Tankar kring lösdrift.

Blomskan

Trådstartare
Vad är det som gäller angående hur många boxar man ska ha tillgång till när man har lösdrift?


Är 8*10m (80kvm) tillräcklig stor ligghall för 5 (6 om någon är ponny) hästar?
Kravet är 13kvm per häst om jag förstått det rätt. Då gäller det hästar över 1,71cm.. Samt om utfodring sker i ligghallen. Nu kommer den inte göra det men jag tycker det är bättre att ta till i överkant.

I direkt anslutning till lösdriften kommer jag att ha stall.
Här kommer finnas spolspilta, täckestvätt/tork, sadelkammare (15kvm), wc, 2 st boxar på 16kvm/st, samt foderförvaring.
Något som saknas?

Vilket underlag är bäst ute i lösdriften?
Kommer inte att gjuta någon platta i denna delen.
Tanken är att jag ska ha sand i botten.
Är halm bra att ha ovanpå?

Vatten kommer att finnas inne i ligghallen.
Vill ha en värmebalja med flottör (se separat tråd).

Grovfoder kommer att serveras på utsidan av ligghallen i en foderhäck med tak samt slowfeeding nät.
En rejäl yta utanför ligghallen kommer att grusas och dräneras så att där alltid är torrt.
Foderhäcken kommer att stå på denna grusade yta.

Hur låter det tycker ni?
Några fler ideer samt tips?
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

Fler skötselplatser, antingen att det får plats med 2 till i stallgången eller att du planerar in separata skötselspiltor. Det är ju tråkigt om alla hästägare vill ut samtidigt men inte alla får plats inne i stallet (eller åtminstone under tak).

I övrigt låter det som ett toppenlösdriftsstall!

Lite generella tips: jag är en sån hästägare som äääälskar ordning. Var sak på sin plats, då blir det minimal risk för konflikter!
1 hängare per grimma. Gärna med en namnskylt ovanför.
I sadelkammaren, antingen skåp/garderober för folks saker eller tydliga hyllor med gott om utrymme, eller ett mindre utrymme inne i sadelkammaren och ett större förråd i något kallt utrymme för ex extratäcken, schabrak mm. 2 sadelhängare och 2 tränshängare per person, minimum.
Skitbra med torkrum, tycker det är så fruktansvärt fult när det hänger en hel hög med täcken ute i stallgången.

Hoppas vi får se bilder sen :D!
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

Fler skötselplatser, antingen att det får plats med 2 till i stallgången eller att du planerar in separata skötselspiltor. Det är ju tråkigt om alla hästägare vill ut samtidigt men inte alla får plats inne i stallet (eller åtminstone under tak).

I övrigt låter det som ett toppenlösdriftsstall!

Lite generella tips: jag är en sån hästägare som äääälskar ordning. Var sak på sin plats, då blir det minimal risk för konflikter!
1 hängare per grimma. Gärna med en namnskylt ovanför.
I sadelkammaren, antingen skåp/garderober för folks saker eller tydliga hyllor med gott om utrymme, eller ett mindre utrymme inne i sadelkammaren och ett större förråd i något kallt utrymme för ex extratäcken, schabrak mm. 2 sadelhängare och 2 tränshängare per person, minimum.
Skitbra med torkrum, tycker det är så fruktansvärt fult när det hänger en hel hög med täcken ute i stallgången.

Hoppas vi får se bilder sen :D!

Är helt inne på din linje!
Var sak på sin plats.
Och eftersom jag älskar att komma på förvaringslösningar så kommer det att finnas gott om plats för alla inblandade. :)
Har själv en hel uppsjö av saker och står i ett stall med begränsade förvaringsmöjligheter just nu. Så jag känner av vikten av bra ordning och förvaring.
Möjligen kommer torkrummet att innehålla någon form av hyllor också, så man kan förvara täcken där..
Angående skötselplatser så tänker jag som följande, 1 kan stå i spolspiltan, 2 kan stå på gången. Samt att man även kan använda boxarna att ställa upp i.
Har ej tänkt att dessa ska vara ströade när de inte används..
Förmodligen kommer 3 (minst 2) hästar vara mina egna. Så ungefär 3 hästar kommer att behöva stå uppbundna samtidigt.

Tack för dina tankar!
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

Angående krav på mått, boxar och annat så kolla på Jordbruksverkets hemsida för att få korrekt och nyast information. Jag tycker annars att ditt stall/lösdrift låter väldigt bra. Fler skötselplatser tycker inte jag låter nödvändigt men så står jag personligen gärna utomhus med hästen lös alternativt i själva lösdriften.

Det enda jag skulle invända emot är vattnet inne i lösdriften samt golvet. De flesta hästar "spiller" en del när de dricker och de fryser och blir jobbig is, strö som kan finnas runt baljan fryser och blir obehagligt hårt och knöligt. Bättre då att eventuellt vatten hamnar på marken ute och på vintern i snön. Jag hade dessutom absolut gjutit golv i lösdriften. I min förra hade jag grus/sand och det funkade dåligt, det gick men numer har jag gjuten platta som håller för att köra traktor på vilket underlättar väldigt mycket.
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

Angående krav på mått, boxar och annat så kolla på Jordbruksverkets hemsida för att få korrekt och nyast information. Jag tycker annars att ditt stall/lösdrift låter väldigt bra. Fler skötselplatser tycker inte jag låter nödvändigt men så står jag personligen gärna utomhus med hästen lös alternativt i själva lösdriften.

Det enda jag skulle invända emot är vattnet inne i lösdriften samt golvet. De flesta hästar "spiller" en del när de dricker och de fryser och blir jobbig is, strö som kan finnas runt baljan fryser och blir obehagligt hårt och knöligt. Bättre då att eventuellt vatten hamnar på marken ute och på vintern i snön. Jag hade dessutom absolut gjutit golv i lösdriften. I min förra hade jag grus/sand och det funkade dåligt, det gick men numer har jag gjuten platta som håller för att köra traktor på vilket underlättar väldigt mycket.

Tyvärr hittar jag inte infon på jordbruksverkets hemsida.
Därav min fråga här.

Just det här med skötselplatser.. Det blir ju varken mer eller mindre platser än om det hade varit ett stall utan ligghall. Jag kommer ju liksom fortfarande att ha ett riktigt stall.
Vill man borsta hästen ute så får man gärna göra det.. :)

Jag försöker bilda mig en uppfattning om det här med golvet.
Ligghallen kommer att ligga kanske 30-40cm högre än "normal" marknivå.
Området kommer att vara rejält dränerat.
Toppskiktet kommer att bestå av sand (inte grus).
Ovanpå kommer jag som sagt ha permanentbädd med halm.
Tanken är att detta underlag ska hålla fört traktorn som ska mocka ut bädden en gång om året.

Vill helst slippa gjuta golvet i ligghallen i första skedet..

Vid vattenbaljan kommer jag att försöka hålla undan ströt så gott det går.
Hoppas då att sanden inte ska frysa utan att det ska vara så väldränerat att vattnet sjunker igenom.
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

Här har du info om mått på sjv hemsida.
Kom ihåg att det är minsta tillåtna mått och inga standard mått som folk verkar tro O_o
Det är alltid bra att göra större än minsta mått dels för djurens skull men även för sin egen.
Minsta tillåtna mått blir inte mindre med tiden utan utvecklingen går åt att djuren ska ha större ytor.
Vore ju surt att bygga minsta mått idag och om 10 år kanske det ändras så det inte är lagligt längre :meh:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hastar/mattistallochbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html

Varför ska du ha thermobaren i ligghallen?
Själv gör jag tvärt emot vad du planerar :p Jag har thermobaren ute och fodrar i ligghallen.
Thermobaren klarar sig fin fint ute men höt håller sig mycket fräschare vid skitväder om det är i ligghallen istället för utomhus i vätan.

Jag hade absolut gjutit golvet i lösdriften, det är så mkt enklare att hålla efter då.
Plus att du får större valfrihet vad gäller strö.
Halm kanske funkar nu, men sen kanske du vill ha något annan av en eller annan anledning och det är inte säkert att det är en bra kombo med sand då.
Jag hatar sand/grus underlag i ligghallar och kommer utan tvekan att gjuta golvet när jag har min egen gård, det är LYX! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Tankar kring lösdrift.

Vad är det som gäller angående hur många boxar man ska ha tillgång till när man har lösdrift?

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning, DFS 2007:6, 3 kap. 12 § Hästar som behöver särskild vård ska kunna tas omhand lösgående i ett närbeläget utrymme och ska där vid behov kunna stallas upp individuellt. Utrymmet ska ha ett klimat som hästarna är vana vid.
För utegångshästar och för hästar som under den kalla årstiden hålls i stallar
med utomhusliknande klimat ska det även finnas behandlingsplatser som kan
värmas upp eller på annat sätt vara anpassade så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses.
Allmänna råd till 3 kap. 12 §
De utrymmen som avses i 12 § bör kunna hysa minst var 25:e häst.
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

Jag kan bara hålla med de andra: Kosta på dig att gjuta golvet, du kommer att spara så mycket på det i form av underhåll!


Vi har uppvärmd vattenkopp inne i vår ligghall, hästarna fodras ute. Fungerar jättebra!

Stallet låter lagom och trevligt med det nödvändigaste bekvämligheterna, själv saknar jag spolspilta något enormt, men de andra fördelarna väger ändå upp det :)
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

*kl*
Vi har inte gjutit platta i vår lösdrift och det funkar kanon. Jag hade dock INTE använt mig av sand!
Vi grävde ur, lade in markduk och sedan fyllde vi upp med stenmjöl. Vi paddade en gång när vi fyllt i ungefär hälften och sedan ett par gånger när vi fyllt klart. Det var ett hårt och tungt arbete att göra eftersom vi inte kom i i lösdriften med den traktorn som orkade stenmjölet så det tippades utanför och sedan skyfflade vi in X antal kubik för hand, pust! Men väl värt det!
Vi kör där med traktor utan att det bli märken i underlaget, jag har svårt att se att ett sandunderlag hade klarat samma sak. Dessutom känns det som att det skulle bli svårt att mocka eftersom halm och sand kommer att blandas.
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

Jag hade inte heller använt mig av sand, utan väl packad stenmjöl.

Angående storleken. Jag har en ligghall som är ca 4x8 meter och en som är 4x6 meter. De ligger vägg i vägg och det är 3 hästar som har tillgång till båda hallarna (man kan dela av, men nu går de ihop alla). Om hästarna är riktiga vänner kan två gå in samtidigt i den lilla hallen, samma sak med den stora hallen. De går sällan in 3 samtidigt, det blir helt enkelt för trångt trots två ingångar i den stora hallen.

Så jag hade gjort hallen större och dessutom delat av den på minst 2 delar på något vis. Annars finns det stor risk att hästen som är lägst i rang aldrig kommer få gå in. Och minst 2 öppningar till varje hall.
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

Vi har ett tak som går ca 2 meter utanför ligghallen så att nya/lågrangade hästar kan stå där om de blir utkörda ur ligghallen. Vatten inne och hö ute, fungerar fint. Och viktigt med två öppningar på ligghallen. Halmbädd är toppen men vår tjockisgrupp får ha torv för de äter upp halmen:)
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

Vi har ett vindskydd som kan rymma 20 hästar till 6 stycken. Maten får de en bra bit därifrån och vatten på ett annat ställe så de får gå en del. Tjock halmbädd på stampat jordgolv.
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

Jag hade nog velat ha vattendelen utanför, både för att säkerställa att de verkligen vågar dricka även om några högrangade individer står inne i ligghallen samt om det skulle bli någon läcka vintertid.
Att ligghallen är byggd för traktormockning är en stor fördel. Vi hade tidigare ett underlag av grovt grus och hallm ovanpå men det blev totalt nedtrampat efter några år så nu har vi (läs stallägaren) lagt in sand som vi har halm ovanpå. Verkar fungera bra än så länge.
Vi har uppvärmd vattenkopp ute vilket fungerar bra.
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

*KL*

Sand fryser, vilket beroende på hur "stökiga" hästarna är kan innebär att det blir ganska knöligt under.
Sen måste jag hålla med övriga om att gjut golvet om det finns minsta möjlighet. Annars har du tji "golv" kvar om några år.

Jag har gjutna golv, spån i den ena och spånpellets i den andra. Halm så dels käkade de för mycket, dels tyckte jag det blev så himla äckligt. Mina använder tyvärr lösdrifterna som toalett =/

Vatten hade jag haft utanför jag med, när vattnet ändå är uppvärmt.
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

ang gjutning.

I min förra ligghall gjöt vi inte eftersom vi inte planerade att använda den mer än ett par år.
Nu när vi bygger nytt, som ska fungera tjugo år framåt så blev det gjutet. Investering för framtiden liksom :)
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

Nu svarar jag lite sent men ändå. Antar att du bor någonstans där det inte är så kallt om du tänker dig att sanden ska dränera vattenspillet från baljan. Då kan det ju givetvis fungera, där jag bor hade det blivit knöligt och isigt. Någon skrev att det kan vara bra att ha vattnet ute för att alla verkligen ska våga dricka och det håller jag med om, särskilt vid tillfällen då det kanske kommer en ny häst till flocken. Hur har du tänkt vid rengöring av vattenbaljan om du behöver tömma den?

Jag röstar fortfarande på gjutet golv men prova du utan ett år, då ser du ju om det fungerar.
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

Vi har spån direkt på marken,sen en himla massa halm på,var lite "flygigt" i början,men nu har botten packat ihop sig ganska bra,så det ligger stilla. Byts ut varje vår om jag förstått det rätt,annars så fyller vi bara på halm hela tiden.
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

Vi har faktiskt bara spån i våran ligghall, halva är gjuten halva inte eftersom det var så från början. Våran ligghall är en del av stalldelen som inte används. Det fanns en dörr ut mot baksidan av stallet redan och ut mot hagen så det var bara att göra i ordning och häkta av en av dörrarna så blev det perfekt. I vårat fall har det fungerat utmärkt med bara en ingång och alla fem får plats i lösdrift. Vi fodrar inne om det ska bli skitväder och då fodrar vi med hö, annars har de två foderställen ute, ett under ett stort tak och ett utan. Vi har elvattenkoppen inne i lösdriften vilket fungerar utmärkt, de nya hästarna har man bara behövt visa var den finns så funkar det fint. Vi har inte valt att ha halm pga att vi inte tömmer våran hall 1 gång om året, i mina öron låter det äckligt, men jag missförstår säkert. Utan vi mockar förhand och fyller på spån helatiden så att det är ca 30cm helatiden. Unghästarna ligger där inne helatiden så det verkar fungera bra. ^^
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

Tycker du ska sprida ut ligghall, vatten och hö så hästarna får lite mer naturlig rörelse! Låter annars bra.
 
Sv: Tankar kring lösdrift.

Kl


Jag läser och begrundar alla era tips.
Allt tål att vändas och vridas på.
Särskilt eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet här på Buke.

Nu lutar det kanske åt att det blir betonggolv iaf.
Inte spikat dock.
Jag fundera på om jag ska ha torv i botten som tar hand om kisset.
Det blir ju då också en packad bädd under halmen.
Det tar ju ett tag innan bädden sätter sig.

Angående att det skulle bli äckligt.
Det beror ju givetvis på hur du sköter bädden samt hur många hästar du klämmer ihop på ytan.
Förr i tiden använde man sig mycket av halmbädd, det är väl liksom lite av bäddens ursprungsmoder.
Rätta mig om jag har fel men i Tyskland är väl denna lösdriftsvarianten väldigt vanlig.
Man får ju givetvis inte snåla med halmen utan det ska alltid finnas rikligt av denna sorten.
Mockning görs i den utsträckning att hela högar plockas med jämna mellanrum.
Man måste ju ändå hålla rent området utanför lösdriften..


Hur mycket bör man sprida ut de olika stationerna?
Jag har kanske tänkt om angående vatten och matstationerna.
Fast jag tänker också som så att om maten finns i lösdriften så står de och äter hela tiden.
Finns maten på utsidan kanske det inte inbjuder att stå och äta hela tiden.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 175
Senast: Angel
·
Anläggning Jag går i tankarna på att köpa häst igen och undersöker möjligheten att ha dem hemma på gården. Vi har en väldigt stor gammal...
Svar
3
· Visningar
2 648
Senast: Fideli
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 437
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 827
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp