Bukefalos 28 år!

Tankar kring diffusa symptom?

linnsan

Trådstartare
Gripa har under en tid (svårt att säga exakt när det började då hon tagit det ganska lugnt I våras och tidigare I somras) varit lite konstig. Dels så blir hon trött mycket fortare, både mentalt och fysiskt. Men jag upplever henne även osäkrare på något vis. Har börjat skälla ut katter ute som hon inte gjort på 1,5 år och resa ragg/bli osäker mot hundar. Rent allmänt märker jag att hon inte är riktigt lika framåt och modig. Det märks egentligen inte jättemycket, om man inte sätter lite press sas. Framförallt så började jag fundera på det på allvar efter L-testet där hon inte alls var sig själv. Hon kändes matt och fick beskrivningen vek. Vilket jag absolut inte upplevt henne som innan, iaf inte I den graden.

I vintras när vi var I Schweiz så sprang hon som en tok I den djupa och tunga snön. Nu har Viggo nästan mer uthållighet :cautious:

I övrigt är hon pigg och sig själv. Äter, dricker, bajsar och kissar. Har hög energi i början av träning men tar som sagt slut på ett sätt det aldrig gjort tidigare. Hon har kunnat gå och gå och gå så att det har varit jag som satt gränser på hur länge vi kan träna. Hon har alltid haft mer att ge och hon visar knappt aldrig tecken på trötthet.

Jag funderar på fästingsjukdom. Vi var hos veterinären I torsdags och de kände och klämde men det enda hon hittade var att hon ömmade lite när hon klämde på urinblåsan. Men hon behöver inte kissa oftare. Däremot har hon börjat fälla och småskvätta ute(som hon gör innan löp). Kan det vara någon hormonrubbning? Hon ska inte löpa försen slutet på oktober egentligen.

Vi har ny tid hos en annan veterinär nu på måndag och ska även boka besök hos en fysio. Men hon visar ingen hälta eller ömhet I kroppen vad jag (eller denna vetten) märker. Men något är det helt klart.

Någon som har några tankar?


34298
 
Oj, det låter inget bra det där. Har dock ingen aning om vad det kan vara..
Tog ni något blodprov? Det hade jag nog velat göra för att se om hon har någon infektion i kroppen eller liknande.

De ville vänta med blodprov tills de fick veta om urinprovet. Men det blir förmodligen det på måndag hos andra veterinären. Misstänkte också någon infektion eller liknande.
 
Jag tänker erlichios. Fästingburen. Min schäfertik blev hur knepig som helst och vägrade till sist att gå av tomten från att ha varit världens enklaste gladaste jycke. Pigg för övrigt. Blev helt återställd.
 
Krya på Gripa!
Blev lite nojjig av din tråd och har nu själv bokat tid för Nano för en extra-koll, reagerat på det förut att hon har så lite ork jämfört med de andra hundarna men slagit bort det med att det varmt och att hon kanske är lite mer värmekänslig. Dock så verkar det inte spela nån roll nu när det är kallare, hon orkar inte alls mer nu heller så jag kör en koll för säkerhets skull på henne så vet man. Hon är ju lite av en fästingmagnet så nåt sånt är ju inte helt omöjligt men annars så är hon ju liksom pigg för övrigt förutom att hon tar slut så att säga. Fick en tid redan på torsdag så det gick snabbt, man vill ju liksom vara 100 på att hunden man tränar och tävlar är frisk och bara lite bekväm av sig än att gå och fundera på att det kanske är nåt.
 
Krya på Gripa!
Blev lite nojjig av din tråd och har nu själv bokat tid för Nano för en extra-koll, reagerat på det förut att hon har så lite ork jämfört med de andra hundarna men slagit bort det med att det varmt och att hon kanske är lite mer värmekänslig. Dock så verkar det inte spela nån roll nu när det är kallare, hon orkar inte alls mer nu heller så jag kör en koll för säkerhets skull på henne så vet man. Hon är ju lite av en fästingmagnet så nåt sånt är ju inte helt omöjligt men annars så är hon ju liksom pigg för övrigt förutom att hon tar slut så att säga. Fick en tid redan på torsdag så det gick snabbt, man vill ju liksom vara 100 på att hunden man tränar och tävlar är frisk och bara lite bekväm av sig än att gå och fundera på att det kanske är nåt.

Ja Gripa är ju också pigg, i början. Så många reagerar ju inte ens på att hon är annorlunda.

Hoppas du får reda på vad det är med henne!
 
Skönt att ni fått svar. Min lillskit var seg i våras och ville inte träna/tävla/gå långisar, vi gjorde ett vet-besök som visade artros i nacke och rygg och lite spondylos.
 
Jag har också bokat tid till min ena tack vare denna tråden då hon har haft ont av och till och inte vill gå. De har röntgat och gått igenom henne innan utan att hitta något och metacam gör ingen direkt skillnad. Så nu ”hoppas” jag på fästingsjukdom så jag får ett svar på vad som är fel
 
Hon går på smärtlindring och rehab. Brukset kommer vi nog inte tillbaks till, men vi får träna lite och så korta spår. När hon fick börja med lite korta pass så syntes det att hon blev gladare. Det viktiga är att hon är smärtfri och får träna lite, annars skulle hon tycka att livet är skittråkigt.

Skönt att det går åt rätt håll iaf! Även om det är tråkigt :(
 
Jag har också bokat tid till min ena tack vare denna tråden då hon har haft ont av och till och inte vill gå. De har röntgat och gått igenom henne innan utan att hitta något och metacam gör ingen direkt skillnad. Så nu ”hoppas” jag på fästingsjukdom så jag får ett svar på vad som är fel

Håller tummarna för att det är det då. Det brukar ändå, som jag förstått det, vara lätt åtgärdat för de flesta hundar.
 
Håller tummarna för att det är det då. Det brukar ändå, som jag förstått det, vara lätt åtgärdat för de flesta hundar.
Tack. Samtidigt som jag vill ha svar och hitta något som går att behandla så är jag rädd för min ena tidigare hund fick kronisk anaplasma och fick till slut avlivas 😢
 
Mm 😢 Han fick flera kurer antibiotika men det kom hela tiden tillbaka. Till slut var han jättesmal och ont nästan överallt. Han hade också troligen en ryggskada från en olycka som unghund, vilket också påverkade beslutet.

Poppys blodprov var iallafall rent från fästingsjukdomar. Så nu står vi på ruta ett igen
 
Mm 😢 Han fick flera kurer antibiotika men det kom hela tiden tillbaka. Till slut var han jättesmal och ont nästan överallt. Han hade också troligen en ryggskada från en olycka som unghund, vilket också påverkade beslutet.

Poppys blodprov var iallafall rent från fästingsjukdomar. Så nu står vi på ruta ett igen
Usch :( Hoppas ni hittar vad det är snart!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 228
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 676
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 638
Senast: Icfafn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 198
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp