tankar om kroppen

ameo

Trådstartare
Moderator
Svårt att hitta en vettig rubrik till tråden.
På 1800-talet var Sverige ett fattigt land där maten inte räckte till alla och många fick svälta. De som överlevde svälten var inte sällan de som hade lätt för att lägga på sig hull, så de hade lite att ta av.
Idag finns det mat i överflöd. En del kan äta hur mycket som helst utan att lägga på sig hull, medan andra äter betydligt mindre och ändå ökar hullet på dem.
Jag kan inte låta bli att undra vad som hände när det blev en sjukdom att ha bättre förutsättningar att överleva en svältperiod? Det är ju inte direkt så att evolutionen har förändrat mänskligheten till anpassning efter tillgången på mat på bara några generationer.
 
Jag kan inte låta bli att undra vad som hände när det blev en sjukdom att ha bättre förutsättningar att överleva en svältperiod?

Jämfört med dagens överviktiga, så var nog 1800-talets överviktiga rätt så mycket mindre överviktiga och var förmodligen därmed inte fullt lika benägna som nutida överviktiga att avlida i/av fetmarelaterade sjukdomar.
 
Jämfört med dagens överviktiga, så var nog 1800-talets överviktiga rätt så mycket mindre överviktiga och var förmodligen därmed inte fullt lika benägna som nutida överviktiga att avlida i/av fetmarelaterade sjukdomar.
Vilka är de fetmarelaterade sjukdomarna? Som alla tjocka får?

Och vidare - ja, med tanke på det överflöd av mat vi har idag är det väl inte ett dugg konstigt att de som hade förmåga att lägga på sig hull i svälttider riskerar att bli jättetjocka idag. Men det är ingen sjukdom att vara tjock.
 
Vilka är de fetmarelaterade sjukdomarna? Som alla tjocka får?
Svarade på frågan från mitt perspektiv och har noll intresse av att dra den där långbänken.
Som dessutom i slutänden ger noll och inget eftersom jag ingenstans har påstått att alla feta får alla fetmarelaterade sjukdomar.

Screenshot_20230509_192140_Chrome.jpg
 
Senast ändrad:
Vilka är de fetmarelaterade sjukdomarna? Som alla tjocka får?
Det finns nog ingen som säger att ALLA med fetma får sjukdomar. Men det finns ju forskning som visar på ökade risker för ett flertal tex diabetes, hjärt och kärlsjukdomar och högt blodtryck.
Medellivslängden har ökat markant sen 1800-talet och givetvis spelar mediciner och mindre slit in. Men också kost och hälsan rent allmänt. Förr åt alla i stort sätt samma saker. Idag äter många oerhört ohälsosamt. Mycket ”fel” kost skapar problem i kroppen och inte bara synligt hull. Sen tror jag folk var byggda på ett annat sätt med det hårda kroppsarbete som de hade. Hur mycket som var hull resp muskler under alla lager av kläder var nog inte som nu. Jag tror inte det är helt jämförbart att gå på hur ”folk såg ut förr”.
Jag släktforskar och det var väldigt många förr som dog i hjärtproblem så nog fanns de problemen förr också.
Sen ska man nog skilja på hull och fetma.
Jag tror inte alla överviktiga är sjuka och alla smala friska. Tror ingen läkare anser det heller.

Har du någon källa på att på att personer med mycket hull levde längre/överlevde lättare?
 
På 1800-talet var Sverige ett fattigt land där maten inte räckte till alla och många fick svälta. De som överlevde svälten var inte sällan de som hade lätt för att lägga på sig hull, så de hade lite att ta av.

Jag är också nyfiken på om det är bevisat att det var så?
Mina kunskaper på detta område är väldigt små så jag vet inte, det kanske stämmer och har visats i forskning (och jag har definitivt hört det sägas förut) men jag undrar om det är bevisat liksom 🤔
 
Jag har också tänkt som så att det hade med svält att göra och förmåga att leva på lite. Men det är så mycket mer. Resistens mot sjukdomar, slumpen, boendemiljö. Min farfars far hade 3 fruar. Dom födde 9 levande barn. Där fanns mat och husrum för han var husar. 5 av barnen blev knappt ett år. 1 blev 10 år. 3 blev vuxna. Av dom dog en vid 18 års ålder. 1 dotter blev 90 år och fick 12 friska barn. Min farfar blev 40 år men lyckades bara få ett barn. TBCn skördade många offer.
 
Har du någon källa på att på att personer med mycket hull levde längre/överlevde lättare?
Jag har inte letat efter någon källa till det. Men jag tänker att det borde gå att hitta.
Jag tänker att om man är en person som "sparar överskott från maten som extra hull" så har man lite att ta av när när det inte finns något att äta. Är man smal redan när maten tar slut så antar jag att man är den som först svälter ihjäl.
(om man tittar på djuren så äter de sig feta på sommarhalvåret för att överleva vintern med betydligt sämre tillgång på mat)
 
Jag har inte letat efter någon källa till det. Men jag tänker att det borde gå att hitta.
Jag tänker att om man är en person som "sparar överskott från maten som extra hull" så har man lite att ta av när när det inte finns något att äta. Är man smal redan när maten tar slut så antar jag att man är den som först svälter ihjäl.
(om man tittar på djuren så äter de sig feta på sommarhalvåret för att överleva vintern med betydligt sämre tillgång på mat)
Extrahull och fetma som du innan skrev om är två vitt skilda saker. Fetma klassas som sjukdom.

Det blir väldigt märkligt att jämföra 1800-talets dödlighet svält med 2000-talets dödlighet i fetma. Och ännu märkligare att jämföra oss med djuren. Björnar går i ide, vissa djur äter nån gång i månaden, andra hela tiden osv. Vi får nog hålla oss till att titta på hur människokroppen fungerar.
 
Men vilka är de sjukdomar du anser beror på hög vikt?
Har du levt under en sten?

Tror nog att du liksom de allra flesta är väl medveten om att fetma ökar risken för ett flertal sjukdomar och problem.

Sen att du verkar vilja få mig (eller för all del, någon annan) att skriva att rejält ökad risk = 100% garanti att drabbas, ja det får du nog se dig i månen efter för ingen lär nappa på den kroken eftersom det inte är så. Vilket du säkerligen också vet.
 
Extrahull och fetma som du innan skrev om är två vitt skilda saker. Fetma klassas som sjukdom.
Det du vill kalla fetma är när det blir mer överskottshull. Och det blir mycket överskott för att det finns mat i överflöd numera.
Sambandet är att våra kroppar inte har förändrats av evolutionen utan vissa individer lägger inte på sig något hull hur mycket de än äter medan andra bygger fettdepåer i kroppen. Både i 1800-talets svält och 2000-talets överflöd.
Och vad hände när det extra hullet blev en sjukdom? Jag menar att jag tycker att det är fel att det anses vara en sjukdom.
Har du levt under en sten?

Tror nog att du liksom de allra flesta är väl medveten om att fetma ökar risken för ett flertal sjukdomar och problem.

Sen att du verkar vilja få mig (eller för all del, någon annan) att skriva att rejält ökad risk = 100% garanti att drabbas, ja det får du nog se dig i månen efter för ingen lär nappa på den kroken eftersom det inte är så. Vilket du säkerligen också vet.
Nej, jag har verkligen inte levt under någon sten. Faktum är att sambanden inte är så tydliga som många tror. Vi ha blivit pepprade med det som varande en sanning, men den forskning som finns är inte lika tydlig.
Varifrån jag fått det?
Jo, dels finns en svensk forskare (Erik Hemmingsson) som ägnat ett stort antal år åt överviktsforskning, som nått liknande slutsatser.
Det finns också en brittisk läkare (Asher Larmie, aka fatdoctor) som gjort till sin livsuppgift att lusläsa och sammanfatta forskning på området och delge till alla som vill läsa/höra.
och flera finns, för den som vill luska
 
Det du vill kalla fetma är när det blir mer överskottshull. Och det blir mycket överskott för att det finns mat i överflöd numera.
Sambandet är att våra kroppar inte har förändrats av evolutionen utan vissa individer lägger inte på sig något hull hur mycket de än äter medan andra bygger fettdepåer i kroppen. Både i 1800-talets svält och 2000-talets överflöd.
Och vad hände när det extra hullet blev en sjukdom? Jag menar att jag tycker att det är fel att det anses vara en sjukdom.

Nej, jag har verkligen inte levt under någon sten. Faktum är att sambanden inte är så tydliga som många tror. Vi ha blivit pepprade med det som varande en sanning, men den forskning som finns är inte lika tydlig.
Varifrån jag fått det?
Jo, dels finns en svensk forskare (Erik Hemmingsson) som ägnat ett stort antal år åt överviktsforskning, som nått liknande slutsatser.
Det finns också en brittisk läkare (Asher Larmie, aka fatdoctor) som gjort till sin livsuppgift att lusläsa och sammanfatta forskning på området och delge till alla som vill läsa/höra.
och flera finns, för den som vill luska
Fast ingen hävdar väl att det är en sjukdom med extra hull? Modern medicinsk forskning visar på kraftigt ökade och ökade risker för vissa medicinska tillstånd för de som har ”extra hull”.Som för rökning exempelvis. Förväntad kortare livslängd i populationsmening pga ökade risker.
 
Det du vill kalla fetma är när det blir mer överskottshull. Och det blir mycket överskott för att det finns mat i överflöd numera.
Sambandet är att våra kroppar inte har förändrats av evolutionen utan vissa individer lägger inte på sig något hull hur mycket de än äter medan andra bygger fettdepåer i kroppen. Både i 1800-talets svält och 2000-talets överflöd.
Och vad hände när det extra hullet blev en sjukdom? Jag menar att jag tycker att det är fel att det anses vara en sjukdom.

Nej, jag har verkligen inte levt under någon sten. Faktum är att sambanden inte är så tydliga som många tror. Vi ha blivit pepprade med det som varande en sanning, men den forskning som finns är inte lika tydlig.
Varifrån jag fått det?
Jo, dels finns en svensk forskare (Erik Hemmingsson) som ägnat ett stort antal år åt överviktsforskning, som nått liknande slutsatser.
Det finns också en brittisk läkare (Asher Larmie, aka fatdoctor) som gjort till sin livsuppgift att lusläsa och sammanfatta forskning på området och delge till alla som vill läsa/höra.
och flera finns, för den som vill luska
Vad menar du med "det du vill kalla fetma"? O_o
Jag har INTE kallat hull för fetma.
Och varken jag eller någon annan har kallat extrakilon/hull för sjukdom!!
Det var DU som började ta upp fetma i diskussionen och jag sa tydligt att det är skilnad på fetma och det hull du påstår skulle vara nyttigt för överlevnad.
Varför drog du in fetma i diskussionen?

Det finns oändligt mycket forskning och bevis på att ju större övervikt desto större risker för sjukdomar.
I mitt arbete ser jag dagligen detta och har flertalet vårdtagare som går på div kostråd och ffa diabetes och högt blodtryck har många blivit avsevärt bättre ifrån pga viktnedgång.
 
Vad menar du med "det du vill kalla fetma"? O_o
Jag har INTE kallat hull för fetma.
Och varken jag eller någon annan har kallat extrakilon/hull för sjukdom!!
Det var DU som började ta upp fetma i diskussionen och jag sa tydligt att det är skilnad på fetma och det hull du påstår skulle vara nyttigt för överlevnad.
Varför drog du in fetma i diskussionen?

Det finns oändligt mycket forskning och bevis på att ju större övervikt desto större risker för sjukdomar.
I mitt arbete ser jag dagligen detta och har flertalet vårdtagare som går på div kostråd och ffa diabetes och högt blodtryck har många blivit avsevärt bättre ifrån pga viktnedgång.
Fetma är ordet för stor övervikt räknat i kg/kvadratmeter (BMI), som är ett begrepp framtaget av en matematiker. Jag undviker det ordet. Och skälet till att övervikt, oavsett hur mycket, beror på att kroppen samlat på sig fettdepåer. Har man tillgång till ett överflöd av mat kan man lägga på sig mer än om man lever med begränsad tillgång.

Det är möjligt att det är en ökad risk för vissa sjukdomar. Men övervikt i sig - som sagt, oavsett hur mycket - är ingen sjukdom.
 
Fetma är ordet för stor övervikt räknat i kg/kvadratmeter (BMI), som är ett begrepp framtaget av en matematiker. Jag undviker det ordet. Och skälet till att övervikt, oavsett hur mycket, beror på att kroppen samlat på sig fettdepåer. Har man tillgång till ett överflöd av mat kan man lägga på sig mer än om man lever med begränsad tillgång.

Det är möjligt att det är en ökad risk för vissa sjukdomar. Men övervikt i sig - som sagt, oavsett hur mycket - är ingen sjukdom.

Men du upprepar ju det jag redan skrivit om vad fetma är och att övervikt inte är en sjukdom. Ser du inte att jag redan skrivit det två gånger?
 
Tänker du att fetma inte är en sjukdom och därför inte borde behandlas?
Som sjukdomar definieras nu så räknas fetma som en sjukdom, och det är väl inte säkert att det är korrekt (vi har ju haft många ”sjukdomar” som behandlats rätt gräsligt som vi numera inte anser vara en sjukdom).

Å andra sidan finns det ju också de som har haft fördelar av att vi behandlar fetma med läkemedel/sjukdomar/rådgivning/andra insatser.

Jag har nog ingen tydlig bild av vad jag tycker är mest rätt. Men tänkte att för frågeställningen i denna tråd och för att få till en bra diskussion kanske du ska förtydliga lite mer vad du funderar kring :)
 
Tänker du att fetma inte är en sjukdom och därför inte borde behandlas?
Som sjukdomar definieras nu så räknas fetma som en sjukdom, och det är väl inte säkert att det är korrekt (vi har ju haft många ”sjukdomar” som behandlats rätt gräsligt som vi numera inte anser vara en sjukdom).

Å andra sidan finns det ju också de som har haft fördelar av att vi behandlar fetma med läkemedel/sjukdomar/rådgivning/andra insatser.

Jag har nog ingen tydlig bild av vad jag tycker är mest rätt. Men tänkte att för frågeställningen i denna tråd och för att få till en bra diskussion kanske du ska förtydliga lite mer vad du funderar kring :)
Jag funderar på när och varför förmågan att lägga på sig fettdepåer började anses vara en sjukdom.

Jag tycker man ska behandla de sjukdomar individerna får oavsett vad de väger. Det är ingen självklarhet idag.
Många av de sjukdomar, symptom och tillstånd som tillskrivs tjocka personer finns även hos smala. Det är inte alls säkert att vikten har något finger med i spelet överallt där övervikt fått skulden.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 305
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 875
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp