Tandläkarrädsla

Jag har tidigare klarat tandläkarbesök, även om jag tyckt att det varit obehagligt. Men jag har stått ut. När jag flyttade hit var jag tvungen att hitta en ny tandläkare. Det fungerade bra. Men en dag när jag kom till min bokade tid så hade jag plötsligt fått en ny tandläkare. Och han skrämde mig. Han tyckte nog bara att det var bra att vara ärlig med att det minsann blöder när man sätter fast den där klämman runt tanden när man ska göra fyllningen, men där havererade jag. Det blev omöjligt att låta mig behandlas.

Så jag remitterades till tandläkaren på sjukhuset som bara har hand om de räddaste patienterna. Jag råkar ju känna tandsköterskan där privat också, så det är ingen nackdel.

Förra gången jag var dit så gick det inte att lägga bedövning. Jag kände bara att jag inte klarade av det. Dessutom råkade jag få syn på sprutan då tandläkaren höll den ovanför mig. Så behandlingen kunde inte genomföras.

Nu har jag en ny tid i morgon. Planen är att jag ska få kraftigt med lugnande innan behandlingen. Jag har fått den en gång tidigare när en tand skulle dras och det gick bra, men nu fick jag papper hem där det stod att jag måste övervakas efter att jag fått medicinen. Det låter farligt. Vad är det som kan hända?

Jag känner bara att jag vill verkligen inte till tandläkaren. Står inte ut med något alternativ egentligen.
 

Kan ett första steg vara att gurgla munvatten? Jag har ju noll koll egentligen. Men det känns ju för mig som att det kanske dödar lite bakterier som kan ge besvär i tandkött och på tänder. Och kanske minska risk för att du blöder om du borstar tänderna.
Ja. Jag har fått det utskrivet av tandläkaren. Har dock haft lite svårt att använda det, men får försöka bättra mig.
 
Nej, det har jag inte fått.
Man ska inte använda den tandkrämen om man borstar 2 ggr per dag enligt min tandhygienist men har man svårt att borsta kontinuerligt (vilket jag har) rekommenderade hon att använda den. Sen varierar det säkert mellan olika mottagningar, men det går ju att fråga.
 
Ja, det är ett rätt stort problem tyvärr.

Jag har en eltandborste. Vill inte ha något annat. Och tandkräm som löddrar mycket tycker jag är obehagligt. Löddrande tandkräm var en stor anledning till att jag hade svårt att borsta tänderna som barn. Så jag har en som inte löddrar så mycket och som verkar okej innehållsmässigt också.
Vad synd att det bara är eltandborste som går bra. Jag tror annars GUM® SensiVital® Tandborste som är extra mjuk skulle passat. Om det är Oral B el-tandborste du har, har jag sett att det kommit ett special care borsthuvud, men om det är extra mjukt vet jag inte.
 
Vad synd att det bara är eltandborste som går bra. Jag tror annars GUM® SensiVital® Tandborste som är extra mjuk skulle passat. Om det är Oral B el-tandborste du har, har jag sett att det kommit ett special care borsthuvud, men om det är extra mjukt vet jag inte.
Visst går det med vanlig tandborste men jag är lat. Sen blir det renare med en eltandborste.

Senzodyne barntandkräm löddrar knappt nåt. Innehåller ju mindre fluor än för vuxna, men bättre än att inte borsta alls tänker jag.
Har en tandkräm jag tycker är ok, även kemikaliemässigt.
 
En kan också få flourtabletter och tandkräm med extra flour utskrivet om din tandläkare inte redan gjort det.
Jag mår väldigt mycket illa nu pga sjukdom. Att borsta tänderna då gör ju att jag kräks direkt vilket jag inte gillar. Tänkte jag skulle prova tandkrämstabletter och se hur dom fungerar.
Flourtabletter är jag lite skeptisk mot.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag var hos tandläkaren i morse och blev drogad. Fick dock rådet att inte gå och lägga mig när jag kom hem. I informationsbladet om...
Svar
15
· Visningar
1 059
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 558
Senast: enough
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 637
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 723
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp