Tankar som förföljer mig

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var jag till stallet och skulle rida. Där träffade jag hästens ägare. Hon berättade att hon legat på sjukhus i några dagar. När jag fick höra vad som hänt så fick jag ångest. Och tankarna på vad som hänt lämnar mig inte ifred. De mal och skapar ångest hos mig. Jag vill inte ens åka till stallet igen idag. Igår åkte jag hem utan att rida för att jag fick ångest.

Hur fan ska jag hantera det här? Jag borde inte ha fått reda på något alls. Men nu är det för sent.
 

Igår var jag till stallet och skulle rida. Där träffade jag hästens ägare. Hon berättade att hon legat på sjukhus i några dagar. När jag fick höra vad som hänt så fick jag ångest. Och tankarna på vad som hänt lämnar mig inte ifred. De mal och skapar ångest hos mig. Jag vill inte ens åka till stallet igen idag. Igår åkte jag hem utan att rida för att jag fick ångest.

Hur fan ska jag hantera det här? Jag borde inte ha fått reda på något alls. Men nu är det för sent.
Kan du fokusera på något annat? Solen skiner, tycker du om att tvätta fönster? Tycker du om att rita, måla? Något annat som Kräver litekoncentration? Blanka ut tankar, liksom?
 
Igår var jag till stallet och skulle rida. Där träffade jag hästens ägare. Hon berättade att hon legat på sjukhus i några dagar. När jag fick höra vad som hänt så fick jag ångest. Och tankarna på vad som hänt lämnar mig inte ifred. De mal och skapar ångest hos mig. Jag vill inte ens åka till stallet igen idag. Igår åkte jag hem utan att rida för att jag fick ångest.

Hur fan ska jag hantera det här? Jag borde inte ha fått reda på något alls. Men nu är det för sent.
Menar du att hästens ägare inte borde delat med sig att denne legat på sjukhus? Tänker att det väl är information som kan vara viktig, om du nu är med och delar ansvaret om hästen?
 
Med blod-fobin alltså?
Ja

Kan du fokusera på något annat? Solen skiner, tycker du om att tvätta fönster? Tycker du om att rita, måla? Något annat som Kräver litekoncentration? Blanka ut tankar, liksom?
Svårt när det jag behöver göra är att åka till stallet och rida. Och jag sitter bara och drar på det hela tiden. Vill inte åka till stallet.

Men jag har rent generellt svårt att få något gjort när jag bara är hemma. Igår fick jag i alla fall till en fika med en granne och så lyckades jag läsa i en bok (som jag tyvärr måste lämna tillbaka senast på fredag).

Menar du att hästens ägare inte borde delat med sig att denne legat på sjukhus? Tänker att det väl är information som kan vara viktig, om du nu är med och delar ansvaret om hästen?
Hon borde inte ha sagt varför hon låg på sjukhus. Jag behövde inte ens veta att hon legat på sjukhus. Det var stallägaren som tog över ansvaret för hästen när hon var inlagd.
 
Ja


Svårt när det jag behöver göra är att åka till stallet och rida. Och jag sitter bara och drar på det hela tiden. Vill inte åka till stallet.

Men jag har rent generellt svårt att få något gjort när jag bara är hemma. Igår fick jag i alla fall till en fika med en granne och så lyckades jag läsa i en bok (som jag tyvärr måste lämna tillbaka senast på fredag).


Hon borde inte ha sagt varför hon låg på sjukhus. Jag behövde inte ens veta att hon legat på sjukhus. Det var stallägaren som tog över ansvaret för hästen när hon var inlagd.
Du kan inte förvänta dig att andra ska ta sådan hänsyn till din fobi. Den krymper redan ditt livsrum den kan inte även krympa andras. Sätt dig emot ångesten och åk till stallet ändå. Du får helt enkelt be ångesten dra åt skogen och tackla den när den kommer. Undvikande beteenden kommer att minska dina möjligheter och öka ångsten.
 
Du kan inte förvänta dig att andra ska ta sådan hänsyn till din fobi. Den krymper redan ditt livsrum den kan inte även krympa andras. Sätt dig emot ångesten och åk till stallet ändå. Du får helt enkelt be ångesten dra åt skogen och tackla den när den kommer. Undvikande beteenden kommer att minska dina möjligheter och öka ångsten.
Jag kan ju inte tackla ångesten. Den tar över helt. Det är verkligen vidrigt.
 
Det gör du ju, när du avgör vad hon borde eller inte borde säga.

Kan du ta ångestdämpande?
Det är skillnad på att jag önskar att någon inte hade sagt något och att vilja att någon annan tar ansvar.

Den ångestdämpande medicin jag kan ta är begränsad.

Svimmar du eller kräks?
Nej, men det känns ändå fruktansvärt med den enorma spänning som blir i kroppen.

Skulle du få behandling för den? Det verkar otroligt begränsande som det är just nu.
Nej, vi har inte kommit vidare med den. Jag är dessutom rätt tveksam till om jag är mottaglig för terapi.
 
Fokusera energi och tanke på hästägaren i stället. Visa medkänsla. Gör något positivt för henne. Köp en krya-på-dig-blomma, eller baka en god kaka och åk till henne med.
Hon fick en kram av mig igår. Det är inte så lite det eftersom jag normalt aldrig kramar folk.

Men jag är rädd för att träffa ägaren igen. Jag får ångest bara av att se henne.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Är sällan särskilt tillfredställande? Jag vet inte ens vad jag vill känna, men jag vet att jag inte vill upptäcka att hon som kallade...
Svar
0
· Visningar
1 160
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp