Tandtrådshållare

Magiana

Trådstartare
Jag borde verkligen använda tandtråd, men förutom att det är lite jobbigt att dra en tråd mellan tänderna, så tycker jag det är väldigt besvärligt. Jag klarar inte riktigt av att hålla i tråden. Den glider mellan fingrarna och jag kommer inte åt inne i munnen, framförallt är det svårt att komma åt i nedre delen av käken.

Jag har tittat på de tandtrådshållare som finns men samtliga är engångsartiklar i plast. Det vill jag inte ha. Jag vill ha en tandtrådshållare där man själv byter tråd och behåller hållaren. Jag har letat efter en sådan hur länge som helst och även frågat personalen på lite olika apotek om de har en sådan, men ingen har hittills haft någon.

Finns det överhuvudtaget en tandtrådshållare för dem som inte vill bli plastförbrukare? Var i så fall?
 
Har du testat med en lite längre bit tandtråd? Om jag tar för kort bit så glider tråden. Men så länge tråden är lång nog för att viras ordentligt runt fingrarna brukar det inte vara några problem.
 
Har du testat med en lite längre bit tandtråd? Om jag tar för kort bit så glider tråden. Men så länge tråden är lång nog för att viras ordentligt runt fingrarna brukar det inte vara några problem.

Det spelar ingen roll hur många mil tråd jag förbrukar om dagen eller hur många varv jag snurrar det runt fingrarna. Det är svårt att komma åt ändå och det glider alldeles för lätt.

Så ja, det är testat och förkastat.
 
Har du testat med en lite längre bit tandtråd? Om jag tar för kort bit så glider tråden. Men så länge tråden är lång nog för att viras ordentligt runt fingrarna brukar det inte vara några problem.

Jag fick tips av en tandhygienist för länge sedan att knyta ihop tråden till en ögla. Då går det åt lagom mycket och den kan aldrig glida en ur händerna så att säga.
 
Fattar inte hur man ska komma åt med den? Den är ju vinklad fel liksom?

Utan att ha provat den så verkar den enklare än att försöka få in båda händerna i munnen, vilket är min metod just nu.

Jag fick tips av en tandhygienist för länge sedan att knyta ihop tråden till en ögla. Då går det åt lagom mycket och den kan aldrig glida en ur händerna så att säga.

Tack för tipset. Jag ska prova den varianten.
 
Fattar inte hur man ska komma åt med den? Den är ju vinklad fel liksom?
Jag fattar inte heller. Jag får för övrigt inte till det med plackers heller.

Jag har ganska liten mun och det enda som funkar för mig är vanlig tandtråd lindad runt fingrarna. Det finns ju olika sorters tandtråd. Jag gillar Johnson & Johnsons Dentotape, den är inte lika hal som andra sorter.
 
Hur tandtrådar man med båda händerna i munnen? Jag förstår att det är bökigt :D

Hur i hela fridens namn håller man en tandtråd med bara en hand? Jag har faktiskt absolut ingen aning om hur man gör. Knyter man fast den i fingrarna eller?
 
Hur i hela fridens namn håller man en tandtråd med bara en hand? Jag har faktiskt absolut ingen aning om hur man gör. Knyter man fast den i fingrarna eller?

Haha... Jag var tvungen att gå och kolla hur jag gör ;) ! Jag drar ut en bit tandtråd som är ca 30 cm lång och virar den ordentligt runt fingrarna. Allra längst bak i munnen har jag som mest två fingrar (alltså inte händer utan fingrar) i munnen samtidigt. Men i resten av munnen har jag bara en finger inne i munnen. Den andra handen är ju helt utanför munnen. Inga problem att få plats någonstans alltså... Hur gör du?
 
Haha... Jag var tvungen att gå och kolla hur jag gör ;) ! Jag drar ut en bit tandtråd som är ca 30 cm lång och virar den ordentligt runt fingrarna. Allra längst bak i munnen har jag som mest två fingrar (alltså inte händer utan fingrar) i munnen samtidigt. Men i resten av munnen har jag bara en finger inne i munnen. Den andra handen är ju helt utanför munnen. Inga problem att få plats någonstans alltså... Hur gör du?

Ja, för mig är det också fingrarna som används, men de är så förbenat korta och räcker inte till riktigt, ffa. inte längst bak. I nedre delen av käken tycker jag det är skitsvårt att komma åt för jag vet inte hur jag ska vända och vrida på tråden för att få in den mellan tänderna.

Jag har aldrig gillat tandtråd och får liksom tvinga mig själv till att använda det. Tandkräm har jag också haft svårt för och det tog hur många år som helst innan jag stod ut med det. Nu har jag lyckligtvis hittat tandkräm som inte löddrar så ända in i bengen.
 
Nu kanske detta inte är aktuellt för dig om du inte gillar engångsartiklar men sen min tandläkare tipsade om softpicks klarar jag äntligen att hålla rent mellan tänderna. Jag köra bara några gånger/månad men har inte längre några tandfickor.

Jag kämpade med tandtråd och provade även med hållare men dessa är superenkla!! Man behöver ha två grovlekar eftersom mellanrummen mellan tänderna är olika stora. Man kör bara in stickan mellan tänderna och drar lite fram och tillbaka som en såg. Fungerar ypperligt även för mig som har jättetrångt mellan tänderna eftersom stickan bara ska in närmast tandköttet där det är lite mer plats.

Googla på gum softpicks så ser du hur de ser ut. Säljs på närmsra apotek.
 
Nu kanske detta inte är aktuellt för dig om du inte gillar engångsartiklar men sen min tandläkare tipsade om softpicks klarar jag äntligen att hålla rent mellan tänderna. Jag köra bara några gånger/månad men har inte längre några tandfickor.

Jag kämpade med tandtråd och provade även med hållare men dessa är superenkla!! Man behöver ha två grovlekar eftersom mellanrummen mellan tänderna är olika stora. Man kör bara in stickan mellan tänderna och drar lite fram och tillbaka som en såg. Fungerar ypperligt även för mig som har jättetrångt mellan tänderna eftersom stickan bara ska in närmast tandköttet där det är lite mer plats.

index.php

Den tandsköterska som jobbar ihop med min tandläkare provade någon sorts stickor på mig. De verkade lite gummerade på något vis. Hon tog den smalaste sorten med det gick inte alls. Jag har liksom inga mellanrum alls mellan min tänder.
 
Jag fick tips av en tandhygienist för länge sedan att knyta ihop tråden till en ögla. Då går det åt lagom mycket och den kan aldrig glida en ur händerna så att säga.

Nu har jag testat och det fungerade inte med den tråden som jag har. Jag provade med två olika knutar men båda gick upp. Den tandtråd jag använder är väldigt platt och glatt. Hal med andra ord.
 
Nu har jag testat och det fungerade inte med den tråden som jag har. Jag provade med två olika knutar men båda gick upp. Den tandtråd jag använder är väldigt platt och glatt. Hal med andra ord.

Det har jag också (platt, hal och TUNN) tandtråd, jag gör tre knutar så håller det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
567
Senast: Ramona
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 996
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
586
Senast: Sassy
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp