Tapetsera/måla möbler (utbruten)

tuaphua

Trådstartare
Jag blev sugen på att tapetsera och måla någon byrå eller skåp till oss efter att ha sett törnis fina. Nu letar jag tapet. Insåg att jag vill göra en åt sambos barnbarn med. Tyvärr fastnar jag givetvis för asdyra tapeter.
Och så många mönster är för stora för att bli snygga på en byrå. Så söt till ungen:
https://www.solheminredning.se/art/mrs-mighetto-tapet-ocean-stories-jimmy-cricket.php
Rusta har rätt fina tapeter tycker jag :d Även om inte lika söta som den i länken :D
 
Jag blev sugen på att tapetsera och måla någon byrå eller skåp till oss efter att ha sett törnis fina. Nu letar jag tapet. Insåg att jag vill göra en åt sambos barnbarn med. Tyvärr fastnar jag givetvis för asdyra tapeter.
Och så många mönster är för stora för att bli snygga på en byrå. Så söt till ungen:
https://www.solheminredning.se/art/mrs-mighetto-tapet-ocean-stories-jimmy-cricket.php

Det går ju inte så stora mängder till en byrå (jag har massor kvar av rullen) så kör på det du gillar, kan vara värt pengarna tänker jag! Ang mönstret så kan du ju försöka mönsterpassa det på lådorna så att det ändå blir liksom en helhet. Jag klippte ut och mönsterpassade ihop tapeten till fronten. Fick även skarva då lådorna var lite bredare än själva tapeten. Det är lite pill men värt att göra ordentligt innan man så att säga drar igång med själva tapetserandet!
 
Just det, ett tillägg @tuaphua När jag kollade på tapeter till byrån så tyckte jag att det var snyggt med matta, lite sammet-aktiga tapeter som nästan gav lite "tygkänsla". Jag tror att det känns lyxigare att inte välja den tunnaste mest "pappersliknande" tapeten.
Sen valde jag en matt färg när jag målade. Jag tog en bit tapet och gick till färghandeln. Där kan de ju läsa av så att du får exakt den färg du vill ha om du vill köra tex samma bakgrundsfärg till målade lister/snickerier (om man vill det).
 
Just det, ett tillägg @tuaphua När jag kollade på tapeter till byrån så tyckte jag att det var snyggt med matta, lite sammet-aktiga tapeter som nästan gav lite "tygkänsla". Jag tror att det känns lyxigare att inte välja den tunnaste mest "pappersliknande" tapeten.
Sen valde jag en matt färg när jag målade. Jag tog en bit tapet och gick till färghandeln. Där kan de ju läsa av så att du får exakt den färg du vill ha om du vill köra tex samma bakgrundsfärg till målade lister/snickerier (om man vill det).
Då kan jag tillägga att Rustas inte alls känns som tyg :angel: mera som plast. Men man får väl vad man betalar för :grin:
 
Just det, ett tillägg @tuaphua När jag kollade på tapeter till byrån så tyckte jag att det var snyggt med matta, lite sammet-aktiga tapeter som nästan gav lite "tygkänsla". Jag tror att det känns lyxigare att inte välja den tunnaste mest "pappersliknande" tapeten.
Sen valde jag en matt färg när jag målade. Jag tog en bit tapet och gick till färghandeln. Där kan de ju läsa av så att du får exakt den färg du vill ha om du vill köra tex samma bakgrundsfärg till målade lister/snickerier (om man vill det).

Ja, jag vill ha matt färg och tapet. Jag vill inte för tydlig hemfixarfeeling. Jag är inte så förtjust i plastig finish oavsett om det är på möbler, golv, tak, väskor etc. Det är någon form av OCD-grej för mig. Det går inte! 😂

Har absolut tänkt mönsterpassa. Men blir svårt när man hittar en tapet när man googlar och sen inser att det jag trodde var en gullig, liten blomma täcker en hel vägg. 👎
99EC7A5B-4788-4ED9-BF8D-507D64AE9C36.jpeg
 
Ja, jag vill ha matt färg och tapet. Jag vill inte för tydlig hemfixarfeeling. Jag är inte så förtjust i plastig finish oavsett om det är på möbler, golv, tak, väskor etc. Det är någon form av OCD-grej för mig. Det går inte! 😂

Har absolut tänkt mönsterpassa. Men blir svårt när man hittar en tapet när man googlar och sen inser att det jag trodde var en gullig, liten blomma täcker en hel vägg. 👎Visa bifogad fil 35374
0A2F9C4F-1B50-43CC-9561-B90981529A11.jpeg

Kräver största byrån evvaaah!
 
Då kan jag tillägga att Rustas inte alls känns som tyg :angel: mera som plast. Men man får väl vad man betalar för :grin:
Nä, som tyg känns inte Rustas tapeter. Men jag håller kanske ändå inte riktigt med om att de generellt är plastiga. Jag har tapetserat med fyra olika tapeter från Rusta, och tycker att de alla är lite olika att hantera. Visst, de är rätt STYVA (på både gott och ont), men jag skulle nog ändå inte vilja beskriva de som plastiga. Jag har tapetserat inuti ett målat skåp också med den ena varianten.
 
Jag fixade till en Malm från Ikea och en hurts från Kinnarps. Hurtsen blev riktigt fin tycker jag!
IMG_20190822_201741.jpg

Nu ska jag bara bestämma vad jag ska ha i nederst lådan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp