Tankar kring det här med mark till hästar...

Lotusblomman

Trådstartare
Jag sitter just nu och kollar på lite olika marker/tomter/gårdar som är till salu och drömmer om att senare i livet kunna ha en egen gård.
Men hur tänker ni andra, förstår ju att det självklart spelar roll hur många hästar man ska ha men hur stort vill ni ha? Hagar hur många hektar vill ni ha?

Hittade tex en "denna skogsfastighet om totalt 109 ha, varav 88 ha är välskött produktiv skogsmark." - Vad menas egentligen med produktiv skogsmark? Är det nått att göra lösdrift/större hage på? Är det något att tex bygga bostadshus på?

Eller som denna "Totalareal ca 84 ha, varav ca 74,8 ha produktiv skogsmark och ca 1,6 ha bete." Bete, är det då som vi hästmänniskor tänker bete - en "gräsplätt", eller är det mer än så?

Det var väl dom första tankar som dök upp just nu :)
 
Sv: Tankar kring det här med mark till hästar...

Vilka stora gårdar du tittar på! Du får ju betala mycket pengar för skogen.

Jag vill ha minst 1 ha per häst.
 
Sv: Tankar kring det här med mark till hästar...

Produktiv skogsmark är riktig skog. Du kan säkert ha hästen i skogen men det är då ren skogshage.

Skog får du inte göra om till betesmark hur som helst: det finns en skogsvårdsplan som man är skyldig att följa, även om man köper gården.
 
Sv: Tankar kring det här med mark till hästar...

En bra början är att läsa annonser om gårdar, och då också lära sig att förstå och tolka en skogsbruksplan. Ofta finns det nära gårdscentrum (alltså där husen ligger) betesmark ("ängsbete") som man låtit växa igen delvis, och som visst besvär åter kan röjas fram och fungera som naturbete. Så det är inte enbart åkermark som är betningsbart. Betesmark är mark som traditionellt har betats, sådan mark har i varierande grad inslag av stenar, träd, svackor och kullar. Det är mark som inte på ett enkelt sätt kan plöjas och sås.

Vad gäller hur mycket mark man "vill ha" eller "behöver", kan beskrivas på många olika sätt. Dels "hur mycket mark behövs för att hästarna ska kunna beta/ha vinter respektive sommarhage", dels om vill ha yta att ta eget foder från, dels om vill ha en tillräckligt stor areal för att kunna få EU-bidrag för att man brukar marken. Sedan är det frågan om en liten skogsplätt om några hektar är viktig för en själv också.

Att som någon sa räkna "1 ha per häst" som man tänker sig att ha är väldigt bra. Eftersom man "måste" ha minst 2 hästar, så måste man ha minst 2 hektar betes/åkermark. Men 2 ha kan ofta vara för lite, eftersom man helst vill ha en separat vinterhage, så att betet inte blir upptrampat under vintern, helst på naturligt väldränerad plats. En sådan hage behöver inte vara jättestor, kanske 5000 kvm till två hästar. Vill man anlägga en ridbana så behövs vettig mark till det också.
Vill man så kunna ta eget foder, och/eller variera hagarna mellan åren, eller ha plats för fler hästar i framtiden, så "behövs" ytterligare areal.

För att kunna få gårdstöd m.fl. EU-bidrag, så krävs idag ett minimum om 4 ha åker- och/eller betesmark.

Sedan så handlar det också om vilken sorts hästar man har/kommer att ha, om det är lättfödda hästar som gärna kan ha magert bete i skogen, eller svårfödda hästar av fullblodstyp som behöver kraftigare bete på åkermark att beta på.

En "lagom" del lätttillgänglig skog är väldigt "bra att ha", även om den inte är så stor, kanske bara 2-3 hektar. I skogdelen kan man skapa en några helt egna ridslingor som är skyddade mot "tråkväder" på höst och vinter, och där man själv har kontroll på när och hur det jagas. Den egna skogsplätten är också bra om det visar sig att grannarna störs av ridande på deras mark.

Personligen anser jag att en "hästgård" för eget bruk (alltså ingen egentlig verksamhet utom de egna hästarna) bör ha tillgång till minst 5 hektar åker/bete, men där en del betet mycket väl kan vara i gles skog. Sedan bör det finnas angränsande "ridbar" (efter lite röjning) skog på minst 3 hektar.
Alltså summa 8 hektar.
Då finns det möjlighet att ha uppåt 3-4 hästar, kanske ta föl i framtiden, alternativt ta eget foder på en del yta.
 
Senast ändrad:
Sv: Tankar kring det här med mark till hästar...

Produktiv skogsmark blir nog lite dyrt om man inte är intresserad av skogsbruk, i alla fall de lite större skogsmarkerna. Som någon sa innan skall skogen skötas någolunda, och är inte bara att avverka och göra om till betesmark/bygga hus. Jag hade tänkt som skogaliten och främst satsat på betesmark/åkermark. Nackdelar med ren åkermark är att det kan saknas skogsdungar/naturliga vindskydd som gör framtida hagar olämpliga i vissa väder.
 
Sv: Tankar kring det här med mark till hästar...

Jag håller på att lära mig mer om just skogsskötsel för att kunna hjälpa till att ta hand om familjens skogsfastighet och har precis gått en nybörjarkurs hos skogsstyrelsen. Vår fastighet ligger inte i närheten av någonstans jag kommer att kunna bo (för långt ut i obygden för att man ska kunna ta sig till ett vettigt jobb) men om det blir så att jag själv köper en gård så kommer det definitivt vara en med lite skog. Dock så kommer det i sådana fall vara skog som till viss del är avverkningsklar så att det går att göra plats för hagar och osv om det inte redan finns. Har inget intresse av enbart nyplanterat som inte kan avverkas på 50 år. Vill man slutavverka och göra åkermark eller annat där man inte avser att nyplantera träd så måste det anmälas till skogsstyrelsen. Finns dessutom skillnader i vad man måste göra för anmälan/ansökan innan avverkning beroende på vilka träd det är man har tänkt avverka.

Visst kommer det att bli merarbete än att enbart ha en liten "hästgård" men det är väldigt mycket mer ekonomiskt då man inte behöver betala hutlösa priser för pyttelite mark och sen dessutom kan få en inkomst från fastigheten.

"Produktiv skogsmark" innebär egentligen bara att det går att få upp ett visst antal träd per hektar dvs att det inte är bara berg/sumpmark eller annat som gör att marken inte lämpar sig för skogsbruk. Ståndortsindex ger bättre förståelse för hur mycket och hur gammalt som växer inom ett visst område vid den givna tidpunkten.
 
Senast ändrad:
Sv: Tankar kring det här med mark till hästar...

Tänkte på några saker till angående TS ursprungliga fråga.

De gårds storlekar som nämns är väldigt stora. Och köper man så mycket mark, så bör man vara beredd att förvalta den, och alltså lära sig om skog/skogsbruk, jordbruk och i förekommande fall jakt.

Det är väldigt mycket mera mark än vad en "hobbyhästhållare" med ett par rid-/körhästar brukar behöva.

Produktiv skogsmark är "riktig" skog, och man bör nog vara intresserad av att förvalta den om köper den, oavsett om man vill skaffa sig så stora inkomster som möjligt från skogen, eller om man vill ha den som ett orört markområde.

En smärre del skog till "hästgården" har, tycker jag i varje fall, många fördelar, men är man inte intresserad av skogsskötsel, så räcker några få hektar riktigt bra. Skog, i synnerhet lövskog, i närheten av gårdscentrum är dessutom ofta före detta betesmark som kan återställas.

Dessutom så kostar så pass stora gårdar en hel del pengar, åtminstone om man tänker sig "östra mellanssverige" med viss närhet till Stockholm. Har man pengar, fine, men måste man låna, så måste man låna till en Jordbruksfastighet, vilket hanteras annorlunda av bankerna än villor och bostadsrätter i storstad. Det finns fördelar vid lånefinansiering av jordbruksfastighet, men också nackdelar.

På jordbruksfastigheter (typkod 120) så får man i regel bygga ekonomibyggnader ("lantbrukets driftsbyggnader") utan bygglov. Man kan alltså bygga stall, maskinhall, och liknande byggnader nästan helt som man vill. Men det kan krävas förprövning av djurstall från länsstyrelsen och godkännanden från kommunens miljöenhet av gödselplattor, avlopp och liknande.
I vissa kommuner, och inom vissa områden, t.ex. strandskyddsområden eller planlagt område, så krävs eventuellt byggnadslov även för ekonomibyggnader.
Bostadshus krävs det nästan alltid byggnadslov för.

Ett annat råd är att tänka så här: byggnaderna kan man alltid göra något åt, renovera eller i värsta fall riva och bygga nytt. Läget kan man inte ändra. Så fula tapeter, ett kök som sett sina bästa dagar etc ska man bortse från, bara man har råd med renoveringen.
Påfallande ofta så är bostadshusen åtminstone beboliga, men det är åratal sedan det fanns djur på gården, så ladugård och loge är väldigt ofta renoveringsobjekt.

Åk och titta på några gårdar som är till salu. Försök att skaffa en känsla för vad som är viktigt för just ditt hästhållande.
 
Senast ändrad:
Sv: Tankar kring det här med mark till hästar...

Jag sitter just nu och kollar på lite olika marker/tomter/gårdar som är till salu och drömmer om att senare i livet kunna ha en egen gård.
Men hur tänker ni andra, förstår ju att det självklart spelar roll hur många hästar man ska ha men hur stort vill ni ha? Hagar hur många hektar vill ni ha?

Hittade tex en "denna skogsfastighet om totalt 109 ha, varav 88 ha är välskött produktiv skogsmark." - Vad menas egentligen med produktiv skogsmark? Är det nått att göra lösdrift/större hage på? Är det något att tex bygga bostadshus på?

Eller som denna "Totalareal ca 84 ha, varav ca 74,8 ha produktiv skogsmark och ca 1,6 ha bete." Bete, är det då som vi hästmänniskor tänker bete - en "gräsplätt", eller är det mer än så?

Det var väl dom första tankar som dök upp just nu :)

bägge du beskriver är ju en ren jordbruksfastighet/mark fastighet - inte häst . Väldigt otroligt mkt mer än en hästägare behöver och lär vara intresserad av att sköta om du inte tänkt dig att köra skogsbruk och tjäna pengar på skogen ?

Edit :
Ser att typ alla redan svarat liknande . Du har fått bra råd .
 
Senast ändrad:
Sv: Tankar kring det här med mark till hästar...

Man måste se marken i verkligheten för att veta hur väl den lämpar sig för hästhagar. Produktiv skogsmark är ju skogsmark som är tänkt att avverkas med jämna mellanrum och det kan fungera utmärkt som hagmark men du vet ju inte om den är sumpig, snårig eller liknande. Du behöver se den först. Och så mycket som 78 hektar produktivskogsmark är lite att ta i, och den ska skötas och avverkas som sagt, så det är ingenting för den som bara vill ha lite hästar och inte har något intresse av skogsdriften.

Jag tittar sporadiskt på gårdar, jag och min man planerar att köpa gård inom ca 5 år, beroende på vad som dyker upp och vilka förutsättningar vi har just då. Jag vill kunna ha minst 3 hästar på lösdrift samt plats för lite får och höns. Skogsmark är för mig mest intressant då jag har en lättfödd häst och skogsbete är bättre än ängsbete tycker jag, dessutom skyddar skogen bra mot väder och vind och marken är ofta tålig och bättre dränerad. Jag avverkar/rensar hellre upp lite skog för att skapa mer bete om jag måste.

Jag har ett minimum på 8 hektar. Finns det bra möjligheter att arrendera lite bete eller liknande kan 5-6 hektar räcka för det jag vill ha marken till men jag vill helst ha lite marginaler. Jag räknar 2 hektar/häst för åretomanvändning ungefär. Men vi titta mest på gårdar med 15-20 hektar eller mer. Med skog och magert naturbete.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag och min sambo har fått möjlighet att bygga på en helt idyllisk mark som min mor i dagsläget äger. Den är ca 3500 kvm, på den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 840
Senast: Gnist
·
Ekonomi & Juridik Förra året lade vi ett bud på en grannfastighet till oss, tyvärr gick den till vår andra granne som lade ett bud strax över oss. Nu...
Svar
19
· Visningar
2 860
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan JAg och min sambo är i tagen attt köpa en mindre gård. handpenningen är lagd och vi överlyckliga. Iom försäljningen skulle två hektar...
Svar
13
· Visningar
3 988
Senast: buschiq
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp