Bukefalos 28 år!

Qosack

Trådstartare
Har ju nyligen köpt en äldre ponny, 21 år. Frisk och pigg och gick igenom vet. bes. Ua.:D

Men nu börjar jag fundera lite över hennes tänder, de ser mindre fräscha ut...Alldeles gulbruna beläggningar mot tandköttet, är det tandsten?. Bör man ta bort det? Vad kostar det, någon som vet?
 
Sv: Tandvård

Hästar kan ha tandsten men troligen är det cement,det förväxlas ofta med tandsten då det har likartad färg. Kan rekommendera en bok skriven av Torbjörn Lundström " Hästens tuggsystem". Gå in på nätet o leta bilder på hästtänder,kanske du kan se där om din hästs tänder liknar andras.
Det är jätteviktigt att kolla hästens mun & tänder hos vet eller "hästtandläkare", men det gjordes väl vid besiktningen?
Jag har själv en valack på 21 år. :laugh:
 
Sv: Tandvård

Tack ska kolla efter boken på biblioteket! Tänderna såg normala ut för hennes ålder enligt vet. men man undrar ju ändå lite...Minns en ponny som tappade sina tänder och fick avlivas pga av det. Tandlossningen hade säkert kunnats fördröjas lite åtminstonde om de sökt hjälp i tid.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
691
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 152
Senast: Castellini
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 289
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp