Bukefalos 28 år!

Tallriksharva??

E

Eufemia

Jag har en vall som är ca 3 hektar stor och där hästarn gått hela vintern. Vi har ställt ut balar med hösilage åt dem och där samlas ju en hel del rester. I hagen blir det ju väldigt mycket "högar". De har sina faviritställen att bajsa på oxå där det är extremt mycket skit. Det går tre hästar i hagen. Nu börjar snart gräset att växa och vi ta alltid en första skörd på vallen men hur ska jag göra med all skit?
Mocka verkar vara ett orimligt jobb. Harva?? Skulle det vara bra att tallriksharva och sedan stöd-så??
 
Sv: Tallriksharva??

Det går säker men det är tveksamt om det då blir både foder och bete från vallen i år.
Borde vara bättre att köra över med betesputs istället nu innan det börjar växa. Men det kan ju i värsta fall ge gödsel i fodret om man har otur.
 
Sv: Tallriksharva??

jag tycker ni skall strunta i att försöka skörda på den åkern i år. Betesharv och/eller ringvälr tror jag annars är bästa sättet att jämna till åkern. Eventuellt försöker ni så i lite frö innan också.
 
Sv: Tallriksharva??

Använd betesharv och kör varven åt båda håll. Försök göra det innan högarna torkar. Därefter gärna en körning med vält som TomasN förslår.
Nertrampade rester runt foderplatsen skulle jag ta bort innan harvning. Det blir annars att man bara drar runt med det.
Isåning på bartrampade ytor, kanske. Annars känns det som onödigt i det fall vallen är OK i övrigt. Förutsätter alltså att det inte är en nyinsådd vall du menar.

Vi gjorde som ovan då vi tog hö/hösilage på vallarna och det fungerade utmärkt. Numera, då vi enbart betar dom så är det först betesharven och så småningom betesputsaren som gäller.

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Tallriksharva??

Ursäkta min okunnighet men vad är en betesharv??
 
Sv: Tallriksharva??

Använd betesharv och kör varven åt båda håll. Försök göra det innan högarna torkar. Därefter gärna en körning med vält som TomasN förslår.
Nertrampade rester runt foderplatsen skulle jag ta bort innan harvning. Det blir annars att man bara drar runt med det.
Isåning på bartrampade ytor, kanske. Annars känns det som onödigt i det fall vallen är OK i övrigt. Förutsätter alltså att det inte är en nyinsådd vall du menar.

Vi gjorde som ovan då vi tog hö/hösilage på vallarna och det fungerade utmärkt. Numera, då vi enbart betar dom så är det först betesharven och så småningom betesputsaren som gäller.

LIA

Jag menade ringvält och inte tallriksharv. En tallriksharv kommer att harva sönder hela vallen och det använder man när man vill bryta vallen och så nytt.

Ringvälten jämnar mest till bara.
 
Sv: Tallriksharva??

Ok, tack för era svar. Ska försöka få tag på en gräsharv till att börja med.
 
Sv: Tallriksharva??

Vi har kört vår hage med fyrhjuling och en liten gräsharv och det blev riktigt bra faktiskt. Nu har vi inte hösilage utan torrt hö men det blir rätt mycket rester ändå och blött av väder och vind så det kan väl vara jämförbart ändå.
Vi har i o f sig mockat delar av hagen för hand, de stora "toaletterna" som är väl synliga har vi tagit för hand. Allt annat har vi harvat ut de dagar de har varit torrväder.

Jag är ingen expert på området men har hört någonstans att om man harvar ut/"slår sönder" bajshögar i torrväder så är risken mindre för parasitspridning. Vet inte om någon kan bekräfta eller ev förkasta detta här?
Vi har ju i o f sig endast beteshagar och tar inte vårt hö där men hästarna äter ju likväl gräset där.
 
Sv: Tallriksharva??

Vi har ju båda två skrivit vält!?

Har man inte tillgång till ringvält kan en vanlig tre-delad vält duga. Huvudsaken att gödselresterna mosas ner mot marken.

LIA
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 595
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 831
Senast: Habina
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 904
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp