Fiorano

Trådstartare
Vad har ni för tandvårdsrutin för era hundar? Vilka produkter använder och gillar ni?
 
Vi använde någon sorts enzymtandkräm som smakade kyckling och en helt vanlig bebistandborste! Av alla olika konstiga hundtandborstar vi testat funkade den bäst. Liten hund med liten mun så allt annat var för bökigt och gjorde honom obekväm.
 
Borstar med tandborste och hundtandkräm varje kväll. Har bytt mellan olika borstar och olika tandkrämer och märker ingen direkt skillnad.
 
Vad har ni för tandvårdsrutin för era hundar? Vilka produkter använder och gillar ni?
Eltandborste och bebistandborste, till Sixten som är så liten skulle jag rekommendera den allra minsta bebistandborsten från apoteket men allra bäst är faktiskt eltandborste om det fungerar.
Plus då tandkräm som smakar gott. Köper oftast den från Virbac eller Aptus.
Är noga med att lära in tandborstning tidigt, brukar inte alls vara svårt.
 
Måste tipsa om två riktigt små tandborstar, den minsta är en som man köper i set med Virbactandkrämen, "tandhygienkit mini". Man trär den på fingret, så nackdelen är väl att man ändå måste in med sitt tjocka 😁 finger i hundmunnen. Smal borste, hårda borst. Den andra är en från Trixie med vanligt skaft, som ju kan vara bekvämt att hålla i ändå, borsten är ungefär hälften i storlek som på en vanlig tandborste , men ändå klart större (bredare) än den första.

Ändå använder även jag oftast en mjuk barntandborste. Förmodligen för att det skaftet är bekvämast att hålla i.

Tandkräm har vi bestämt att vi gillar Virbac bäst. 😃
 
Jag tycker barntandborste och sån man har på fingret är för stora och klumpiga för mina små pappisars munnar. Vi kör på såna mellanrums-borstar för människor istället. Jag brukar köpa sådana med mycket och lite längre borst. Kan säker passa din lilla hund @Fiorano .
 
Borstar med hundtandborste (stora hundar) och Virbac hundtandkräm med enzymer varje kväll. Har även PlaqueOff i maten (vet inte om det gör nån skillnad men det känns bra). Fick munsanera min äldre hane som 8-åring och då han hade svårt med sederingen vill jag om möjligt undvika att behöva göra om det. Hans tänder och även den yngre hanens tänder är superfina!
 
Borstar med hundtandborste (stora hundar) och Virbac hundtandkräm med enzymer varje kväll. Har även PlaqueOff i maten (vet inte om det gör nån skillnad men det känns bra). Fick munsanera min äldre hane som 8-åring och då han hade svårt med sederingen vill jag om möjligt undvika att behöva göra om det. Hans tänder och även den yngre hanens tänder är superfina!
Plaque off är bortkastade pengar, tänker jag, efter ha använt det till min katter, Jag har frågat veterinär Sara Molin om några av tillskotten som påstås hjälpa hundars tandhälsa är lika bra som tandborstning, hon svarade nej.
 
Jag ger ben,Gissa tog sin första tandsten nu som nästan 10 åring,den var minimal och inga fickor eller lösa tänder hittades.
Så gör v vi också och det är först nu hon har tandsten. På en tand i munnen (saknas en tand ovanför pga skada). Hon blir 13 i april så vi är sjukt nervösa över att hon kommer behöva sövas 😱

Vi försökte vara duktiga i början och borsta tänderna men hon försökte ha dragkamp med tandborsten varenda gång så vi lade ner 🙈🤣
 
Plaque off är bortkastade pengar, tänker jag, efter ha använt det till min katter, Jag har frågat veterinär Sara Molin om några av tillskotten som påstås hjälpa hundars tandhälsa är lika bra som tandborstning, hon svarade nej.
Jag använder det som komplement till tandborstning, inte istället för. Självklart kan det aldrig funka lika bra som mekanisk rengöring.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
586
Senast: Sassy
·
Hästvård Undrar vad ni betalat vid tandvård 2023? Räknade lite på DV:s hemsida och om det krävs större åtgärder i hästens mun skulle det landa på...
Svar
11
· Visningar
1 113
Senast: Meglio
·
Hundhälsa Hundens trampdynor känns torra och lite ytliga sprickor. Funderar på att testa tassalva. Tankar om ris eller ros eller tips på produkt...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: Harrysen
·
  • Artikel
Hästnyheter I år blir det ingen traditionell ridsportmässa under Westcoast Equestrian Week. Arrangören satsar i stället på en mässa med inriktning...
Svar
0
· Visningar
119
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp