Bukefalos 28 år!

TinyWiny

Trådstartare
Min lille på två år har så mycket tandsten, tänderna är verkligen bruna:crazy: min gamla hund såg inte alls så illa ut i munnen, han hade fina vita tänder tills han dog och han tuggade aldrig på tuggben:confused:
Han luktar inte illa ur munnen.

Han tuggar/gnager mycket på ben och får Pedigree dentastix någon gång i veckan (får han oftare blir han lös i magen)
Han äter Carrier kyckling och ris.

Finns det något jag kan göra för att minska/hindra att det kommer tillbaka när det är borttaget?
Finns det något annat foder?
Är det någon ide att köpa plaque off? det känns så onaturligt att ge honom tång:confused:
 
Sv: Tandsten

Använd en tandstensskrapa och skrapa bort tandstenen en gång varje eller varannan vecka.
Håller man efter regelbunden behöver man inte skrapa mycket varje gång. Tandstensskrapa finns på djuraffären.
Eller så köper du en tandborste och hundtandkräm och borstar tänderna, det funkar också.

Du kan också gå till veterinären och göra en tandrengöring. Då tar de bort all tandsten. Kanske kan vara bra att göra en gång för att få bort allt, och sedan hålla efter med tandborste/tandskrapa.
 
Sv: Tandsten

Det bästa är nog att ta honom till veterinären och göra riktigt rent en gång, och sedan hålla efter själv med tandborste.
 
Sv: Tandsten

Har själv hundar som har problem med tandsten.

Det finns alger i pulverform som är bra mot tandsten, de kanske inte blir av med den helt men den tandsten de får blir lixom mjukare och är lättare att få bort.
Sedan är det bara att borsta tänderna ofta och skrapa med jämna mellanrum.

En gång om året brukar jag "lämna in dem" hos veterinären, de har något ultraljudsverktyg som gör att de får bort det där som man inte kommer åt själv, det som sitter bakom och mellan tänderna.

Är det en liten hund du har?

För tyvärr är det ofta så att små hundar har dålig andedräkt även när de är fina i munnen, deras munnar sitter ju ganska nära magen så att säga...
 
Sv: Tandsten

Aha, nu såg jag att du hade tänkt på plaque off... alger är nyttigt och inte onaturligt ;)
 
Sv: Tandsten

Är det en liten hund du har?

För tyvärr är det ofta så att små hundar har dålig andedräkt även när de är fina i munnen, deras munnar sitter ju ganska nära magen så att säga...

Eh... va? :p
 
Sv: Tandsten

Jepp, det är min erfarenhet... och mina hundars uppfödares. Men jag är inget anatomiskt orakel ;) Dock tror jag inte att vi är ensamma om att ha märkt att riktigt små hundar ofta har sämre andedräkt än störres....
 
Sv: Tandsten

Det var nog snarare kommentaren att det berodde på att små hundars munnar befann sig närmare magen än på stora hundar som apocalypsze reagerade på (och jag). :p
 
Sv: Tandsten

Jepp, det är min erfarenhet... och mina hundars uppfödares. Men jag är inget anatomiskt orakel ;) Dock tror jag inte att vi är ensamma om att ha märkt att riktigt små hundar ofta har sämre andedräkt än störres....

Så bara för att det är en liten hund så sitter magen automatiskt närmare hals och mun? Som att allting är ihoppressat i den där lilla, lilla kroppen? Njae, inte riktigt. Eller har jag missförstått dig helt nu? :D
 
Sv: Tandsten

Så bara för att det är en liten hund så sitter magen automatiskt närmare hals och mun? Som att allting är ihoppressat i den där lilla, lilla kroppen? Njae, inte riktigt. Eller har jag missförstått dig helt nu? :D

Mmm, inte riktigt så jag menade men jag uttryckte mig klumpigt…. Backar från tråden, slog nämligen huvudet i taket;)
 
Sv: Tandsten

Det bästa är nog att ta honom till veterinären och göra riktigt rent en gång, och sedan hålla efter själv med tandborste.

Jo att han måste sövas och fixas i munnen nu är jag helt på det klara med, min tanke var mer om fodret i sig har någon betydelse.
 
Senast ändrad:
Sv: Tandsten

Har själv hundar som har problem med tandsten.

Det finns alger i pulverform som är bra mot tandsten, de kanske inte blir av med den helt men den tandsten de får blir lixom mjukare och är lättare att få bort.
Sedan är det bara att borsta tänderna ofta och skrapa med jämna mellanrum.

En gång om året brukar jag "lämna in dem" hos veterinären, de har något ultraljudsverktyg som gör att de får bort det där som man inte kommer åt själv, det som sitter bakom och mellan tänderna.

Är det en liten hund du har?

För tyvärr är det ofta så att små hundar har dålig andedräkt även när de är fina i munnen, deras munnar sitter ju ganska nära magen så att säga...

Jo han är väl liten i mina ögon iallafall, han väger väl runt 12-13 kg.
Grejen är att han inte luktar illa ur munnen:confused: det brukar det väl göra av tandsten?!
 
Sv: Tandsten

Aha, nu såg jag att du hade tänkt på plaque off... alger är nyttigt och inte onaturligt ;)

Jag är inte så säker på det, jag reagerade väldigt negativt av alger själv och det är ju mycket diskussioner om det är bra att ge till hästar eller inte.
 
Sv: Tandsten

Arsenik är också naturligt...:devil:

Att något är naturligt betyder inte att det är nyttigt eller ens ofarligt.
 
Sv: Tandsten

Arsenik är också naturligt...:devil:

Att något är naturligt betyder inte att det är nyttigt eller ens ofarligt.

Självklart inte, man kan vara allergisk mot gluten, laktos eller annan naturmedicin oxå, men det betyder inte att det är farligt för alla, förmodligen är det likadant med alger (antar också att det är lika bra att säga att jag inte har några medicinska belägg för det).

Men på mina hundar har det hjälpt och de mår bra, alltså är det min uppfattning. Att du har en annan uppfattning är helt ok för mig…
 
Sv: Tandsten

Arsenik är också naturligt...:devil:

Att något är naturligt betyder inte att det är nyttigt eller ens ofarligt.
O flugsvamp o belladonna o Mexikanska svampar, för att inte tala om rävrumpa o smörblomma.
Plaque Off hjälper en del hundar, andra inte alls, o en del blir sjuka av det.
 
Sv: Tandsten

Jag har också gett båda mina hundar Plaque Off och har bara positiva erfarenheter. Efter att burken tog slut har jag dock inte kommit ihåg att köpa en ny, jag får se denna tråd som en påminnelse.
 
Sv: Tandsten

Någon som har en burk Plaque Off och kan kolla vad det innehåller? *nyfiken*
 
Sv: Tandsten

Någon som har en burk Plaque Off och kan kolla vad det innehåller? *nyfiken*

Har slängt min burk, men hittade detta:

Innehåll
Foderråvara baserad på 100% algmjöl ( Ascophyllum Nodosum). Naturligt växtämne havsalg Algae D1070TM, bestående av: polysackarider 52%, mineraler och spårämnen 22%, proteiner med alla aminosyror 6%, fibrer 6%, omega-3 fettsyror 2%. Aska 17 %. Innehåller jod. 1 mått PlaqueOff Animal innehåller ca 0,2 mg jod. Mängden jod motsvarar ca 10% av högsta innehåll/kg helfoder enligt Jordbruksverkets anvisningar för fodertillsatser. Utan tillsatser av socker, konserveringsmedel eller färgämnen. Registrerat hos Jordbruksverket. Algen är godkänd av WHO (United Nations World Health Organization), FDA (U.S. Food and Drug Administration), samt FAO (Food and Agricultre Organization of the United Nations). Fastställd som GRAS (Generally Recognized As Safe).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har upprepade gånger läst här på bukefalos om hur svårt det är att veta om hundens tandstatus är okej. Jag har haft veterinären att...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 290
Senast: Takire
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 549
Hundhälsa Var i veckan hos veterinären för tandstensborttagning, och läget var värre än vad jag trott:cry: Hon hade extremt mycket tandsten, alla...
Svar
19
· Visningar
6 616
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hittade ingen bra rubrik, men har ett litet lyxproblem... Min valp på ca 6 månader, väljer att inte tugga ben/större godisbitar, utan...
Svar
18
· Visningar
12 560
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp