Bukefalos 28 år!

Tamråttor och tamhet..

S

Sandra_L

Jag har skaffat mig två råtthonor. Den först kom för ca 3 veckor sedan.. Köpte henne av en zoobutik! Frågade vart dom kom ifrån osv och det var ju såklart en grossist men som tydligen var jättenoga med att inte avla på mycoplazma.. Aja tänkte jag. Ja chansar iaf.. Nu har hon börjat blir tam och är jätteframåt. Supersöt och coool.. Inte rädd för mycket precis.. Hon bits aldrig! Jag kan lita på henne redan till 110% ... Efter 2 veckor köper jag en hona till som kompis . Men denna gång från en seriös uppfödare... NU har det gått 2 veckor och hon är skitskum. Hon är livrädd för allt som händer omkring. Kastar sig till sina gömställen om man kommer nära buren eller öppnar burgallret och hon HUGGER tag i fingrar om man stoppar in dom genom gallret (inte alltid dock hon är alltså skitlömsk).. Hon går att hålla i och det brukar inte vara några problem har aldrig blivit biten då. Men alltså jag blir faktiskt less.. Här har man betalat mer pengar för en reggad jäkla råtta med bra stam och som är "handtam" så får man nått psykfall känns det som.. (båda honorna är lika gamla vill jag också tillägga (4 månader)..


Det känns somsagt som ren bluff att förlita sig på det här med uppfödare och råttavel.. Har haft zooråtter förr utan problem och dom blev väldigt långlivade.. :confused:
 
Sv: Tamråttor och tamhet..

Man kan aldrig garantera ett dugg när det gäller levande djur. Det kan gå skitbra och det kan gå åt helvete. Grejen med seriös uppfödare är att oddsen att det går åt helvete är sjukt mycket mindre än det är med zooråttor.

Du har pratat med uppfödaren hoppas jag? Det är typiskt sånt där som hen måste få veta så att uppfödaren kan undvika såna problem i kommande kullar :laugh:

Det där med att inte avla på mycoråttor är för övrigt bara bluff. Det finns en enda stam på labb som inte bär på myco, de utvecklar dock myco så fort de kommer i kontakt med det. Alla andra råttor bär på mycoplasma. Det man gör när man föder upp på ett seriöst sätt är att avla på individer med bra immunförsvar för att mycoplasman inte ska bryta ut.
En grossist kan för övrigt aldrig någonsin avla på ett bra sätt. De har helt enkelt ingen aning alls om hur avkommorna utvecklas och har således gått miste om mycket viktig information om vad som finns i linjerna. Och så var det ju det där med att tjäna pengar också, seriös avel tjänar man inte ett öre på utan man går back...
 
Sv: Tamråttor och tamhet..

Håller med i alla gul_zebra säger och tillägger också att det är skillnad mellan uppfödare och uppfödare, vad gör denna uppfödare seriös? Är denna regristerad i SRS?

I vilket fall handlar det för mig inte bara om riskerna utan om vilken avel man vill stödja. Jag vill inte stödja en syn på råttor som varor där de massproduceras och skickas över halva landet för att säljas till ett okänt öde. En seriös uppfödare avlar för djurets bästa och hur många djuraffärer kan säga det, ingen.
 
Sv: Tamråttor och tamhet..

Men själv har jag bra erfarenheter av zooråttor.. Har köpt genom samma zoobutik varje gång och även andra djur. Kanske är det ren slump då.. Men även en kompis har köpt zooråttor och har fått trevliga och friska individer.. Honan jag köpte från uppfödarn är reggad i SRS och min råtta har reggbevis osv.. Jag ska prata med henne idag men troligtvis kommer det nog bara några fina ursäkter för att "dom kan bli så när dom är unga" eller nån annan dum bortförklaring som låter bra ..
 
Sv: Tamråttor och tamhet..

Det handlar inte om att det nödvändigtvis måste vara fel på zooråttor, utan att de föds upp på ett icke djurvänligt sätt och inaveln är hög.
Inget man vill bidra till helt enkelt.
 
Sv: Tamråttor och tamhet..

På din beskrivning av uppfödaren låter det som en oseriös uppfödare. Knappast konstigt att du får en "knäpp" råtta då... Att råttan är reggad i SRS är helt enkelt ingen garanti för att det är en bra avel bakom råttan.
 
Sv: Tamråttor och tamhet..

Är uppfödaren regristerad i SRS? I deras uppfödarregiser? Att din hona är regristerad säger ingenting då vem som helst får regristera sina råttor. Att någon kallar sig uppfödare betyder inte heller automatiskt att dessa är seriösa, vem som helst får nämligen kalla sig uppfödare också.

I vilket fall påstår ingen att det inte finns bra zooråttor. Återigen är det den oseriösa aveln som folk har något emot och det gäller oseriösa uppfödare likväl som djuraffärer.
 
Sv: Tamråttor och tamhet..

En av mina råttor högg mot gallret förut. Han trodde det var mat man skulle stoppa in genom stängerna. fick som tips av djuraffären att säga ett högt och bestämt FY när han högg mig i fingrarna. Nu gör han det inte längre :)

Den andra råttan har DAMP eller något. När han inte fått vara ute på några timmar går han ryckigt och hoppar och slänger sig. Ser jätteroligt ut! Och så blir han ettrig mot den andra råttan. Prova att motionera råttorna mycket och ge dem gnagverktyg :) Ett säkert bo är också ett måste då de ska känna sig trygga.

Mina råttor är väluppfostrade nuförtiden :) Som pyttesmå hundar!
 
Sv: Tamråttor och tamhet..

Mina bästa råttor var från djuraffär allihop. De var klart mysigast och levde relativt länge.
Av de jag fick från uppfödare var flertalet trevliga eller roliga men jag hade rätt mycket otur med livslängden på dem och jag kommer ihåg speciellt en som hade problem. Hon var väldigt skygg och rädd och kom aldrig fram till burdörren när jag kom hem. Hon var dessutom den enda råtta jag haft som jag faktiskt var lite försiktig med fingrarna runt. Hon hade epilepsi eller något liknande. Hon fick ett par anfall som hon återhämtade sig från på någon minut men hon blev inte ett år innan jag såg henne få ett anfall som tog kål på henne. Det är ju inte säkert att hon blev knäpp på grund av anfallen men det känns ju inte helt otroligt att problemen var kopplade. Dålig genetik var det i alla fall säkerligen.

Egentligen skulle man börja om från början med vildråttor som inte avlats fram till sjukdomsbärare men det kan ju så klart ta några generationer innan agressiviteten är helt borta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp