Tandvård av 2,5 åring??

B

Balans

När ska man börja raspa hästens tänder?undrar om jag kan raspa min shettis på 2,5 år nästa månad. Har hösrt att de byter tänder nån gång under denna period, men vargtänder kan ju finnas som ska bort o så.. ska man ta henne till tandrasparn redan?
:confused:
 
man gör tre fasta kontroller under hästens liv,och de är när hästen är ca2år, 4-5år och vid 14-15 år där de går in i ett åldrande.sedan emellan får du och tandläkaren göra upp hur ofta ni ska kolla. :)
 
Mina 2.5 åringar är raspade två gånger, pga av något vassa kanter. 1.5 åringen som jag inte haft så länge raspade vi litegrann på tillsammans med 2.5 åringarna för ett par veckor sedan. Så jag tycker absolut att du ska be någon kolla igenom tänderna, mina hästar sliter fint och jämnt men de kan ändå behövas gå igenom. Jag personligen låter undersöka och eventuellt åtgärda hästarnas tänder 2 ggr/år. För att vara säker på att det inte uppkommer några hinder på vägen.
 
Det var inget! Det är bara roligt att få dela med sig av erfarnheter :bump:
 

Liknande trådar

Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
574
Senast: Sassy
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 591
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 275
Senast: nexxa
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp