Tankar kring andra hundar som skäller på min hund

@sanmatte Hundar, precis som människor, behöver få veta VAD de ska göra, i stället för att få veta vad de INTE ska göra.

Tänk inte på en rosa elefant!
Vad tänker du på?
Här - jag har en blå elefant du kan titta på i stället, tänk på den blåa elefanten.
Då blir det svårt att samtidigt tänka på den rosa elefanten.

Med andra ord, ge din hund en ärlig chans, ge honom något annat att fokusera på. I början kan det vara leksak hos dig, för att vända hans känslor till att hundmöte är något positivt, de betyder lek med matte/husse. Längre fram kan det vara en uppgift, t ex bära leksaken själv, eller gå fot med fokus. Men ärligt talat kan jag tycka att han kan få en rolig stund med lek i stället för lydnad, tror det gynnar hans känsla mot andra hundar mer. Han låter som en fantastisk hund!
Mycket tydligare beskrivning på vad jag försökte säga. Tack! :D :love:
 
Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som jag inte kan finna svar på någon annanstans så jag provar även här att slänga ut frågan.

Det är så att jag har en schäfer, en hane på 1 år, som jag tycker det fungerar väldigt bra med. Vi har kommit långt i träningen och är väldigt aktiva ihop. Han är en vänlig och lyhörd hund som fungerar utmärkt i familjen. Han skäller i princip aldrig, går fint i koppel och har en god grundlydnad. Han är sällan reaktiv i kopplet utom vid hundmöten. Han skäller aldrig eller liknande men har en tendens att involvera sig för mycket i mitt tycke. Han stirrar och fixerar blicken, tassar på tå och kan ibland gå mot den andra hunden.

Till en början var det inte såhär men eftersom 90% av alla hundar vi möter (utan överdrift) skäller och lever rövare i koppel när vi går förbi så har det utvecklat sig så. Han blir i princip utskälld varje gång vi går utanför dörren, särskilt av grannars hundar. Alltså varje dag. Det har även förekommit flera gånger att det plötsligt kommit lösa hundar framspringande till oss som skällt. Han har då suttit fint vid min sida och bara tittat tills ägaren kommit och tagit sin hund.

Är hans beteende acceptabelt och en normal reaktion på andra hundars skällande? Hade önskat att han ignorerade andra hundar helt och jag korrigerar direkt när han fixerar sig, dvs innan mötet sker och försöker ignorera när vi väl går förbi. Han får aldrig hälsa på okända hundar etc. Däremot leker han fint med sin hundkompis, med vänligt hundspråk.

Tips och tankar?

Bonusfråga, vad beror det på att nästan alla andra hundar skäller på min? Är det något med min hund som gör dem rädda? Hur kommer vi vidare eller jobbar runt detta?

Vilken bra relation det låter som ni redan har! Hjälper du honom lite mer vid hundmöten nu genom att avleda så finns det nog goda chanser att han i framtiden lär sig ignorera dem helt.

Jobbar med samma sak med min 15 månaders kelpietik som gärna stirrar på andra hundar. På de ställen (hundar bakom staket som skäller) jag varit mer noga med att avleda så har beteendet så gott som upphört. Hon vänder sig till mig istället och får beröm och kanske belöning. Vid hundmöten har vi en bit kvar men det går framåt.

Jag jobbade avledande även med min 7-åriga hane när han var ung och han ignorerar sen många år i princip alltid mötande hundar även om de skäller på honom vilket de många hundar gör där vi bor.
 
Detta gillade jag mycket. Riktigt smart! Därmed släpper ju din hunds förväntningar om att den ska behöva ta hand om det besvärliga hundmötet. Det är du som sköter det. Låter som en bra grej att prova med.
Jag gör samma. Trött på lösa hundar. Så när det kommer lösa hundar har jag mina hundar bakom mig och så möter jag den lösa hunden. Om den lösa hunden kommer hela vägen fram till oss fångar jag den lösa hunden och håller fast den tills ägaren kommer fram till oss.
 
Tack för alla svar som jag har fått. Roligt att få så bra respons på min fråga med mycket bra synvinklar, tips och trix. Jag har läst varje inlägg och uppskattar verkligen att ni ville ta er tid för detta. Det verkar vara ett mycket aktivt och bra forum detta så jag återkommer säkert framöver med fler funderingar. Tack igen alla :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 091
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 039
Senast: Migo
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 914
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp