Fille

Trådstartare
27606


Jag kan inte se något samband mer än att 63,36,72,27 är delbart med 9. Kan ni se något samband i uppgiften ”talpar”? (Det är inget prov utan något vi ska diskutera i studiegrupper, men man ska försöka lösa uppgiften själv först...)
 
Visa bifogad fil 27606

Jag kan inte se något samband mer än att 63,36,72,27 är delbart med 9. Kan ni se något samband i uppgiften ”talpar”? (Det är inget prov utan något vi ska diskutera i studiegrupper, men man ska försöka lösa uppgiften själv först...)


Talen består av samma siffror, bara bakvänt.

De första två paren blir bägge 99 om man adderar de, nästa blir 77, samt 88. 143 blir avvikande då man kliver över 100. Sambandet har med att göra man adderar samma tio-tal som ental, därmed blir bägge siffrorna samma. vet dock inte hur 143 passar in där...

Edit: Lite fler samband :

Det första talparet är alltid större.
Det är högre siffra i det första tiotalet än entalet i första delen av paret, och tvärtom i senare.

Det första och sista positiva naturliga talet är det enda som saknas i alla talpar. (1, 9)
 
Senast ändrad:
Talen består av samma siffror, bara bakvänt.

De första två paren blir bägge 99 om man adderar de, nästa blir 77, samt 88. 143 blir avvikande då man kliver över 100. Sambandet har med att göra man adderar samma tio-tal som ental, därmed blir bägge siffrorna samma. vet dock inte hur 143 passar in där...

Edit: Lite fler samband :

Det första talparet är alltid större.
Det är högre siffra i det första tiotalet än entalet i första delen av paret, och tvärtom i senare.

Det första och sista positiva naturliga talet är det enda som saknas i alla talpar. (1, 9)

Tack för lite tanketips :)
 
Sätter du minus mellan varje talpar blir alla resultat delbara med 9.

Sätter du plus mellan varje talpar blir alla resultat delbara med 11.
 
Läste också med uttal som i valpar men tänkte inte på djur utan fick för mig att det var någon slags hudflikar/utväxter, hjärnan kopplade ihop någon slags blandning mellan stolpar, taggar och talg (-körtlar) :wtf:
 
Fast jag tror det är mer är mer korrekt att säga "delbart med 3" än 9 :)
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
357
Senast: Pilot
·
IT & mobiler Gmail appen i min Samsung har plöstligt slutat avisera att jag har nya mail. Vad jag minns har jag inte ändrat några inställningar och...
Svar
10
· Visningar
566
Senast: Magnum
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 879
Senast: Sel
·
Juridik & Ekonomi Har ni några sparmål för 2024 och i så fall; vad? Har själv satt ett väldigt högt mål för mig själv, vilket kommer att bli tufft med...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
14 390
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp