Tankar kring val av valp

K

Krasux

Jag ska ju, som vissa av er redan vet, få hem min jaktgoldenvalp om drygt en vecka. Nu är det så att min hunderfarenhet mest ligger hos vuxna hundar. Min tik jag har nu var 2 år när hon kom till mig och de yngsta hundarna på jobbet är som minst ca 7 månader. Har alltså dålig koll på vad man ska tänka på hos valpar.

Här är de tre det står mellan och lite om dem:

Den ena, som jag varit lite tveksam till men fnderat på mer nu idag, är den som uppfödaren skulle valt till sig själv. Det är en otroligt tuff dam med ett enormt självförtroende. Inte osäker för något och vill gärna upptäcka världen. Men, hon gör det gärna själv och svarade inte direkt på några lekinviter alls från min sida och var inte speciellt kontaktsökande. Intresserade sig inte heller för boll eller leksak på egen hand.

Den andra tjejen är ett riktigt busfrö. Svarar snabbt och med mycket lek när jag tar fram leksak och är först fram. Detta är tikens mattes favorit. Den här tjejen har utmärkt sig hela tiden med att alltid vara först framme och mycket följsam på människor. Hon lyssnar väldigt bra och fattar snabbt mina morrningar som jag kör lite med när hon biter för mkt. Hon är lite osäker på konstiga saker (som en leksaksgräsklippare som låter), men går fram efter att jag lägger bollen och går sedan fram igen utan tvekan. Hon är också lite tveksam till en fontän, och vänder sig mot en för lite stöd och med detta i ryggen vågar hon. Hon är mycket trevlig på det sätt att hon är så kontaktsökande och det är skönt att veta att det är en egenskap som visat sig mkt tidigare också.
När jag sätter henne på en ranglig tunna lägger hon sig ner och försöker krypa tillbaka till mig. Andra gången ligger hon kvar, men ligger fortfarande. Sen tar vi en liten paus och sista och tredje gången ställer hon sig på den och provar att gå några steg på den.

Så den sista fröken är liknande i leken som nr 2. Svarar bra och intresserar sig för mig och leksak. Hon har dock inte utmärkt sig som något speciellt alls innan. Men hon är snäppet vassare när det kommer till läskiga saker. Behöver inte lika mycket stöd och stod och gick på tunnan första gången jag satte dit henne. Med leksaksgräsklipparen och vattnet var hon ganska lik nr 2, men det gick ändå lite fortare fram.

Jag skulle ha tagit 1:an utan tvekan om hon varit lite mer intresserad av mig och 2:an utan tvekan om hon varit lite tuffare. 3:an skulle jag tagit direkt om det inte är för att hon inte utmärkt sig alls innan som speciellt framåt och jag är tveksam till att det är en egenskap som hon verkligen har, eller om det var något jag fick en skymt av just den dagen.

Tips, råd och tankar gott folk!

Om det är av intresse så är det jaktapportering, lydnad och ev bruks som är målet med denna tik i framtiden.
 
Sv: Tankar kring val av valp

Jag skulle tagit tvåan eller trean baserat på vad du ska ha den till.
Troligtvis tvåan, att valpens nyfikenhet tar över lite rädslor är A och O och jag tycker att det verkar så på den valpen. Svårt att säga dock via text. Jag uppfattar det så:)
 
Sv: Tankar kring val av valp

Tack för svar! :)

Ja, jag känner väl lite att blir det tvåan eller trean så får det bli tvåan för den har utmärkt sig en längre tid. Allting förändras ju otroligt mycket hos valparna från dag till dag men de egenskaper jag vet sitter där är ju 1:ans självsäkerhet/ mod och 2:ans samarbetsvilja och framåtanda socialt.

Men jösses, vad svårt det är!
 
Sv: Tankar kring val av valp

:D Trodde du hade bestämt dig för nr 2? När måste du bestämma dig? Vilken av valparna verkar gladast? Själv väljer jag alltid den valpen som verkar mest kontaktsökande och lyhörd och utstrålar glädje redan från start, det bådar gott inför framtiden! Om 2:an är gladast och mest alert skulle jag absolut välja den!
 
Senast ändrad:
Sv: Tankar kring val av valp

:D Trodde du hade bestämt dig för nr 2? När måste du bestämma dig? Vilken av valparna verkar gladast? Själv väljer jag alltid den valpen som verkar mest kontaktsökande och lyhörd och utstrålar glädje redan från start, det bådar gott inför framtiden! Om 2:an är gladast och mest alert skulle jag absolut välja den!

Innerst inne har jag ju det, men jag har egentligen till på tisdag på mig så då börjar man ju ändå fundera mera!

Hon är väldigt glad och pigg och med på det man gör!

Ja, det blir nog nr 2 som får heta Gangster-Glimma! Alla säger ju att det verkar som hon är den jag fastnat för och så är det ju också- så nu ska jag banne mig sluta vela!

Men man är ju så mån om att det ska bli bra!
 
Sv: Tankar kring val av valp

Ta den som verkar mest kontaktsökande med dig. Gå på magkänslan, det blir oftast bra då.
 
Sv: Tankar kring val av valp

Jag hade gått ut och gått med valparna en och en.
Och sett hur dom följde mig.
Vill inte ha en valp som är så självständig så att den redan i denna ringa ålder vandrar i väg på egen hand, men självklart inte en plåster lapp heller, som inte vågar lämna mig.
Mittemellan dessa ytterligheter brukar bli bra.
Är faktiskt den biten av valp test som jag tycker säger mest, hur de följer en om man går ut med dom.
 
Sv: Tankar kring val av valp

Håller med. Valpen som nyfiket skuttar omkring och tittar på allt möjligt, samtidigt som den har koll på var man är och lyssnar när man ger något ljud ifrån sig - den brukar vara bäst;) Jag väljer definitivt inte en valp som ger sig iväg på egna äventyr och inte har någon koll på mig, och inte heller en som inte vågar sig iväg det minsta.

Till TS:
Mormorsmor (tror jag det blir) K. Exotic-Empress, var den enda valpen i kullen som var jätterädd för dammsugaren när valparna var 7-8 veckor. Den tiken visade sedan inga som helst rädslor för någonting och blev en helt fantastisk arbetshund, SLCh på 2-årsdagen och 5 lydnads-SM i rad mm. "Den lilla hunden med den stora hjärnan" kallade M henne för, och hon var verkligen något alldeles extra:love:
 
Sv: Tankar kring val av valp

Håller med. Valpen som nyfiket skuttar omkring och tittar på allt möjligt, samtidigt som den har koll på var man är och lyssnar när man ger något ljud ifrån sig - den brukar vara bäst;) Jag väljer definitivt inte en valp som ger sig iväg på egna äventyr och inte har någon koll på mig, och inte heller en som inte vågar sig iväg det minsta.

Till TS:
Mormorsmor (tror jag det blir) K. Exotic-Empress, var den enda valpen i kullen som var jätterädd för dammsugaren när valparna var 7-8 veckor. Den tiken visade sedan inga som helst rädslor för någonting och blev en helt fantastisk arbetshund, SLCh på 2-årsdagen och 5 lydnads-SM i rad mm. "Den lilla hunden med den stora hjärnan" kallade M henne för, och hon var verkligen något alldeles extra:love:


Nu har jag mailat M. och sagt att jag vill ha nr 2! :banana:

Tack för råden! Och det sista är skönt att höra!

Bara 1 vecka kvar nu! :bump:
 
Sv: Tankar kring val av valp

Tackar och bockar!

Gillar också namnet ;) Tänkte först Galna-Glimma, men sen kom en kompis på Gangster och det var ju ännu bättre!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 822
Senast: Nota
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 603
Senast: Icfafn
·
Övr. Hund Hej! Jag har två hanar hemma, 1 1/2 och 10 år. Den äldsta har alltid varit väldigt snäll och går ihop med alla hundar. Han undviker...
Svar
2
· Visningar
1 048
Skola & Jobb Hej! Jag skulle behöva lite hjälp gällandes hur man ska tänka nu efter gymnasiet. Som person har jag länge varit väldigt studieinriktad...
Svar
10
· Visningar
1 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp