Tankar kring ekonomi, flytt och framtidsplaner - råd/tankar/ tips någon?

moster

Trådstartare
*Varning för långt inlägg.*

Jag har separerat ifrån min sambo, flyttat in hos mina föräldrar. Mina föräldrar är världens bästa och har påtalat flera gånger att jag väldigt gärna får bo hos dom, inte behöver känna stress över att flytta och dom vill inte ha någon hyra eller liknande. Självklart skjuter jag till med lite pengar, handlar när det behövs osv, men jag hamnar långt ifrån vad det skulle kosta att bo själv i egen lgh.
När jag bor hos mina päron så har jag närmre till jobbet (men längre till stallet), är i min hemstad så jag har mina vänner runt knuten.

Nu har jag fått tag på en lgh, i den staden där jag och min ex sambo bodde. Hyresrätt. Väljer jag att tacka ja till lgh så får jag längre till jobbet än innan, även när jag bodde med min sambo. Hästarna blir närmre än om jag bor hos mina föräldrar. Har inga vänner i den staden utan alla jag har umgåtts med där har varit min sambos vänner. Mina vänner har tidigare inte varit jätte pigga på att komma dit utan jag har fått åka till hemstaden för att umgås med dom.
När jag lagt budget så inser jag att det kommer inte bli några fina middagar, dyra nöjen (utöver hästarna) ect utan budgeten är tajt.
När jag insåg detta så började jag lite extra jobb, fick ett, men pengarna rullar ju in om jag får jobba dom timmar vi kommit överens om. Just nu håller jag på att diskutera med dom om jag kan få en deltid istället - lite säkrare pengar, men oxå mer tvingad till att jobba än som timmis. Pengarna är tänka till att kunna sparas, för att kunna gå på det där bio besöket ect.
I detta ska man ju även komma ihåg att jag jobbar redan heltid och har två hästar.

Jag drömmer om att ha en egen liten gård som jag och hästarna kan bo på, inget jätte fancy men taket ska sitta kvar när det blåser... Men jag funderar även på om jag som singel får ett lån från banken till en gård? Även om jag sparat ihop till handpenning ect.
Är det "rimligt" att tänka att man kan/vill bo på gård själv med allt jobb vad det innebär att ha hästar hemma, gräsmattor som ska klippas och ved som ska bäras in?

Jag har egentligen inget emot att bo hos mina föräldrar. Men jag känner ett starkt behov av att "få klara mig själv" - vara självständig, komma hem till mitt hem där jag bestämmer. Känner ett stort behov av att få "boa" och bygga mitt liv. Jag känner mig för gammal för att bo ihop med dom.
Nu när jag bor hos mina föräldrar känns det som att det är på paus, eller tom gått bakåt i utvecklingen. Det är inte jätte inspirerande att flytta in i sitt gamla flickrum.. Jag har en svag känsla av att när jag är typ 35 och fortfarande inte flyttat till någon gård för att jag inte kunnat spara ihop tillräckligt med pengar för att jag flyttade istället för att bo kvar, så kommer jag vara väldigt besviken på mig själv...
Kanske ska nämna att jag är i åldern mellan 22-25 år.


Min fråga till er är egentligen - Hur hade du gjort? Hur tänker du?
Bo kvar och spara pengar?
Ta lgh och spara dom pengarna som går?

Hur tänker ni kring min tanke om det här med att som singel "normal inkomsttagare" får lån och flytta ensam till gård?


Tack till dig som orkat dig igenom texten :heart
 
Hur tänker ni
Beroende på hur boendet i föräldrahemmet ser ut - det kan ju spänna över allt från flickrummet vägg i vägg med föräldrarnas sovrum till en fristående gäststuga - så hade jag nog skyndat långsamt och avstått från hyreslägenheten. Inte minst för att det låter som om du hellre skulle bo i din "egen" stad.

Även gård är ju ett väldigt vitt begrepp... allt ifrån ett aktivt lantbruk med djurhållning till ett torp med vagnslider kan ju kallas gård. Och prisläget varierar ju radikalt över landet. Motsvarande fastighet kan ju kosta flera gånger så mycket strax utanför Göteborg eller Stockholm som i Norrlands inland. Men generellt - ett mindre ställe, nånstans i inlandet, går det nog att lösa även som ung singel. Haken är väl att priset beror på bl a underhållsbehov, och med hästar och två jobb hinner man inte göra så mycket med fastigheten...
 
Jätte tack för era svar!

Som var på hur boendet så ser det ut som så att jag och min lillasyster har rum på nedervåningen, och mina föräldrar på ovanvåningen. På övervåningen är det även kök + vardagsrum, så jag är relativt ensam på mitt plan.

Suttit och räknat hela kvällen.. Bor jag kvar så skulle jag bra månader kunna lägga undan ca 15-20 000. Sämre månader (med mindre tim tids jobb) så skulle jag kunna spara minst 10 000.

Samtidigt så sliter det något enormt i mig kring viljan att bo själv. Jag tänker att går det åt helvete är det ju bara att plocka ihop och flytta hem igen, samtidigt så tänker jag det kommer ju komma flera lgh.
Beslutsångest... Borde ha skickat in kontraktet på lgh redan i början av veckan...
 
Jag tror att jag nog skulle ha valt att bo kvar hemma, jobba så mkt som möjligt samt passa på att lägga ledig tid på hästarna och på att träffa kompisarna. Är man inte hemma så mkt så tror jag att jag i den åldern skulle ha överlevt att bo hos mina föräldrar ett tag.

Passa på att spara ihop pengar och se vart livet tar dig :)
 
Jag hade inte tagit lägenheten i den staden. Jag hade haft is i magen o bott hemma ett tag, troligtvis inte så länge som det skulle ta att spara ihop till en kpntantsinsats men tills det kommer ut en mer passande lägenhet i den stad där jag har mina vänner.
 
Jag hade jobbat timmar men bara extra, tackat nej till lägenheten och letat vidare i din hemstad. Stoppa undan pengarna så länge och så får man ta det som det kommer med lägenhet i hemstaden.
Skaffa något ihop med lillasyrran? Det är ju oftast billigare om man har någon att dela hyran med. Om det nu är så att du vill ha en gård inom relativt snar framtiden.
 
Jag hade inte orkat flytt hem igen, jag flyttade ut som 16-åring och har alltid klarat mig själv. Är jobbet och lägenheten i samma stad? Isf hade jag flyttat hästarna och skaffat nya vänner på orten, som hästtjej upplever jag det lätt att lära känna andra genom hästarna.
 
Jag hade inte orkat flytt hem igen, jag flyttade ut som 16-åring och har alltid klarat mig själv. Är jobbet och lägenheten i samma stad? Isf hade jag flyttat hästarna och skaffat nya vänner på orten, som hästtjej upplever jag det lätt att lära känna andra genom hästarna.

Nej, jobbet och lägenheten är inte i samma stad
 
Slicka såren lite och svälja förtreten av att bo hemma - spara för att kunna satsa lite bättre sen.
 
Har man ett gott förhållande till sina föräldrar och ett bra upplägg på betalning/ens egna del i hushållsarbetet, så ser jag absolut inga problem att under en period flytta hem till dem igen för att spara pengar. Hellre det än att sätta sig i någon halvdan lösning som man verkligen inte trivs med och som kommer göra livet jobbigare på alla sätt med transporter etc.
 
Jag måste fråga er... Men jag vet inte om jag kanske borde göra en ny tråd om det?

Jag bodde med min sambo i en bostadsrätt som han äger. Vi har hela tiden haft gemensam ekonomi.
Vi har egentligen inte köpt så mycket gemensamt, utan det vi köpt ihop är typ en säng, tv, diskmaskin, bil, lättare renovering av lgh och "hobbygrejer" - typ datorer, mobiler ect. Mesta delen av pengarna skulle jag ändå säga har gått åt till att betala skulder.
När jag köpte häst nr 2 så kom vi överens om att går vi isär så får han sängen och jag hästen. Båda har samma inköpspris.
Nu har ju han fått en avbetald säng, och jag en häst som fortfarande har lån. Vi har gemensamt betalat av på hans lån på hans lgh (som dessutom har sin naturliga ökning i värde).
Så han har nu, ny bil (som jag har förstått inte ingår i sambolagen?), avbetalad svindyr säng och lägre lån på sin lgh.
Har jag rätt att få ut något av detta? Eller får jag bara bita i det sura äpplet att jag inte stod på mig mera om att köpa in mig i lgh när vi vart tillsammans?
 
Varför är sängen avbetald men inte hästen? Har ni betalt av snabbare på sängen? Det borde ni i så fall gjort upp när ni bodelade.

Att du har betalt en summa för att bo (som möjligen gick till månadsavgift/el etc) är väl inte så mycket att säga om? Ingen lever gratis.

Vad är det du tycker att du bör ha rätt till?
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 026
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 797
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 827
Senast: Fazeem
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 211
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp