Tankar kring tillskott för minskad risk för fång och övervikt.

Kristall10

Trådstartare
Jag ger väldigt sällan tillskott då jag är skeptiskt till det utan har en uträknad foderstat. Men nu såg jag reklam för två produkter som jag inte lagt märke till förut. En produkt är för att minska fettdepåer och övervikt hos lättfödda hästar och en är för att minska risken för fång.
Eftersom att jag har en lättfödd ponny som jag oroar mig för och vi dessutom nyligen fått avliva vår shettis pga fång så blev jag nu nyfiken på dessa produkter.
Någon som testat dessa eller har några tankar kring om det verkligen kan fungera???
 
Jag gav slim till min häst i början på sommaren ett par år. Ena året hade hon varit skadad och stått på boxvila hela vintern och blivit kopiöst fet trots mindre med mat. Det var lögn att få henne smal. Och andra sommaren så var hon åxå redigt fet men då berodde det på att hennes mamma inte åt sitt hö ute och då tog hon resterna. Jag upplevde att det hjälpte till att ta ned vikten. Hon blev inte smal men det tog på fläsket.
 
Skulle aldrig mecka med tillskott till hästen.
Finns det kliniska undersökningar på preparatet att det är säkert att ge.
Bara för det står naturlig/ örter mm så betyder inte det att det bra att ge hästar.
Finns mängder med tillskott i twilightzonen där man inte har en aning om det är nyttigt för hästen eller ej.
Vitamin och mineraler är det dom behöver.
 
Jag ger väldigt sällan tillskott då jag är skeptiskt till det utan har en uträknad foderstat. Men nu såg jag reklam för två produkter som jag inte lagt märke till förut. En produkt är för att minska fettdepåer och övervikt hos lättfödda hästar och en är för att minska risken för fång.
Eftersom att jag har en lättfödd ponny som jag oroar mig för och vi dessutom nyligen fått avliva vår shettis pga fång så blev jag nu nyfiken på dessa produkter.
Någon som testat dessa eller har några tankar kring om det verkligen kan fungera???
Jag är mycket skeptiskt både när det gäller tillskott till människa och djur. Det finns ju ingen myndighet som kontrollerar att det som produkterna lovar verkligen stämmer.
 
Vad är det i? Ska du ge något som kan hjälpa till med fettdepåer så ge acetyl l-karnitin. Ibland kallat ALCAR. Det hjälper till att hålla blodsockernivån normal, minskar fettdepåer och förebygger och hjälper mot träningsvärk. 1 msk till 400 kg häst är en lämplig dos. ALCAR finns att köpa som pulver på diverse sajter för kroppsbyggare.

Men, det är ett litet hjälpmedel. Att räkna foderstat och ha koll så att hästen inte lägger på sig och motionera så mycket som går är såklart A och O.
 
Givetvis måste man ju se till att hästen får i sig lagom med käk och hålla nere stärkelse/socker. Men för vissa hästar är det inte nog. Jag har sett kanonresultat på hästar som sätter fettdepåer av olika skäl som fått ett preparat för att bli kvitt sånt. Bland annat använde en veterinär det. Så visst kan det funka. Men det ska ju vara rätt preparat till rätt typ av problematik och även helhetsgrepp med foder och ev träning.
 
Givetvis måste man ju se till att hästen får i sig lagom med käk och hålla nere stärkelse/socker. Men för vissa hästar är det inte nog. Jag har sett kanonresultat på hästar som sätter fettdepåer av olika skäl som fått ett preparat för att bli kvitt sånt. Bland annat använde en veterinär det. Så visst kan det funka. Men det ska ju vara rätt preparat till rätt typ av problematik och även helhetsgrepp med foder och ev träning.
Men vad är det för ämnen som minskar fettdepåer? Det känns ju lite märkligt. Nu är inte människor och hästar likadana men det finns ju tex inget tillskott som människor kan ta för att punktbränna fett. Hur kan det funka på hästar?
 
Men vad är det för ämnen som minskar fettdepåer? Det känns ju lite märkligt. Nu är inte människor och hästar likadana men det finns ju tex inget tillskott som människor kan ta för att punktbränna fett. Hur kan det funka på hästar?
Inte punktförbränna. Men de som sätter depåer kan ju ha sjukdom/problem med ämnesomsättningen etc etc. Och det kan man ibland avhjälpa.
 
Jag ger väldigt sällan tillskott då jag är skeptiskt till det utan har en uträknad foderstat. Men nu såg jag reklam för två produkter som jag inte lagt märke till förut. En produkt är för att minska fettdepåer och övervikt hos lättfödda hästar och en är för att minska risken för fång.
Eftersom att jag har en lättfödd ponny som jag oroar mig för och vi dessutom nyligen fått avliva vår shettis pga fång så blev jag nu nyfiken på dessa produkter.
Någon som testat dessa eller har några tankar kring om det verkligen

Sannolikt har det ingen eller obetydlig effekt. Annars hade det använts inom veterinärvården. Ytterligare en aspekt är att det sannolikt inte har testats tillräckligt för eventuella biverkningar, eller att den uträknade doseringen är tillförlitlig.
Hade det varit något som tillverkarna trodde på så hade de nog kört in mer pengar på att testa produkterna på ett mer seriöst sätt.
 
Sannolikt har det ingen eller obetydlig effekt. Annars hade det använts inom veterinärvården. Ytterligare en aspekt är att det sannolikt inte har testats tillräckligt för eventuella biverkningar, eller att den uträknade doseringen är tillförlitlig.
Hade det varit något som tillverkarna trodde på så hade de nog kört in mer pengar på att testa produkterna på ett mer seriöst sätt.
Jag tänker lite så oxå. Hade tillskotten verkligen haft effekt så hade det använts flitigt samt rekommenderats av veterinär.
 
Vad är det i? Ska du ge något som kan hjälpa till med fettdepåer så ge acetyl l-karnitin. Ibland kallat ALCAR. Det hjälper till att hålla blodsockernivån normal, minskar fettdepåer och förebygger och hjälper mot träningsvärk. 1 msk till 400 kg häst är en lämplig dos. ALCAR finns att köpa som pulver på diverse sajter för kroppsbyggare.

Men, det är ett litet hjälpmedel. Att räkna foderstat och ha koll så att hästen inte lägger på sig och motionera så mycket som går är såklart A och O.
Det håller jag med om. Jag har min på Alcar mest för jag trodde hon hade PSSM. Men det hade hon inte men jag såg dock annan effekt så jag behöll det. Det är en fånghäst också.
 
Jag ger NAF superflex flytande till min äldre häst under vintern och ser absolut en positiv effekt på att han inte blir så stel som han annars blir under vintern.
Däremot känner jag mig tveksam till tillskott som ska hjälpa att förbränna fett :/
 

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 287
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 856
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp