Tankar och tips kring amning (Utbruten från Sommarföräldrar 2018 del 2)

Poison-heart

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Igår kväll var bebis inte helt nöjd. Han ville bli ammad hela kvällen i korta stunder och när han inte låg vid bröstet så skrek han helt hjärtskärande. Mina ömma bröst tyckte det blev lite jobbigt... Smörjer med purelan efter varje matning nu men det klart brösten är ömma. Har fått hårda knölar i armhålorna också i samband med att mjölken rann till :confused: han somnade iaf gott på mitt bröst inför sista matningen i sängen och sen sov han där till typ 4 inatt när jag äntligen vågade vända ner honom i nestet och så vaknade han lite innan sju och fick mat o nu sover igen så natten har gått bra :love: Antar att det kan ta ett par veckor innan brösten vänjer sig? Speciellt ena bröstvårtan gör väldigt ont när han ammar.
 
Igår kväll var bebis inte helt nöjd. Han ville bli ammad hela kvällen i korta stunder och när han inte låg vid bröstet så skrek han helt hjärtskärande. Mina ömma bröst tyckte det blev lite jobbigt... Smörjer med purelan efter varje matning nu men det klart brösten är ömma. Har fått hårda knölar i armhålorna också i samband med att mjölken rann till :confused: han somnade iaf gott på mitt bröst inför sista matningen i sängen och sen sov han där till typ 4 inatt när jag äntligen vågade vända ner honom i nestet och så vaknade han lite innan sju och fick mat o nu sover igen så natten har gått bra :love: Antar att det kan ta ett par veckor innan brösten vänjer sig? Speciellt ena bröstvårtan gör väldigt ont när han ammar.

Jag hade amningsnapp i början så slapp det där med ömma bröstvårtor. Tänkte bara tipsa om att läsa om mjölkstas, så du inte blir rädd om hela brösten blir till betongklumpar. Ingen hade informerat mig om det innan.... :)
 
Jag hade amningsnapp i början så slapp det där med ömma bröstvårtor. Tänkte bara tipsa om att läsa om mjölkstas, så du inte blir rädd om hela brösten blir till betongklumpar. Ingen hade informerat mig om det innan.... :)
Tack för tipsen :up: nä inte hört om det heller innan. Amningsnapp kanske är värt att testa :)
 
Igår kväll var bebis inte helt nöjd. Han ville bli ammad hela kvällen i korta stunder och när han inte låg vid bröstet så skrek han helt hjärtskärande. Mina ömma bröst tyckte det blev lite jobbigt... Smörjer med purelan efter varje matning nu men det klart brösten är ömma. Har fått hårda knölar i armhålorna också i samband med att mjölken rann till :confused: han somnade iaf gott på mitt bröst inför sista matningen i sängen och sen sov han där till typ 4 inatt när jag äntligen vågade vända ner honom i nestet och så vaknade han lite innan sju och fick mat o nu sover igen så natten har gått bra :love: Antar att det kan ta ett par veckor innan brösten vänjer sig? Speciellt ena bröstvårtan gör väldigt ont när han ammar.

Låter som en tuff kväll, skönt att natten blev bra :).
Jag hade problem med sår och ömma bröst i början. Purelan är toppen. Jag använde multi mam kompresser också, de kyler ner det ömma litegrann. När det var som värst tog jag ipren och pumpade ur och gav på flaska med för att avlasta brösten. Risken finns att man äventyrar amningen när man ger flaska. Men i mitt fall var det såpass att jag hade tankar om att sluta amma ändå, så då fick det bära eller brista.
Det tog en månad innan brösten vant sig någorlunda för mig och såren läkt. Nu har jag inga problem alls med smärta och lillan tar både bröst och flaska utan problem. Praktiskt när jag vill kunna lämna henne med pappan några timmar :)
 
BVC avklarat. Blev som väntat arg och ledsen vid vaccineringen men det gick över fort. Följer sina kurvor fint :)

@Poison-heart - amning kändes mer för mig i början än vad jag räknat med. Framförallt utdrivningsreflexen, som jag aldrig hört talas om innan. Nu har jag dock vant mig. Ge det tid, smörj med purelan vid behov, är mitt råd. Om du vill helamma alltså. :).
 
Det är helt klart värt att testa.
Jag använde dem mot sår och ibland när ”vampyren högg tag” så lirkade jag av dem sen.
Vid nästa träff på BVC så fråga om tips utifrån vart såren sitter. Jag fick jättebra tips där.
Även senare av amningsmottagningen här utifrån överproduktion.

Jag visste inte att amning kunde göra så ont i början... att föda barnet var ingenting i jämförelse (för min del).
 
Låter som en tuff kväll, skönt att natten blev bra :).
Jag hade problem med sår och ömma bröst i början. Purelan är toppen. Jag använde multi mam kompresser också, de kyler ner det ömma litegrann. När det var som värst tog jag ipren och pumpade ur och gav på flaska med för att avlasta brösten. Risken finns att man äventyrar amningen när man ger flaska. Men i mitt fall var det såpass att jag hade tankar om att sluta amma ändå, så då fick det bära eller brista.
Det tog en månad innan brösten vant sig någorlunda för mig och såren läkt. Nu har jag inga problem alls med smärta och lillan tar både bröst och flaska utan problem. Praktiskt när jag vill kunna lämna henne med pappan några timmar :)
Vad skönt att hon tar både flaska och bröst :) har förstått att det inte alltid är så. Jag blev så paff när en sköterska på BB sa att jag kan ge ett mål ersättning för att avlasta brösten några timmar. För jag har också hört att de kan vara svårt att få dom ta både och, men det är ju väldigt praktiskt! Jag beställde en pump igår faktiskt. Tack för tipsen :)
 
Vad skönt att hon tar både flaska och bröst :) har förstått att det inte alltid är så. Jag blev så paff när en sköterska på BB sa att jag kan ge ett mål ersättning för att avlasta brösten några timmar. För jag har också hört att de kan vara svårt att få dom ta både och, men det är ju väldigt praktiskt! Jag beställde en pump igår faktiskt. Tack för tipsen :)
Jag har pumpat ut istället för att ge ersättning. Har även sparat i frysen, både för att ge som det är (om pappa och bebis är ensamma ibland) och för att ha och blanda i när han ska börja äta mat.
För mig har jag släppt mest till pumpen om jag pumpat medan bebis ätit på andra bröstet.
 
Att tänka på om man fryser bröstmjölk är att den smakar lite som kräks när den värms upp. Sonen ratade tyvärr fryst mjölk, men han kanske var en finsmakare :).

Jag gör som så istället nu att jag pumpar var 3e-4e dag och byter ut det målet som förvaras i kylen, som jag då ger i flaska istället för en amning. På så vis finns det alltid ett mål att värma om det behövs.
Enligt medela håller bröstmjölk upp till 5 dygn i kylskåp, om man är noga med hygienen när man pumpar och kyler den direkt.
 
Jag tyckte utdrivningen gjorde ASONT i början, minns inte hur länge dock. Har inte haft problem med sår, smörjde med bröstmjölk när de kändes lite extra ledsna.

Han vägrade napp och flaska så skippade det. Har ammat fritt i snart 19 månader, galet smidigt, speciellt när han är sjuk, tuttar extra mycket då och får troligen i sig mer vätska och näring än om han inte ammats längre.

Hade BM i frysen första halvåret trots flaskvägran, kändes bra som trygghet om något hade hänt mig.
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Igår kväll var bebis inte helt nöjd. Han ville bli ammad hela kvällen i korta stunder och när han inte låg vid bröstet så skrek han helt hjärtskärande. Mina ömma bröst tyckte det blev lite jobbigt... Smörjer med purelan efter varje matning nu men det klart brösten är ömma. Har fått hårda knölar i armhålorna också i samband med att mjölken rann till :confused: han somnade iaf gott på mitt bröst inför sista matningen i sängen och sen sov han där till typ 4 inatt när jag äntligen vågade vända ner honom i nestet och så vaknade han lite innan sju och fick mat o nu sover igen så natten har gått bra :love: Antar att det kan ta ett par veckor innan brösten vänjer sig? Speciellt ena bröstvårtan gör väldigt ont när han ammar.
Du är inne på rätt spår 😊- brösten anpassar sig och smärtan försvinner efterhand, i alla fall för de allra flesta. Lycka till!
 
Tack för tipsen!
Idag har det känts något bättre. Åtminstone är inte brösten som cement längre. Men bröstvårtorna ömmar lite, men jag tror inte det är sår utan från blåsorna jag fick typ första dagen.
Natten var dock inte så rolig. Bebis ville amma hela tiden men jag vågar inte liggamma än för då tar han helt fel tag. Han öppnar munnen väldigt dåligt så man får trixa väldigt mycket för att han ska gapa ordentligt. Och sen ha koll så han inte ändrar läge. Hopppas det snart blir lättare!
 
Jag hade också sår i början. Testade purelan, men tyckte inte direkt det hjälpte. Smörja med bröstmjölk och lufta tyckte jag gav bättre resultat. Gick med tuttarna ute typ hela tiden.
När såren läkt fortsatte det göra ont när hon tog tag och började suga. Hjälpte att handmjölka igång innan bebis fick börja, då gick smärtan över fortare.
 
Tack för tipsen!
Idag har det känts något bättre. Åtminstone är inte brösten som cement längre. Men bröstvårtorna ömmar lite, men jag tror inte det är sår utan från blåsorna jag fick typ första dagen.
Natten var dock inte så rolig. Bebis ville amma hela tiden men jag vågar inte liggamma än för då tar han helt fel tag. Han öppnar munnen väldigt dåligt så man får trixa väldigt mycket för att han ska gapa ordentligt. Och sen ha koll så han inte ändrar läge. Hopppas det snart blir lättare!
Bara att öva för er båda :). Tycker liggamma är praktiskt, framförallt på natten.
Dessutom kan det kännas som bebis hänger i tutten heeela tiden emellanåt. Det kan de göra när de lägger beställning på produktionen. Jag var inte alls beredd på att "sitta fast" så mycket i början. Nu tycker jag mest det är mysigt, för jag vet att det är en så kort tid i barnets liv man ammar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
618
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
2 331
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
545
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
22
· Visningar
2 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp