Tandborstning

MissFideli

Trådstartare
Jag har "fått order" av veterinärer att borsta tänderna på katterna. De är 6, 6, 8 och 10 år. Hur gör jag? Vad använder jag? Veterinären sist, sade att en väldigt mjuk barntandborste duger utmärkt. Men att fingertutorna kanske är enklare. Så, ni som borstar tänderna och framförallt ni som börjat på vuxna katter.

Hjälp!
 
Jag tycker fingertutorna är för klumpiga för att komma åt tänderna längst in. Jag snurrar lite gasbinda runt pekfingret istället. Till tänderna längre fram tar jag en mjuk barntandborste. Det är nog bara att börja korta stunder och belöna med något gott.
 
Jag tycker fingertutorna är för klumpiga för att komma åt tänderna längst in. Jag snurrar lite gasbinda runt pekfingret istället. Till tänderna längre fram tar jag en mjuk barntandborste. Det är nog bara att börja korta stunder och belöna med något gott.

Vad använder du för tandkräm?
 
Jag använder antingen en dubbelsidig tandborste eller en tops. Använder Petosans tandkräm eller bara vatten de dagarna jag borstar. De dagar jag inte får in borstningen använder jag Tropiclean clean teeth geel.
 
Jag använder petosan tandkräm, den smakar som godis tycker katten och hon påminner mig varje dag när det är dags för tandborstning! Använder minsta babytandborsten jag kan hitta, ibland får jag klippa av stråna så de är kortare (tagelstrån).

Jag började med att bara ge henne tandkräm på borsten uppe på toastolen (lättare att ha henne en bit upp) tills hon kom in i den rutinen. Sen börja hålla lite i huvudet (lätt, inte hårt) och sen borsta lite, lite mer för varje dag. Efter några veckor klarade hon båda sidorna och att jag "håller emot" med handen. Efteråt får hon alltid slicka/gnaga på borsten tills hon är nöjd, så att det är en positiv upplevelse.

Borstar bara utsidan av tänderna, det har jag fått OK från vetrinären med, insidan rengörs lite mer av sig självt sa hon :)
 
Jag försökte borsta tänderna - med en fingertub, både av gasväv och gummi på Nikita men det fungerade inte. Megara som vägrar att jag så mycket som lyfter på läppen på henne skulle det aldrig gå. Att jag skulle få hålla fast huvudet hur lätt det än görs är otänkbart.

Hamburgare.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag ska börja borsta tänderna på alla damer här hemma. Jättebra tror jag, fruktansvärt tror katterna. Tänkte börja med Maggan, som...
Svar
1
· Visningar
717
Senast: kma
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
856
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 927
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp