Tankar om Ecotic!

karamelldrottningen

Trådstartare
Funderar på denna ras. Hur vanlig är den? Verkar vara vanligare med perser.

-Kan det i samma kull bli både perser och ecotic?

- Vilka är de vanligaste sjukdommarna hos denna ras?

Kommer nog med mer frågor sen, men vore trevligt att få svar på dessa först :).
 
Sv: Tankar om Ecotic!

Om bägge föräldrar är perser blir det bara perser.
Är minst en förälder EXO kan det bli bägge, om EXOn bär på långhår. Men vet inte om man håller isär dem i aveln eller om det är vanligt "blanda".

2010 reggades det i SVERAK 832 PER och 246 EXO.

Det föräldrarna ska testas för är PKD, som är cystor i njurarna. Detta görs med DNA-test. Är föräldrarna fria från PKD-genen kan inte ungarna utveckla den ärftliga formen av PKD. De bör även vara hjärtscannade för att undersöka om de utvecklat hjärtsjukdomen HCM, eller andra defekter. Scanning bör ske regelbundet under kattens liv, inte bara en gång i unga år.
 
Sv: Tankar om Ecotic!

Förutom ovandstående svar så fyller jag på lite

När du är o kolla på en exotic så kolla hur ögonen ser ut på dom andra katterna samt viktigt hos föräldrarna. Hur näsan är hur den sitter o om den låter när den andas. En exotic ska ha stora näsborrar annars är risken väldigt stor att den får problem med rinnande ögon samt snork när den andas. Pga att det avlas på fel näsor. Dvs att dom är för intryckta. Min erfarenhet säger oxå att dom är känsliga för stress o då kan börja snorka trots stora näsborrar/gångar.

Rinner ögonen hos katten eller föräldrarna skulle jag inte köpa. Det är som att bädda för problem. Tyvärr är det inte någon garanti för att katten kommer att vara problemfri längre fram även om den är torr samt har stora näsborrar.

När det gäller perser/exotic tycker jag man ska vara extra noga med vartifrån man köper. Det finns så mycket skit o oseriösa uppfödare som avlar på katter som inte borde avlas på. Rinnande ögon o snorkande i näsan (trånga näsborrar)

Ang HCM så är det inget problem hos Perser/exotic så jag tycker det är onödigt att slänga pengar på det då en fri scannad katt idag kan få HCM om en vecka. Tror faktiskt inte att många perser/exotic uppfödare HCM scannar sina katter. Däremot så bör man inte köpa en katt där inte föräldrarna är fria bägge två från PKD.

Sen upplevde jag att persen/exoten var mkt känslig vid foderbyten eller om den råkat få i sej något annat än den maten den vanligtvis äter.

Men en extremt trevlig ras. Dock är det ett stort minus för pälsen. persen för den pälsvård den långa pälsen behöver. Exoten för den enorma mängd den fäller när den väl fäller.

// fd perser/exotic uppfödare.
 
Sv: Tankar om Ecotic!

Enligt Susan Little:
The first breed identified with inherited HCM was the Maine Coon about 10 years ago (Dr. Mark Kittleson, University of California); mode of inheritance identified as autosomal dominant
Since then, HCM known or strongly suspected to be inherited in several other breeds:
American Shorthair,
Persian,
Rex breeds,
Ragdoll,
British Shorthair

Persians appear to have a form involving asymmetrical septal hypertrophy

Fast det kanske kommit nyare forskning?
 
Sv: Tankar om Ecotic!

Var det ett problem med Perser/exotic skulle det finnas ett hälsoprogram o det gör det inte. Däremot är persern den ras som enl vad jag hört har mest hjärtfel. Dock behöver detta inte vara HCM.

Men igentligen är det väl inte ett problem i någon kattras?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tankar om Ecotic!

Enligt statistik som Jens Häggström visat mig ligger perser/exotic betydligt högre än genomsnittet bland andra raser, både vad gäller HCM och andra typer av hjärtfel. Jag tror inte man ska anta att det inte existerar i raserna bara för att uppfödare inte scannar.

Vad som är ett problem eller ej är svårt att säga. Inom devon har vi senast jag såg statistik ungefär 3% förekomst av HCM hos scannade katter. "Problem"? Nej. Men jag själv ser gärna att man scannar ändå, för att hålla problemen borta och inte avla på hjärtfel.

Var och en avgör vad som är lämpligt att testa för i den egna uppfödningen, men man ska vara medveten om att HCM inte är mer eller mindre förekommande i olika raser, det är ganska konstant, med undantag för sphynxarna i dagsläget.
 
Senast ändrad:
Sv: Tankar om Ecotic!

Fast tanken med tester är väl att få bort problemet (så gott det går) innan det blir ett problem? Britten har inget hälsoprogram heller, trots detta kollas HCM och PKD. PKD'n är i princip utrotad på britten tack vare tidigt insatta tester. Sen är ju HCM svårt, som du skriver kan man ju aldrig testa sig helt fri från den sjukdomen. Bara undvika katter som fått den tidigt i livet.
 
Sv: Tankar om Ecotic!

Oj va roligt med alla svar :D!

Men vet inte om jag ska ha en ecotic när allt kommer omkring. Vill ju ha en frisk och sund katt och efter jag sökt lite mer ingående om dem så verkar ju inte rasen vara den sundaste direkt.

Fortsätt gärna svara på tråden :). Har mkt att fundra på.
 
Sv: Tankar om Ecotic!

Oj va roligt med alla svar :D!

Men vet inte om jag ska ha en ecotic när allt kommer omkring. Vill ju ha en frisk och sund katt och efter jag sökt lite mer ingående om dem så verkar ju inte rasen vara den sundaste direkt.

Fortsätt gärna svara på tråden :). Har mkt att fundra på.

Du hittar nog fler åsikter än fakta om exotic när du söker. Det mesta om exotic vet de som har rasen själva, så det bästa är att gå och titta hos några uppfödare och bilda dig en egen uppfattning. Här kan du se bilder på exotic som inte har några smala näsor. http://www.swepex.se/galleri?folder=Tabby
PKD är inget problem alls om katterna bakom är fritestade, eftersom det då inte kan nedärvas. Alla raser har något att vara uppmärksam på, men alternativet är förstås att köpa en huskatt som man inte vet något alls om.;)
 
Sv: Tankar om Ecotic!

Jasså är de så de heter. är ju ingen höjdare på kattraser egentligen. Kan betydligt mer om hundar å hästar, men nu har ja ju fått för mig att ja ska sakaffa katt oxå. Kan bara inte bestämma mig för om jag ska ha en raskatt och i så fall vilken ras. eller om ja ska ha en bondkatt bara, fast det är ju kul med stamtavla å skulle ja vilja gå på utdtällnin så är de roligare med en raskatt istället, tänket jag. Just nu lutar det mer åt en rexkatt istället faktiskt. Har träffat riktigt tevliga individer å deras päls är ett plus, när de inte fäller så mkt.

Känns som att de kan bli precis vad som helst lr oxå blir de ingen katt alls. Att de ska vara så svårt stt bestämma sig..
 
Sv: Tankar om Ecotic!

Jag tror det allra bästa är att först och främst försöka utbena vad du egentligen vill ha. :) Temperamentsmässigt är det en ocean mellan exotic och de vanligare rexraserna. :)

Vill du ha en lugn katt, en "lite aktiv", eller en jätteaktiv? Vill du ha en katt som helst ligger bredvid och gosar, en som ligger i ditt knä, eller en som helst ligger i ditt ansikte? :D
 
Sv: Tankar om Ecotic!

Då kommer vi osökt in på ett annat problem. Jag har nämligen inte den blekaste om vilken typ av katt jag egentligen vill ha, det kan vara allt mellan himmel å jord. Ändrar mig konstant, ena stunden vill ja ha en lugn gosig katt, andra ggr vill ja ha ett riktigt yrväder. Gillar exotics utseende, tkr faktiskt att rexkatter är rätt så fula, men deras personlighet gillar ja skarpt och väldigt skönt med lättskött päls, har redan en långhårig liten hund (han är nästan som en katt) och den behöver borstas konstant nästan.

Ja vi får väl se vad det blir, om det öht blir nån katt. Kanske blir rent av en bondkatt, inte helt fel de heller.
 
Sv: Tankar om Ecotic!

Fast... Det finns ju olika sorters rexar. Vilka är det som du anser fula?
Cornish, devon, selkirk, german, la perm?
 
Sv: Tankar om Ecotic!

Det finns massa kattraser med "rextemperament". :)
Om det är det högaktiva, högsociala du är ute efter så kommer Burmilla, Burma, Korat, Ocicat, Abessinier, Somali, Snowshoe m.fl mer eller mindre inom samma kategori.
 
Sv: Tankar om Ecotic!

Egentligen spelar det ingen roll. Är personligheten fantastisk så blir ju utseendet oxå fantastiskt till slut. Utseendemässigt tkr ja inte att nån av rexkatterna är de snyggaste man kan välja, men å andra sidan finns de de som tkr att perser ser ut som hej kom å hjälp mej, medan jag tycker att de är hur bedårande som helst med sina näsor å massa päls. Men rent praktiskt vet jag inte om jag ens vill ha den typen av katt. Lite grann som mops som jag fullkomligt älskar, men skulle aldrig skaffa en sådan själv då de är så dåligt avlade, lr snarare man avlar på utseendet och försämrar andra kvalitéer.
 
Sv: Tankar om Ecotic!

Jag tänker att eftersom selkirk är så lik perser/exotic förstår jag inte varför du tycker den är ful?
Devon skiljer sig ju totalt från cornish, som skiljer sig massa från german som skiljer sig otroligt från selkirk etc.
 
Sv: Tankar om Ecotic!

Devon
pict1.jpg


Cornish
AxiomsWitchcraft.jpg


Selkirk
selkirk1.jpg


German
aylaprofil.jpg


La perm
laperm2.jpg
 
Sv: Tankar om Ecotic!

Har aldrig träffat nån selkirk i verkligheten, så har ingen större uppfattning om dem, men på bilderna är de väl lite fulsöta. german har ja heller aldrig träffat men de är ju faktiskt rätt söta, kan ja medge. Egentligen är väl alla rexkatter lite "fulsöta" på nått sätt, när man tänker efter. Men det är inte utseendet som fått mig att vilja titta extra på dem (främst devon och cornish). tror det är deras personlighet ja fastnat för lite. Men de kanske skilljer sig en del från german, la perm och selkirk rex?

Har du själv nån rex hemma :)?

Cornish är väl den som jag helst skulle vilja ha och som jag tkr är fulast av alla :D...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 901
Senast: Milosari
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 519
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 203
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp