MissFideli

Trådstartare
Jag får väldigt ont i tänderna av att äta ett visst sorts godis. Mitt favoritgodis förstås. Supersura godisbitar. Äter jag "för mycket" kan jag knappt borsta vissa tänder sen för att det ilar och gör ont. Tugga på saker likaså. Så är det i 3-4 dagar, sen är allt bra igen. Nu äter jag sällan annat godis, men de gånger jag gjort det, så har jag trots stor mängd inte fått samma reaktion.
Berättade för min psykolog, som sa att det troligen var emaljen som inte mådde så bra/var på väg att försvinna av syran. Kan det vara så? Blir den bättre om jag slutar äta det godiset i så fall, eller är den förstörd för alltid?
 
Jag har samma problem. Min tandläkare säger att det inte är minsta fel på mina tänder, men att jag ska lyssna på dem och låta bli surt godis...
 
Det sura gör emaljen mjuk och erosion uppstår. Uppstår dessa angrepp ofta och länge finns det risk för att erosionen försämrar emaljen påtagligt. Tänk frätskador.

Den emalj som är borta är borta för alltid. Emaljen går aldrig att bygga upp igen, det enda man kan gör är att försöka skydda den emalj man har. Därför är det bra att ta känslan på allvar. Undvik surt och borsta aldrig tänderna nära inpå att du ätit t.ex. surt godis eller druckit läsk/juice.
 
Jag har samma problem fast mina problem beror inte på att jag äter godis för det gör jag väldigt sällan. Kanske en handfull gånger om året. Mina problem beror på att jag har EDS och att min tandemalj därför är mjukare än normalt. Jag har fått order av tandläkaren att aldrig borsta tänderna mer än två gånger/dag och då med en extra mjuk eltandborste. Man ska inte borsta för länge heller, 2-3 minuter är lagom. Sedan är det bra att skölja munnen med munvatten som förhindrar erosion mitt på dagen också. Jag har också alltid bettskena när jag sover för att tänderna inte ska kunna skava mot varandra.

Skulle jag äta typ smågodis så hade jag fått jätteont i tänderna på en gång så det går inte alls. Surt godis går helt bort även om jag egentligen älskar det.

Emaljen kommer tillbaka. Den läker om man sköter sina tänder ordentligt men om du håller på och äter det sura godiset hela tiden så får ju emaljen ingen chans att läka. Ett tag hade jag så ont i tänderna att jag ibland inte kunde tugga alls men nu några månader efter att jag fick bettskenan och har följt tandläkarens anvisningar så har jag inte ont längre. Självklart äter eller dricker man inget en halvtimme före (möjligtvis vatten före men inte efter) eller efter tandborstning och man sköljer alltid munnen efter att man har druckit eller ätit sura och söta saker. Man sköljer inte heller bort tandkrämen med vatten efter tandborstningen utan man sköljer runt och silar med tandkrämen mellan tänderna efter att man har borstat och sedan spottar man bara ut. Man tar inte in något extra vatten i munnen alls utan sköljer enbart med tandkrämen och saliven.
 
Emaljen kommer tillbaka. Den läker om man sköter sina tänder ordentligt men om du håller på och äter det sura godiset hela tiden så får ju emaljen ingen chans att läka.

Nej, emaljen kommer inte tillbaka. Däremot kan man stärka den emalj man har kvar, vilket kan upplevas som att emaljen "läker".
 
Nej, emaljen kommer inte tillbaka. Däremot kan man stärka den emalj man har kvar, vilket kan upplevas som att emaljen "läker".

Okej. Jag vidarebefordrar enbart vad min tandläkare förklarade för mig men då har hon väl fel då. Min emalj var helt borta på flera tänder och nu är den tillbaka så det vore ju märkligt om den inte kan läka.
 
@TinyWiny jag litar mer på den allmänna uppfattningen bland tandläkare att erosionsskadade tänder inte läker, än enskilda tandläkare som hävdar motsatsen

" Den tandvävnad som en gång försvunnit kommer inte tillbaka, men genom att du ändrar dina vanor kan förloppet stanna av."-
https://www.folktandvardenstockholm.se/fakta-rad/sjukdomar-och-besvar/fratskador/

"En erosionsskada kan inte repareras av sig själv och därför bör det uppmärksammas i ett tidigt skede innan det blir värre." -http://distriktstandvarden.se/tandbesvar/fratskador-pa-tanderna-erosion/

"Emalj som försvunnit genom erosion kommer inte tillbaka". 
 - http://www.tandhygienistforening.se/yrket/friska-taender-hela-livet/#sthash.Ba5QU8Dw.dpuf
 

Liknande trådar

Kropp & Själ jag är en tjej på 14 år som äter godis ofta, nästan varje dag vissa veckor. inte flera hekto men kanske några godisbitar eller nån...
Svar
19
· Visningar
1 514
Övr. Hund Den matglada unghunden (labrador) har upptäckt vårgräs. Hennes andra vår, hon har alltid varit gräsätare men nu har det verkligen nått...
Svar
12
· Visningar
1 080
Senast: Fisherling
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 059
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 300
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp