Tankar kring sto-köp

Myelin

Trådstartare
Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här.

Jag är i behov av lite råd men det här inlägget kommer nog blir lite snurrigt, och långt tyvärr, då jag har många förvirrade tankar som jag skulle behöva hjälp med att bena upp.

Jag har hittat ett sto (oinriden -09) jag är väldigt intresserad av, både individen och hennes stam tilltalat mig väldigt mycket, hennes mamma har fått två andra föl, helsyskon och halvsyskon, båda dessa är värdefulla och ligger långt över vad jag har råd med. Sto-linjen är helt fantastisk i mina ögon.

Enda anledningen jag har råd att köpa detta stoet är på grund av att hon fick en ögoninfektion på unghästbetet som åring. Denna infektion upptäcktes för sent och stoet har idag nedsatt syn på båda ögonen. Det är inte starr och hon kan gå med andra hästar utan problem, hon ser staket och föremål men inte så bra. Jag har fått videor skickade till mig där hon rör sig obehindrat i alla gångarter i kuperad hage, ögonen ser torra och fina ut och hästen ser välmående och trygg ut. Vad tror ni syn problemen kan bero på? Det är inte starr tydligen och om hornhinnan tänkt trilla av borde den ju gjort det vid det här laget.

Stoet skall importeras långt bort ifrån (om jag köper henne) det skulle ta två tre dagar eller till och med mer, beroende på hur många övernattningar man gör att få hit henne. Eftersom det är naturlig betäckning som gäller och det finns fina hingstar på och i närheten av stuteriet skulle jag vilja betäcka stoet, dels på grund av möjligheten att använda sig av dessa hingstarna skulle försvinna när hon väl flyttat samt att jag gärna skulle vilja ha en avkomma efter stoet då jag är rädd att hennes ögonproblem kanske gör att jag skulle behöva ta bort henne.

Jag vet inte om det är uveit hon haft, men är det uveit har jag förstått det som att den kan triggas att återkomma av hormonerna vid dräktighet. Hur hade ni tänkt om det?

Jag antar att hästen kommer att få reservation för ögonen på försäkringen, men tror ni det skulle bli andra problem med försäkringsbolaget? Säg om hon skadar sig genom en olycka, tror ni försäkringsbolaget skulle krångla med att påstå att olyckan beror på hennes dåliga syn och de täcker inte saker som beror på den. Förstår ni min oro? Vad tror ni?

Stoet är tydligen betäckt. Tydligen kontrollerar de inte dräktighet så det är inte säkert om hon är dräktig, vilken gör mig nervös, tänk om hon har tvillingar? Om jag drar igång köpprocessen skall jag kolla upp om det finns möjlighet att ul:a i samband med besiktning.

Jag har blivit erbjuden det eventuella fölet i magen för 8 000, problemet är att det inte är en hingst jag själv skulle valt. Han är högt ansedd, har tydligen ovanliga och eftertraktade blodslinjer och har gått väldigt bra på galoppen, men jag är ridhäst människa och avkommorna jag sett efter hingsten rör sig inte tillräckligt bra i mina ögon.

8000 är ju inte mycket pengar i sammanhanget, men till det tillkommer ju transporten hem, införselkostnaderna i EU. För att inte tala om kostnaderna för att hålla häst. Är det värt det även om man inte är galen i hingsten? Fölet skulle ju kunna bli hur bra som helst så klart, stoets gång och hingstens snabbhet...
Pluss hur långt kan man med gott samvete frakta ett föl?

Jag skulle ju kunna sälja fölet men det kan man ju inte räkna med i dessa tider. Samtidigt så är det ju en risk med dräktighet och fölning, det är ju därför embryot kostar 8000kr istället för 8000 euro som fölet gör och det känns trist att min häst tar de riskerna så att någon annan skall få fölet...
Hur hade ni tänkt?

Ledsen för långt inlägg, men lite sammanfattat, hur hade ni tänkt med ögonproblem, föl, och försäkring?

Tack för svar i förväg!
 
Sv: Tankar kring sto-köp

Ang ögonproblemen så får du väl räkna med att stå för behandling osv själv om detblir vidare problem. Jag har ingen koll alls på sådana problem men hade i ditt läge forskat vidare iallafall på vad jag ev hade att vänta mig.

Om jag inte var intresserad av fölet så hade jag avvaktat och tagit hem henne när fölet var avvant och hon var konstaterat dräktig med den valda hingsten. Nu vet jag inte vilken ras det är och hur marknaden ser ut för säljaren men är marknaden dålig borde man kunna göra en deal runt detta med pris fastställt och handpenning.

Är däremot stoet väldigt attraktivt och du tror att den kan komma att säljas i befintligt skick så att säga så hade jag försökt köpa henne nu men utan föl, dvs att hon får stå kvar, föla och betäckas på din risk men du slipper få med avkomman hon är dräktig med nu.

Allt beror liksom på hur gärna du vill ha henne och hur säljarens marknad ser ut.

Problemet i detta läge är att försäkra henne innan hon är hemma, alldeles särskilt som hon är en import. Kolla med olika bolag.

Sammanfattningsvis så hade jag helst köpt stoet, tagit hem henne betäckt och utan föl vid sidan (dvs nästa sommar/höst) och ringt upp försäkringsbolagen och frågat om hur du kan skydda din investering. De flesta bolag försäkrar iaf in ren livförsäkring och akutvård på en importhäst utomlands. Och passa på att fråga ang ev ögonproblem. Jag tror inte bolaget kan hävda att en olycka beror på ögonfel om dom inte kan bevisa det.
 
Sv: Tankar kring sto-köp

tack för svar och för att du tog dig igenom ett inlägg som får Dostojevskij att verka lättläst haha

Ja, du bekräftar lite hur jag tänkt. Det jag oroar mig för är om hon börjar få massor med problem med ögonen på grund av att hon är dräktig och jag åker på en dryga kostnader för ett föl jag inte får. Åh hoppas hon inte blivit dräktig.

Jag vet inte riktigt hur marknaden ser ut om jag skall vara ärlig men det är väl lite allmänt trögt att sälja hästar nu. har Jag inte upplevt att priserna har gått ner direkt i och för sig.

Om jag låter stuteriet behålla fölet borde jag väl kunna kräva att hon har gratis stallplats där tills fölet är avvant?

Det jag läst till mig om ögonmediciner är att min billiga häst kan bli dyr väldigt snabbt hehe, men hon har inte haft återkommande besvär.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
580
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 902
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 517
Senast: Masse
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 919
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp