Tandläkarhelvete!

Piek

Trådstartare
Jag är så arg och ledsen just nu!

Jag har sneda framtänder och ett hyfsat överbett som jag under min ungdom mådde väldigt dåligt över och hade rejäla komplex för. Påpekade flera gånger då för tandläkare och tandhygienist att jag ville ha tandställning och fixa till det. Svaret var alltid att det behöver du inte och det här kommer aldrig bli något problem för dig.
Det var helt enkelt så jag såg ut och jag fick lära mig leva med det :(

Nu tio år senare har jag lärt mig att acceptera och leva med det och jag mår inte längre dåligt över mina tänder.
Fram till idag när jag var till en annan tandläkare av helt andra orsaker. Det första han säger när jag öppnar munnen var att "du har ett bettfel som behöver korrigeras eftersom det sliter på dina undertänder och du får spänningar bak i käken" typ. Han påpekade också att det här inte var något nytt utan att tänderna alltid sett ut såhär och det borde ha gjorts något för längesen, mina knäppande käkar som jag även de påtalat för tidigare tandläkare kommer troligtvis också från det här :banghead:
Men han sa också att en tandkorrigering är frivillig, kostar mycket pengar och tar ca tre år.

Då är jag alltså 25 år gammal. Har ett bettfel som jag lärt mig leva med och trott att inte ska vara några problem och nu plötsligt behöver jag räls. Något som jag så gärna ville ha när jag var yngre men nu inte alls är sugen på.
Inte heller har jag ekonomin att lägga X antal tusen på mina tänder, jag tänkte ju börja plugga till våren :(

Vad gör man??
Ursäkta rörigt inlägg jag behövde bara skriva av mig lite :(
 
För att förtydliga, jag är alltså inte arg på tandläkaren jag träffade idag utan på de jag gick till som ung. Dagens tandläkare är jag bara tacksam över att han påpekade det här så att jag vet.
Folktandvården båda två visserligen men i två helt olika städer och län.
 
Vad gör man??
Ursäkta rörigt inlägg jag behövde bara skriva av mig lite :(
Hade jag haft råd hade jag nog gjort det, annars hade jag nog avvaktat tills jag har råd.
Jag har varit i liknande dilemma, då jag hade två mjölktänder som skulle bytas ut till skruvar och det drog ut på tiden, men slapp tack och lov att betala det själva, hade blivit svindyrt och troligen inget jag hade gjort.

Va sa tandläkaren om den ekonomiska biten? Finns det kanske någon lösning som gör att det inte blir så dyrt eller liknande?
 
Riktigt trist att det visar sig nu att det verkligen är ett problem och att du behöver betala kalaset själv, det är svindyrt. Jag fattar att du deppar. Jag hade nog ändå valt att göra korrigeringen inte minst för att slippa än värre problem i framtiden
 
Hade jag haft råd hade jag nog gjort det, annars hade jag nog avvaktat tills jag har råd.
Jag har varit i liknande dilemma, då jag hade två mjölktänder som skulle bytas ut till skruvar och det drog ut på tiden, men slapp tack och lov att betala det själva, hade blivit svindyrt och troligen inget jag hade gjort.

Va sa tandläkaren om den ekonomiska biten? Finns det kanske någon lösning som gör att det inte blir så dyrt eller liknande?

Vi hann tyvärr inte diskutera det så mycket idag då jag bara var in snabbt för att få ett kostnadsförslag på en annan tand som gått sönder. Utan han sa att om jag ville får jag boka en tid för en ordentlig undersökning så får man ta det därifrån. Han sa att det är tandreglering som gäller och med det tolkade jag det som tandställning/räls.
Rent estetiskt så står jag hellre ut med mina sneda tänder än att ha räls i tre år. Men kan man kanske sätta en sån tandställning som sitter innanför tandraden och inte syns så mycket?

Sen tänker jag på den ekonomiska biten. Eftersom han var tydlig med att det här borde ha gjorts för längesen kan det ses som felbehandling då att tidigare tandläkare nekat? Kan man i så fall få nån hjälp den vägen?
 
Jag hade helt klart gjort det, om inte annat för att undvika att problemen blir värre. Att få mina tänder ordnade kan vara bland det bästa som hänt mig, dock var mina problem av sådan kaliber att jag fick det betalt.
Många tandreglerare kan ordna med finansiering så att det är möjligt att dela upp kostnaden, kanske kan du ringa runt till olika mottagningar och se vad de har för lösningar?
 
Riktigt trist att det visar sig nu att det verkligen är ett problem och att du behöver betala kalaset själv, det är svindyrt. Jag fattar att du deppar. Jag hade nog ändå valt att göra korrigeringen inte minst för att slippa än värre problem i framtiden

Ja jag tänker också så att det BORDE göras, men nu vill jag inte... Jag ville däremot hemskt gärna för tio år sedan :(
Känner mig som en trotsig unge just nu haha
 
Vi hann tyvärr inte diskutera det så mycket idag då jag bara var in snabbt för att få ett kostnadsförslag på en annan tand som gått sönder. Utan han sa att om jag ville får jag boka en tid för en ordentlig undersökning så får man ta det därifrån. Han sa att det är tandreglering som gäller och med det tolkade jag det som tandställning/räls.
Rent estetiskt så står jag hellre ut med mina sneda tänder än att ha räls i tre år. Men kan man kanske sätta en sån tandställning som sitter innanför tandraden och inte syns så mycket?

Sen tänker jag på den ekonomiska biten. Eftersom han var tydlig med att det här borde ha gjorts för längesen kan det ses som felbehandling då att tidigare tandläkare nekat? Kan man i så fall få nån hjälp den vägen?
Tre år är förvisso ingen tid, har själv haft räls och nu har jag en tråd bakom tänderna, som jag egentligen vill bli av med, men som tandläkarna säger att om de tar bort den så kommer tänderna tryckas ihop.

Det borde inte vara omöjligt att få bidrag någonstans, men vart och hur? Det är frågan. Hoppas du hittar en lösning. :)
 
Man kan få bidrag från försäkringskassan på ca 5000 kr
Mitt skulle kostat runt 30´. Jag betalade 25 ´ för tandregleringen + kostnaderna för att dra ut fyra tänder
Kosntaden för tandreglering fick jag dela upp på 12 månaders räntefri delbetalning
 
Jag hade helt klart gjort det, om inte annat för att undvika att problemen blir värre. Att få mina tänder ordnade kan vara bland det bästa som hänt mig, dock var mina problem av sådan kaliber att jag fick det betalt.
Många tandreglerare kan ordna med finansiering så att det är möjligt att dela upp kostnaden, kanske kan du ringa runt till olika mottagningar och se vad de har för lösningar?

Jag gissar på att jag inte har allt för många olika alternativ att välja på här ute i obygden :(

Tre år är förvisso ingen tid, har själv haft räls och nu har jag en tråd bakom tänderna, som jag egentligen vill bli av med, men som tandläkarna säger att om de tar bort den så kommer tänderna tryckas ihop.

Det borde inte vara omöjligt att få bidrag någonstans, men vart och hur? Det är frågan. Hoppas du hittar en lösning. :)

Tre år känns jätte länge! Då är jag 28 och nästan pensionär när det är klart :'(

Man kan få bidrag från försäkringskassan på ca 5000 kr
Mitt skulle kostat runt 30´. Jag betalade 25 ´ för tandregleringen + kostnaderna för att dra ut fyra tänder
Kosntaden för tandreglering fick jag dela upp på 12 månaders räntefri delbetalning

Tack för ditt svar :) Två tusen i månaden är väldigt mycket för mig att lägga, jag får ihop precis så att jag går runt i dagsläget och tänkte som sagt börja plugga :( Något lån vill jag inte heller behöva ta, har redan ett från min pappa som jag försöker betala av.
 
Jag har precis satt in räls :) Fk betalar inget. 32.000:- kommer mitt att kosta, räntefri avbetalning i 18 månader. Beräknad behandlingstid är 18 månader. Tre år låter som en väldigt lång tid...?

Hade jag varit dig så hade jag gjort det. Sura pengar såklart, men jag tror du kommer tycka att det är värt det. Sedan jag satte in min har jag helt slutat pressa käkar = inget knäppande i käken.
 
Jag har precis satt in räls :) Fk betalar inget. 32.000:- kommer mitt att kosta, räntefri avbetalning i 18 månader. Beräknad behandlingstid är 18 månader. Tre år låter som en väldigt lång tid...?

Hade jag varit dig så hade jag gjort det. Sura pengar såklart, men jag tror du kommer tycka att det är värt det. Sedan jag satte in min har jag helt slutat pressa käkar = inget knäppande i käken.

Jag tror ju egentligen också att det är värt det i slutändan. Just nu är jag bara så arg på tandläkarna som sagt att det här inte skulle bli något problem för mig. Jag känner mig lurad och felbehandlad :(
 
Ska tillägga att jag kommer vara 32 när min tas ut. Som jag sa till min man: det enda som är värre än att vara en trettioåring med tandställning är att vara en fyrtioåring med tandställning. Problemen försvinner inte, lika bra att få det överstökat.

Haha det är ju faktiskt sant!
Hade jag haft det stadigt med karl och livet hade det nog känts lättare hur patetiskt det än låter. Att gå ut och flirta med en räls känns inte så lockande, jag kommer alltså dessutom få vara singel i flera år till :cry:
 
Tre år känns jätte länge! Då är jag 28 och nästan pensionär när det är klart :'(
Hörre du du, jag är 28 och jag känner mig inte en dag äldre än 20 (känner mig inte som en pensionär), det är minst lika många år kvar innan det är dags för pension om inte fler år. Risken är att om du t ex inte gör det nu, sen när du blir äldre så undrar du varför du inte gjorde det tidigare.
Men först och främst ska man ha råd och tänker man på vad det kommer göra för en själv så tror jag att det kommer kännas skönt när det väl är över, 3 år är ändå rätt kort tid. Jag har för mig jag gick med räls och behandling i över 5 år och de åren gick fort ändå, fast man inte trodde det när man började behandlingen. :p
 
Jag tror ju egentligen också att det är värt det i slutändan. Just nu är jag bara så arg på tandläkarna som sagt att det här inte skulle bli något problem för mig. Jag känner mig lurad och felbehandlad :(
Jag förstår dig.
Jag kan berätta lite kort om hur det var för mig:
Hela tonåren tjatade tandläkare och tandreglerare på mig om att jag behövde tandställning. Vägrade. Det störde inte mig och jag tyckte jag såg bra ut ändå :) Tandreglerarna ville dra ut två FRAMTÄNDER på mig, samt två kindtänder i nederkäken. Mig magkänsla sa nej.

Nu, 12-13 år senare gick jag till en tandreglerare som är lärare på Tandläkarhögskolan. Han sa att man absolut INTE ska ta ut framtänder och man ska defintivt inte dra ut tänder i nederkäken på någon som har så små käkar som mig, för det kommer göra min nedre tandrad ännu mindre = överbett.

Är så glad att jag väntade, för fan vet hur jag sett ut annars.

Jag förstår att det känns surt, men problemen försvinner inte och för att rädda dina tänder så kanske det är dags? Finns det ingen möjlighet till 2-3 extrapass på ett jobb i månaden? Det lär täcka din tandreglering.
 
Sitter/satt i liknande sits. Har alltid haft sneda tänder (både uppe och nere), och "trångt" i munnen. Har aldrig haft tandställning utan tandläkarna har sagt att "du får ingen tandställning ens om du vill". När jag var hos tandläkaren för ett par år sedan så började de prata om bettkorrigering och räls -och jag sa att visst, om vi gör det NU. Dock hade de inte tid att starta upp det förrän efter årsskiftet = när det inte var gratis längre utan jag var för gammal. Sååå, jag har inte gjort något med det sen dess. Är 27 nu... Känner inte att jag har råd att börja trixa med tandställning :(
 
Haha det är ju faktiskt sant!
Hade jag haft det stadigt med karl och livet hade det nog känts lättare hur patetiskt det än låter. Att gå ut och flirta med en räls känns inte så lockande, jag kommer alltså dessutom få vara singel i flera år till :cry:
Äh, hade du verkligen velat ha en karl som dömer dig pga din räls ändå?

Jag har vita fästen på framtänderna i överkäken, är lite mer diskret tycker jag. Men de är dyrare, kostar 500:- styck.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 405
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 934
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 036
Senast: Whoever
·
Hundhälsa Har en liten bichonblandning på 8 1/2 år som jag nu ikväll hittade en lös tand på när jag borstade hennes tänder. Sist jag var hos...
Svar
12
· Visningar
1 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp