Tandläkare- hur ofta går ni?

Den generella rekommendationen här (i UK) är var 6:e månad, men det tycker jag är helt vansinnigt ofta för folk som inte har några direkta problem! Så ofta gick jag inte ens som barn, då var det var 18:e månad vill jag minnas. Å andra sidan har de en historia av katastrofalt dåliga tänder här också... Jag minns när jag var hos tandläkaren för första gången här och han avslutade undersökningen med "Everything looks great, I can tell you didn't grow up in the UK!" :D

Jag har aldrig haft varken hål eller andra problem (peppar, peppar) så jag brukar nöja mig med att gå vartannat, var tredje år sådär - och då mest för att bli av med lite tandsten samt generellt checka av så att där inte finns några problem som jag inte märkt själv.
 
Går en gång per år till tandhygienist. Har haft lite problem med tänderna tidigare och då röntgar tandhygienisten och tar tandsten det känns bra för mig med ett års intervall. Tandhygienisten har sagt att jag komma med längre intervaller om jag vill men jag tycker det är bra med lite tätare besök. Skulle något behöva kollas av tandläkare så kommer oftast tandläkaren in under besöket. Är det något mer omfattande så får jag en tid hos tandläkaren. Men nog inte varit hos tandläkaren på minst fem år utan bara tandhygienisten.
 
Jag går på årlig kontroll, blir ibland 18 mån mellan. Blir rek tandhygienist kanske varannan gång. Har aldrig haft hål i tänderna så nåt rätt gör man väl... Jag jobbar gärna förebyggande med tandhälsan, kan inte tänka mig nåt värre än att laga hål och ta bedövning. Har ibland haft nån spricka eller nåt att kolla upp så då går jag dit en extra gång, hittills har det inte varit större saker.
 
Samma här. Går om jag har problem, men då till akuttandvården. Har ingen tandläkarkontakt annars.

Varit hos tandvården en gång sen jag var 17 år gammal. Fick då höra att jag har jättebra tänder och ser ut att ta väl hand om dem så han trodde mig inte när jag sa att det var 15 år sedan någon petade mig i munnen.

Jag har extremt lågt förtroende för tandläkare.
Jag har ett hål som egentligen skulle behöva lagas, men så länge jag inte har tandvärk så är det längst ner på min prioriterngslista.
 
Jag träffar tandhygienist med 12-18 månaders intervall. Får lätt tandsten och inflammationer i tandköttet men tydligen "immun" mot karies (något med salivets sammansättning). Har inte träffat tandläkare på flera år.
 
Tillägger också att munhälsa är mer än bara ev hål i tänderna.
Infektioner i tandköttet (även små) är inte bra, i värsta fall kan det leda till hjärtproblem.
 
Jag går när tänderna smulats sönder och behöver dras.
Har väldigt lite tänder kvar ner men än syns det inte om jag småler.
Ska dra 2 tänder till uppe och ev en nere .
 
Jag går inte till tandläkare annat än när något har hänt.
Sist så hade jag slagit en tand lös, det är 15 år sedan nu.
Mina tänder behöver inte tandläkare, de går aldrig sönder.
Jag har aldrig behövt laga någon tand.
Låter ändå osannolikt, eller så har du ofantlig tur med dina tänder :)
 
Har gått en gång i halvåret i en period sen blev det en gång per år men nu känns det som om det gått längre kanske har de ont om personal eller glömt bort mig
Eftersom det just nu isar konstant i mina tänder får jag nog ringa om det inte släpper :crazy:
 
Går en gång om året, blir kallad någon gång på våren. (Kan ha missat att gå 2019).Träffar då tandhygienist. Behövs det kollar tandläkaren också. Jag fick just ingen tandsten när jag var ungdom men nu behöver jag skrapa lite varje år. 2020 var det såpass mycket att de använde ultraljud för att ta bort stenen. Och jag har flera början till hål så är bra att hålla koll på dem.
 
Har tandläkarskräck och undviker gå dit så mycket det går :p.
Börjar nog bli dags nu dock. Blir sju år sen i år, gången innan var det 6 år emellan. Då tyckte tandläkaren jag skulle kolla vartannat år. Har *peppar peppar* aldrig haft tandsten och aldrig gått till tandhygienist heller.
 
Låter ändå osannolikt, eller så har du ofantlig tur med dina tänder :)
Min mans tänder är precis likadana. Han har lagat en enda tand i sitt liv (50+)...... Han tar visserligen bra hand om sina tänder, men han har också extremt bra kvalitet - uppenbarligen. Han går heller inte till tandläkare regelbundet. Det behövs helt enkelt inte.
 
Fick sms om att jag har tid till min tandläkare snart. Började fundera på om det var nödvändigt, var där för ett år sedan och inga problem upptäcktes. Där jag går ska man gå hos tandläkare innan besöket hos tandhygienist/tandsköterska. Vill just nu bara gå till tandhygienisten för att ta bort ev tandsten, men måste då gå till tandläkaren först. Känns onödigt, men kanske har jag fel- hur fungerar det för er?

Två gånger om året, jag blir kallad. Besöket brukar mest handla om att ta bort tandsten och röntga. Jag får galet mycket tandsten och har råd att få det fixat. Använder ändå eltandborste och specialtandkräm, men det bildas tandsten som behöver tas bort ändå.
 
Jag går väl var tredje år eller så, har jag mer problem än lite tandsten så är det någon av de ”lagningar” jag gjort tidigare för att fylla i djupa gropar som börjar ge sig eller att det gått hål precis bredvid. Verkar inte behövas gå oftare men lite surt är det att de värsta problem jag har är tandvården som orsakat, nu har man tydligen slutat fylla igen djupa gropar på barn eftersom det ökar risken för att få hål istället för minskar den som man trodde då, åtminstone på min skoltandvård… 🙃
 
Min mans tänder är precis likadana. Han har lagat en enda tand i sitt liv (50+)...... Han tar visserligen bra hand om sina tänder, men han har också extremt bra kvalitet - uppenbarligen. Han går heller inte till tandläkare regelbundet. Det behövs helt enkelt inte.
Det är ju fint att det är så för en del. Frågan var mer hur ofta en behöver besöka än inte. Samma som att en del aldrig gör en mammografi. Bra det, tills du har cancer. Funderade mer på hur ofta personer gör det. Inget illa menat till just dig. Kanske tänker jag fel, det hör till vardagliga hygienen med tandtråd osv men tandläkare plus hygienist en gång per år kändes mycket.
 
Det är ju fint att det är så för en del. Frågan var mer hur ofta en behöver besöka än inte. Samma som att en del aldrig gör en mammografi. Bra det, tills du har cancer. Funderade mer på hur ofta personer gör det. Inget illa menat till just dig. Kanske tänker jag fel, det hör till vardagliga hygienen med tandtråd osv men tandläkare plus hygienist en gång per år kändes mycket.
Att gå till tandläkare eller tandhygienist en gång om året alternativt vartannat beroende på ens tänder är väldigt vanligt. Rätt normalt både en gång om året och vartannat. För helt vanlig kontroll. Som kostar 1500-1800 kronor med röntgen.

Folktandvården tex kallar barnen vartannat år där jag bor. Privattandläkaren vi går hos kallar barnen en gång om året. Mina barn har aldrig haft hål eller misskött sina tänder på något vis och två av dem är 18 och 20 nu. Samma mottagning kallar mig en gång om året.
 
Förr gick jag vartannat år men så gick min tandläkare i pension så nu har jag inte varit där sedan 2015.

Kanske får bli ett sent nyårslöfte till mig själv att leta upp en ny och gå dit.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 860
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 469
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Vän pratar med läkare om en medicin. Hon nämner att hon inte kan gå över 100mg för hon förlorar all form av kontroll av kroppen. Han...
Svar
1
· Visningar
727
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ TW = Trigger warning för psykisk ohälsa. Jag tog äntligen kontakt med kuratorn på vårdcentralen för ett tag sen. Som liten hade jag...
Svar
2
· Visningar
1 079
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp