Tankar om skola och hästar och annat

Idag tänkte jag skriva lite om tre saker som är skola och ridning och hvb. Men allt hör ihop också egentligen.
Men nu är det ju snart skol start för dom flesta i min ålder eller vissa kanske börjar idag också. Och jag skulle börjat gymnasiet nu egentligen. Men jag ska inte göra det utan jag ska gå om nian efter som att jag nästan inte gick i skolan hela förra året. Men jag ska inte börja skolan nu ändå utan som dom jobbar här så ut går dom från en behovs pyramid som är på bilden. Och då är skola i den tredje nivån med gemen skap och innan man går dit så måste dom två första vara stabila. För som lika som om man skulle bygga en pyramid så ifall man inte har en stark grund men så bygger man ändå mera så kan allting rasa hop när det blir för tungt. Så då är det att man inte ska hoppa över det liksom utan att dom två under måste vara byggda först.
Så först grund be hov som är tillexempel mat och sömn och såna saker. Och ni kanske minns det men jag har anorexi eller har haft eller jag vet inte hur det räknas justnu. Men det är iallafall en sak som jag jobbar jätte mycket med nu och har iallafall gått från nästan 100 % närings drycker innan jag kom hit tills nu så har jag 100 % vanlig mat och det funkar iallafall oftast okej. Så det är ändå en ganska stor sak även fast att det blir bak steg ibland men det får man nästan räkna med och det blir så för domflesta.
Men iallafall så sömnen är sämre så jag har inte så bra ordning med den än. Utan drömmer skit jobbiga drömmar varje natt och vaknar jätte tidigt så det måste också bli bättre.
Och sen så det andra steget är ju trygg het. Och då är det både att man ska känna sig trygg i denhär miljön och trygg att be om hjälp och få hjälp och såna saker. Och det är den andra saken som jag har jobbat jätte mycket mer från att jag kom hit att jag ska kunna för medla till personalen när det är extra jobbigt och sånt.
Och här har dom att man har som resurs personal när man är ny så det är alltid en personal som har an svar. Så den ska vara med en helatiden eller nästan helatiden så man ska få trygg het med det också. Och då ska man ha det tills att både mansjälv och dom tycker att det inte be hövs. Så vissa har det kanske bara några veckor och vissa har det flera månader.
Men ja iallafall så trygg hets delen har också blivit jätte mycket bättre efter jag kom hit motför innan för så hade jag NOLL trygg het och litade inte på den personalen alls. Men här så är dom mycket bättre och dom bryr sig påriktigt och dom VILL hjälpa en. Och dom är väldigt mycket att man kan prata om ALLT så även ifall man har själv skade tankar eller om själv mord så kan man prata om det eller att man har det men dom blir inte helt konstiga för det och ungefär som att man inte får tänka så. Utan att man får ha alla tankar så vill dom hjälpa en att man ska kunna hantera det liksom.
Men nu har dethär redan blivit ganska så långt så jag skriver resten i en kommentar så kan jag ha den andra bilden också där. Så det fortsätter i en kommentar så ni vet!
 

Bifogade filer

  • DSC_0286.JPG
    DSC_0286.JPG
    66,7 KB · Visningar: 97

Dethär är bara fortsättning om det förra inlägget då.
Men när jag flyttade hit så en av andledningarna att det blev här är att psykologen som gjorde ut redningen och skulle skriva som mina be hov och sånt men han tyckte att det skulle vara en jätte stor hjälp för mig med hästar. Och ett ganska litet ställe och mycket personal tät het och andra saker också. Och då för att han sa det så lyssnade soc på han även fast att det är samma sak som jag har sagt helatiden också. Men det räknas bara ifall nånannan säger det.
Men ja iallafall så det bor hästar här också. Och jag har stall tid tre gånger i veckan plus så får man vara där annars också. Men ändå så har jag inte ridit en enda gång här. Och jag både vill och inte vill göra det men det är som inte den delen av mig är kvar som fanns förut.
Så samma sak med VM så jag blev ungefär över talad att kolla på sista hoppningen igår men annars så har jag inte kollat alls. Och Sverige tog guld både i lag och indi viduelt och ändå så bryr jag mig bara inte. Och ifall ni kanske minns det så har jag en ponny hemma som är en jätte duktig hopp ponny och jag har varit jätte in riktad på hoppning. Men nu bryr jag mig inte alls.
Och SÅKLART så kan man byta intressen och så och kanske börja gilla nåtannat men det är inte att jag gör det. Utan jag skulle vilja vara så nu också men den delen av själva mig är som borta bara.
Iallafall så det sista som jag tänkte skriva om är denhär bilden som ska före ställa en tårta. Och då är det tårt bitar som är som målen här ungefär. Så jag ska bo här tills hela tårtan är i fylld. Och då har jag som upp nått målen.
Och denhär är inte exakt lika för alla utan mycket kanske är samma men jag och min kontakt person har gjort min och vad som är mina mål och så. Och så fyller man i hur mycket man tycker att man har på dom o lika tårt bitarna så gör man det ibland så man kan se om man har gjort fram steg och i vilka tårt bitar och så.
Så dethär är ju bara en jätte slarvig bild som jag har gjort och inte som den riktiga men jag bara ville visa på ett ungefär så hoppas att ni iallafall fattar nånting av det!
 

Bifogade filer

  • DSC_0285.JPG
    DSC_0285.JPG
    155 KB · Visningar: 139
Jag tycker att du förklarar jättebra och att bilderna på behovspyramiden och tårtan över målen är tydliga. Just tårtan tycker jag är extra intressant för den visar så bra att man kan göra olika stora framsteg på olika områden. Jag hoppas att din tårta kommer fortsätta att fyllas på, sakta men säkert :heart
 
Du är verkligen bra på att uttrycka dig i text. Och tack för att du berättar för oss. Det verkar som du hamnat på ett jättebra ställe.
 
Vad glad jag blir över att du verkar trivas och att det går framåt. Jag tittade inte heller på hoppningen, just nu är det annat inom hästeriet som är viktigare för mig än tävling.
 
Jag tycker att du förklarar jättebra och att bilderna på behovspyramiden och tårtan över målen är tydliga. Just tårtan tycker jag är extra intressant för den visar så bra att man kan göra olika stora framsteg på olika områden. Jag hoppas att din tårta kommer fortsätta att fyllas på, sakta men säkert :heart
Tack ❤️ Och med tårtan så det är ju bra också för då kanske senare ifall jag har kommit längre med allt så är det enklare att se det man måste jobba mest med. Men som justnu så har ju inte jag börjat med alla saker så då är det ju inte så konstigt att dom är tomma nu. Men som det känns så kommer några tårt bitar aldrig kunna bli fulla men det är ju iallafall som målet ändå
 
Du är verkligen bra på att uttrycka dig i text. Och tack för att du berättar för oss. Det verkar som du hamnat på ett jättebra ställe.
Tack ❤️ Och ja alltså förra hvb var också jätte bra på jätte många sätt så jag vill inte låta neggativt om dom! Och jag är ändå jätte jätte tack sam att jag var där för annars hade jag ju aldrig känt endel som jag känner nu och så. Men det var ju inte deras fel men det var som fel för ut sättningar för mig där. Och här är dom som in riktade på exakt dom som är som mig och har dom problemen så då kan dom ju mera också.
Så iallafall som jag tror och som det har känts helatiden här så tror jag att OM jag kan bli bra eller hur man ska säga så är det här. För går det inte här så kommer det aldrig gå.
 
Så roligt att höra av dig igen :)
Det är även roligt att se att du kommer framåt. Visst är det lång väg kvar men det finns en plan och du låter mer positiv. Den där tårtan ser ut att vara ett jättebra hjälpmedel och du beskriver så bra hur den fungerar
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 568
L
  • Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 639
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 420
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 473
Senast: karl_h
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp