tandproblem marsvin

H

havet

Jag har tidigare bett om hjälp för mitt marsvin var löst i magen. Nu visar det sig att det är kindtänderna det är fel på, och det finns inget att göra om hon inte börjar äta hö ordentligt. Någon som har tips på hur man kan få dem att äta hö.. Eller annat som slipar tänderna fort?

Bekymrad matte..
 
Är det kindtänderna det är fel på så hjälper det inte med hö :crazy:
Då skulle marsvinet inte blivit dålig första gången.
Troligtvis är det tandfel från början och kindtänder är jobbiga att fixa för man måste söva marsvinet.
Hade jag varit du hade den lilla grisen fått fara över regnbågsbron :(
Tråkigt men sant.
Det kosta pengar att ta den till vet för att sövas och få tänder slipade.
Bara det är det risker med.
Sedan blir det dyrt i längden (är du villig att lägga ner dom pengarna :confused:)och marsvinet mår inte bra av att inte få i sig sin mat ordentligt.
Hade det varit tänderna framtill så hade du själv kunnat lära dig klippa dom men kindtänder hos marsvin sitter så dumt till tyvärr :crazy:
 
Japp, det är kindtänderna. Slipa ner dem är inget alernativ, men veterinären försökte kanske bara muntra upp mig så här innan jul, för de sa att om hon käkar hö och slipar ner dem själv är det ok. Hon käkar höet nu och magen är bra igen. Men i långa loppet är det ingen bra prognos i vilket fall. Hon är pigg och glad, så det känns fel att ta bort henne när hon är så livlig. Vid minsta tecken på minskad livslust är det givetvis det barmhärtigaste. Men hon är det livligaste och charmigaste marsvin jag någonsin ägt - visst är det orättvist???

vet ni om det finns något alldeles speciellt delikat gräsartat hö att locka med?
 
:eek:

Du, det är inte så att käken verkar "ur led"?
Är det så, så skulle jag gärna vilja prata med dig om det privat.
 
Faktum är att jag har funderat på det själv. Tycker nedertänderna i vila står åt ena hållet i alla fall i bland. Grisen äter hö nu, är fortfarande pigg och ingen diaree. Alltid något.
 
har du provat med ängshö? det älskar mina små grisar.
hopaps ditt marsvin blir bättre
 
Jag har köpt några varianter i zoo affärerna (annars tar jag från stallet) och några duger.. Men det är inget riktigt ängshö jag fått tag på även om de kallar det så. Jag ska leta vidare. Hon gluffsar faktiskt även i sig grova strån när andan faller på, men jag vill gärna ge henne det bästa och mest smakliga som uppmuntran. Veterinären trode att det kommer gå bra nu när hon äter så pass, så det är bara att hålla tummarna för att det håller sig bra! Aldrig mera fröblandningar för min gris dock... GOD JUL allesamman - två och fyrbenta!
 
Halloj!
Vi har "fixat" kindtänderna på vårat marsvin. Tog honom till vet. där de sövde honom. Det var faktiskt inte så speciellt dyrt ca 350:-. Han har innan det haft MYCKET problem med tänderna, vi har varit och klippt dem ett flertal gånger hos vet. Det var först efter den gången som han blev sövd och de kunde arbeta och fila bäst de ville, som han har varit bra!!

:banana:
 
Nej det var inte dyrt! Jag betalade 880 kr för att bara få bort skabben på grisen tidigare!! Men tyvärr så sa veterinären att det var för sent med sådana åtgärder. (Han kan förståss ha fel). Marsvinet mumsar dock och äter, duktig flicka, och är hur pigg som helst nu. Fortfarande alltså. Så veterinären "friskförklarade" henne. Dock blir det inga gnagarblandningar mer för henne!

GOT NYTT ÅR!
 
Förtydligande: Inte försent med skabben, den är borta!! Försent att slipa ner kindtänderna. De har redan missbildats genom att växa nedåt i käkbenet, som de gör när de inte slits tillräckligt.
Gott nytt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 114
Senast: movi
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
586
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 195
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 017
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp