Tankar om detta bete?

Krans

Trådstartare
20220714_203408.jpg

Vad tror ni om detta bete, socker- och näringsmässigt? Växer i dålig och tunn jord samt är mkt torrt pga uteblivet regn.
 
Hm.Inga spontana tankar då någon ser bilden? " Skitbete", "rätt ok", " magert" ," dåligt"
osv...??? Ngt dunderbra tror jag inte det är men är lite fundersam när det varit torrt så länge om det är en fördel eller ej på detta bete...Socker?Hur påverkas protein av torka?
 
Hm.Inga spontana tankar då någon ser bilden? " Skitbete", "rätt ok", " magert" ," dåligt"
osv...??? Ngt dunderbra tror jag inte det är men är lite fundersam när det varit torrt så länge om det är en fördel eller ej på detta bete...Socker?Hur påverkas protein av torka?
Det är helt omöjligt att säga nått om hur beter är på en sån bild. Man behöver stå på ängen och se det irl för att ens kunna gissa.
 
Förhoppningsvis är betet jättemycket större än de 10kvm vi ser på bilden 😅.

Det är också rätt dålig kvalité på bilden. Och så vet vi ju inget om jordmånen.

Men skräppan är ju lätt att känna igen, den äter inte hästar.

Kanske strandråg? Näringsfattigt, men vad gör strandråg på ett bete?

En vild gissning utefter det väldigt lilla vi har att gå på, är att det är ett "blandat skrotbete", marken är kanske mager eller sank. Sockerhalten har också med växtfas, solmängd och tid på dygnet att göra, så det är svårt att säga så mycket om den.

Men saken är den, att du kommer att märka på hästarna vad dom tycker. Är det nog stor yta så är "skräpbete" inte ett problem för oss som har lättfödda hobbyraser, men det är kanske inte bästa idén att släppa högoktaniga räserfräserhästar där utan att stödutfodra rejält.

Och skräpbete med stödutfodring är bättre än tråkig grusruta, såvida du inte har en fångis med specialbehov.

Hur stort är betet och vad är det för hästar som ska gå där?
 
Vild gissning på att hålla med om proteinfattigt men beroende på häst kan det räcka gott ändå.
Sedan beror det på vad du har för alternativ.
Jag har hellre på ett sådant bete än på ett kort, "stressat" gräs på torr mark.

Jag hade också spanat efter giftiga växter noga på ett sånt bete för att se om det finns några mycket giftiga som man bör försöka plocka bort eller stängsla av.

Om det som någon trodde normalt är fuktig mark där är det bra att leta efter till exempel fräken och repa bort så mycket som möjligt om det finns mer än enstaka.
De flesta äter inte fräken om det finns annan mat, men vissa hästar blir lite "beroende" och söker upp dem 🙈.
 
Här är i min ena hage. Ser ju inte helt toppen ut
 

Bifogade filer

  • AFE3574B-E4F8-4ADA-B1E5-F90482523587.jpeg
    AFE3574B-E4F8-4ADA-B1E5-F90482523587.jpeg
    678,9 KB · Visningar: 95
Förhoppningsvis är betet jättemycket större än de 10kvm vi ser på bilden 😅.

Det är också rätt dålig kvalité på bilden. Och så vet vi ju inget om jordmånen.

Men skräppan är ju lätt att känna igen, den äter inte hästar.

Kanske strandråg? Näringsfattigt, men vad gör strandråg på ett bete?

En vild gissning utefter det väldigt lilla vi har att gå på, är att det är ett "blandat skrotbete", marken är kanske mager eller sank. Sockerhalten har också med växtfas, solmängd och tid på dygnet att göra, så det är svårt att säga så mycket om den.

Men saken är den, att du kommer att märka på hästarna vad dom tycker. Är det nog stor yta så är "skräpbete" inte ett problem för oss som har lättfödda hobbyraser, men det är kanske inte bästa idén att släppa högoktaniga räserfräserhästar där utan att stödutfodra rejält.

Och skräpbete med stödutfodring är bättre än tråkig grusruta, såvida du inte har en fångis med specialbehov.

Hur stort är betet och vad är det för hästar som ska gå där?
Tre ponnysar som är lättfödda.Betet är ca 0.5 hektar.Dom verkar hålla hullet bra, än så länge iaf.
 
Vild gissning på att hålla med om proteinfattigt men beroende på häst kan det räcka gott ändå.
Sedan beror det på vad du har för alternativ.
Jag har hellre på ett sådant bete än på ett kort, "stressat" gräs på torr mark.

Jag hade också spanat efter giftiga växter noga på ett sånt bete för att se om det finns några mycket giftiga som man bör försöka plocka bort eller stängsla av.

Om det som någon trodde normalt är fuktig mark där är det bra att leta efter till exempel fräken och repa bort så mycket som möjligt om det finns mer än enstaka.
De flesta äter inte fräken om det finns annan mat, men vissa hästar blir lite "beroende" och söker upp dem 🙈.
Nä, inte sankmark.Hård och torr, tunn jordmån.
 
Härligt med lite tankar om betet.Tack! Fortsätt gärna att skriva i tråden och lägg gärna upp bilder av era beten.
 
Jag utgår nu ifrån det jag ser.
Jag tror att det här är ganska näringsfattigt men också proteinfattigt eftersom det är så överväxt. Proteinet sjunker inte av torka men när gräset har blommat går proteinhalten gradvis ner. Man bör dock tänka på att proteinhalten på ett vanligt bete kan ligga runt 100 och då är det inget problem om det sjunker till 50. Det behöver inte vara något problem eftersom hästar dessutom gärna betar på samma ställen och därmed håller det kort till viss del och där det är kort ökar proteinet när nytt gräs växer upp.

Eftersom det är torrt så ha stenkoll om/när det börjar regna och ta om möjligt bort hästarna därifrån någon vecka eller så. När torrt gräs får vatten igen så rusar sockerhalten i höjden när det stressade gräset börjar växa igen och då är fångrisken mycket hög.

Sammanfattningsvis skulle jag säga, toppenbete för lättfödda men jag hade haft betesreducerare på ändå och inte låtit dem gå där dygnet runt.
 
Nä, inte sankmark.Hård och torr, tunn jordmån.
Okej. Men kolla efter andra giftiga växter för säkerhets skull. Om det finns platser där det är glest/inte växer så mycket annat alls hade jag bland annat kollat efter bland annat korsört.
Jag har rensat en del klibbkorsört på sådana ställen i två av hagarna 🙈.

Du har säkert koll på denna listan? Om inte så är den väldigt bra att kolla giftiga och oönskade växter mot.
"Giftiga växter A-Ö - SVA" https://www.sva.se/amnesomraden/giftiga-vaxter-a-o/
 
Jag utgår nu ifrån det jag ser.
Jag tror att det här är ganska näringsfattigt men också proteinfattigt eftersom det är så överväxt. Proteinet sjunker inte av torka men när gräset har blommat går proteinhalten gradvis ner. Man bör dock tänka på att proteinhalten på ett vanligt bete kan ligga runt 100 och då är det inget problem om det sjunker till 50. Det behöver inte vara något problem eftersom hästar dessutom gärna betar på samma ställen och därmed håller det kort till viss del och där det är kort ökar proteinet när nytt gräs växer upp.

Eftersom det är torrt så ha stenkoll om/när det börjar regna och ta om möjligt bort hästarna därifrån någon vecka eller så. När torrt gräs får vatten igen så rusar sockerhalten i höjden när det stressade gräset börjar växa igen och då är fångrisken mycket hög.

Sammanfattningsvis skulle jag säga, toppenbete för lättfödda men jag hade haft betesreducerare på ändå och inte låtit dem gå där dygnet runt.
Jag har funderat på detdär med regn! Hur fort stiger sockret när det regnar? Direkt eller ngt dygn efteråt? Om jag förstod rätt på din beskrivning håller det höga sockret i sig ngn vecka?
 
Jag har funderat på detdär med regn! Hur fort stiger sockret när det regnar? Direkt eller ngt dygn efteråt? Om jag förstod rätt på din beskrivning håller det höga sockret i sig ngn vecka?
Ganska direkt skulle jag säga. Det finns inga säkra forskningsresultat över det här med socker i gräs. Inte som jag har hittat iallafall. Det man vet är att efter torka när regnet kommer ökar sockerhalten och den sjunker vid molnigt väder jämfört med strålande sol även när det inte har varit torka och därefter regn. Därför är det smart att slå gräset en molnig dag, då är chansen till låg sockerhalt i hö`t större.
Jag brukar räkna med att sockerhalten är hög en vecka-10 dagar efter regn beroende på hur torrt det var innan. Var det som fnöske innan så 10 dagar och normalt sommartorrt en vecka men som sagt, det är vad jag har testat mig fram till, ingen säker forskning överhuvudtaget.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett torrt, rätt gult och lite sönderbränt bete. Gräset har inte orkat växa mkt alls där i år.Finns lite inslag av vissa tuvor med...
Svar
2
· Visningar
741
Senast: finapina
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Lantbruksdjur Torkan gör att gräset växer dåligt hos oss och jag har erbjudit en granne att släppa sina kor i min sommarhage - som vi har för lite...
Svar
4
· Visningar
1 564
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp