Tam rävunge

Kicki081

Trådstartare
Hej!
I ca 2 månader har en rävunge ofta kommit och hälsat på. Den var redan från början helt orädd för oss. Springer omkring på altanen när vi är där. Nosar på oss, stjäl våra skor osv. Väldigt söt. Pigg och fin päls. Mager , men det kanske de brukar vara. Beteendet verkar dock inte så normalt dock. Har försökt skrämma den genom att skjuta med luftpistol, men den bryr sig inte alls. Verkar snarare se ljudet som en signal att nu är det mat, eftersom den kommer springande mot oss istället för att fly .. Har sprutat vatten på den, hjälper inte heller. Den hoppar undan sen kommer den igen.
Är rädd att den får ett kort liv om den inte lär sig att människor är farliga. Grannarna matar den och det gör ju inte saken bättre.

Nån som har nån idé o hur man bör göra i en sån här situation? Nån mening att kontakta viltvårdare?
IMG_20210613_171428397_HDR.jpg
Visst är den söt och helt fantastiskt att komma så nära en räv. Men det är ju ändå ett vilt djur och bör behandlas så för att den ska överleva.
 
Jag ska kolla med länsstyrelsen och fråga om det är nåt man kan göra. Är tydligen flera av grannarna som matar den. Att de skulle sluta med det för att jag säger ifrån är högst osannolikt tyvärr...
 
Jag råder dig också vara försiktig, rävungar är inte helt ovanligt att de beter sig så här i samband med avvänjning, men däremot kan det bli så att länsstyrelsen till och med avlivar om det kommer fram till dem. Be grannarna sluta mata, man får inte ta hand om vilda djur.
 

Liknande trådar

Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
23 066
Övr. Katt Vad gör jag nu då? Grannen sa att de hade en katt i sitt garage och undrade om den var våran, men det var det inte. Nu har katten...
Svar
12
· Visningar
1 346
Senast: mian1
·
Däggdjur Ja, nu har Malte och Skogsmusen bestämt sig för att möblera om buren. De liksom går under höet och trampar ut det över hela buren...
Svar
3
· Visningar
1 403
Senast: sussantuss
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
11 312
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp