de flesta slags lägen men min erfarenhet är att de mår bäst när de får ansas någon gång per säsong. Jag har två som snaggas rejält på våren och det räcker gott, men vill du ha noll beskärning är de alltså inte det bästa alternativet.
 
Vi har både kaprifol och murgröna och det är ett litet helvete. De tar över och sprider sig, förstör målade ytor, puts och förgrenar sig i gräsmattan. Murgrönan (någon sorts vildvin?) dödar träden också, tror den klassas som en invasiv art t.o.m.?. Men beroende på var du bor i landet vill jag slå ett slag för vinrankor med vindruvor på. De är snällast och mest beskedliga. Lämnar inte samma åverkan där de växer och även om vi klipper ner dem lite lagom så växer de bara på sommarhalvåret så det blir hanterbart.

Ska sägas att huset ligger på Österlen.
 
Lutar åt någon form av vildvin. Kommer vara grusgångar runtomkring så spridningsrisk är inga problem.

Finns det olika sorters vildvin? Räcker det om jag haffar första bästa vildvinsplanta eller finns det olika sorter?
 
Lutar åt någon form av vildvin. Kommer vara grusgångar runtomkring så spridningsrisk är inga problem.

Finns det olika sorters vildvin? Räcker det om jag haffar första bästa vildvinsplanta eller finns det olika sorter?

Det finns olika arter och olika namnsorter. Jag tycker rådhusvildvin är finast, men det är ju en smakfråga. Beroende på vilken zon du bor i kan den som nog bara kallas "vanligt vildvin" vara bäst i ett mer utsatt läge. Den har inga fötter som fäster på allt, men klättrar fint i spaljéer och träd. Rådhusvildvin funkar i de flesta lägen i zon 3. Vanligt vildvin går säkert upp till zon 6.

Vanligt vin (även de härdiga staketvinerna) vill ha skyddat läge, och från zon 3 och uppåt kan det ändå krävas en hel del daltande för att det ska etablera sig. Här i zon 2/3 är det ofta svårt att få någon ätbar frukt, men några av de baltiska sorterna blir helt okej även utanför växthus. Men det ska klippas och pysslas för att få frukt, så jag hade inte kallat det underhållsfritt.
 
Jag hade sagt Clematis, finns många olika sorter. Men kolla det med vinden för säkerhets skull, de jag hade förr stod i lite halvlä...
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Behöver hjälp med tips om vad jag kan plantera (som helst överlever och gärna växer till sig också..). Är växt-analfabet... Har en...
Svar
8
· Visningar
6 985
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp