Tapetsera om på toalett

sthu

Trådstartare
Det var en vattenläcka i taket för flera år sen i vårt hus (långt innan vi köpte det). Själva läckan är åtgärdad sen länge men tapeten inne på toaletten är inte vacker längre..
Visa bifogad fil 137559
Funderar nu på om och hur man kan göra om därinne.
Nån snygg femtiotalstapet kanske? För visst borde det funka med vanlig tapet?
Fast hur sjutton ska man få bort den gamla? Och hur gör man vid element, toalett och handfat?
 
Det var en vattenläcka i taket för flera år sen i vårt hus (långt innan vi köpte det). Själva läckan är åtgärdad sen länge men tapeten inne på toaletten är inte vacker längre..
Visa bifogad fil 137559
Funderar nu på om och hur man kan göra om därinne.
Nån snygg femtiotalstapet kanske? För visst borde det funka med vanlig tapet?
Fast hur sjutton ska man få bort den gamla? Och hur gör man vid element, toalett och handfat?
Bilden följde inte med. Men du bör ha våtrumstapet på toaletten annars får du inte ut på försäkringen vid vattenskada.
 
Bilden var det ja
IMG20240124131922.jpg
 
Bilden följde inte med. Men du bör ha våtrumstapet på toaletten annars får du inte ut på försäkringen vid vattenskada.

Det verkar inte stämma? Kan du länka till den infon?
Rekommendationerna jag hittar gäller golv. Det står inget om krav på våtrumstapet. Ser tapetserade toaletter hela tiden numera så blir förvånad om du har rätt. Men länka gärna!

Det enda jag hittar är som sagt att golvet i ett wc-utrymme ska vara vattentätt och att tätskiktet ska vara uppvikt 50 mm på väggarna. Det borde inte vara några konstigheter att tapetsera väggarna hur man vill (men kanske smidigt om tapeten är avtorkningsbar).
 
Det är inte våtrumstapet idag. Nån slags tjock tapet men inte våtrums. Men å andra sidan är den från 1956..
 
Som sagt, hittar ingenstans att det ska behövas.

Tycker att det är väldigt fint med pärlspont upp på halva väggen och sedan ngn fin mönstrad tapet upptill.
Om ni inte gillar golvet är det säkert möjligt att måla det i ngn matchande färg.
Blir det inte bökigt att sätta pärlspont vid element och handfat och toalett?

Tänkte engagera svärmor i själva tapetseringen :angel:
 
Det står ingenting om toaletter eller våtutrymmen i villkoren för försäkringen.. får väl ringa och fråga.
 
Det står ingenting om toaletter eller våtutrymmen i villkoren för försäkringen.. får väl ringa och fråga.
Jag tror inte att du behöver vara orolig. En toalett är inte ett våtrum på samma sätt som en dusch är t ex. Du har våtrumsgolv som går upp en bit på väggen och borde vara säker där. Så säger i alla fall mitt försäkringsbolag (If). Välj vilken tapet du vill och sätt upp.
 
Då är det bara det praktiska kvar, hur sjutton gör man då det blir bra runt all inredning? Den gamla tapeten måste ju ner också. Hmm..
 
Det var en vattenläcka i taket för flera år sen i vårt hus (långt innan vi köpte det). Själva läckan är åtgärdad sen länge men tapeten inne på toaletten är inte vacker längre..
Visa bifogad fil 137559
Funderar nu på om och hur man kan göra om därinne.
Nån snygg femtiotalstapet kanske? För visst borde det funka med vanlig tapet?
Fast hur sjutton ska man få bort den gamla? Och hur gör man vid element, toalett och handfat?
Jag har också bara tapet i min toalett, med våtrumsmatta som golv. I mitt fall fixade jag till det för något år sedan med ett lager färg på golvet och nya tapeter (lite krångligt vid toalett, men det gick - jag passade på att byta handfat (det var minilitet och jag trivdes inte med det) och jag hade inget element i rummet). I mitt fall var det lite struktur på den gamla tapeten, så jag var tvungen att ta bort all, men den var ganska lätt att ta bort. Är det svårt att ta bort din gamla tapet, skulle det gå att bara ta bort där det är nödvändigt från läckan och sedan försöka jämna ut det med spackel och tapetsera på det?
 
Jag har också bara tapet i min toalett, med våtrumsmatta som golv. I mitt fall fixade jag till det för något år sedan med ett lager färg på golvet och nya tapeter (lite krångligt vid toalett, men det gick - jag passade på att byta handfat (det var minilitet och jag trivdes inte med det) och jag hade inget element i rummet). I mitt fall var det lite struktur på den gamla tapeten, så jag var tvungen att ta bort all, men den var ganska lätt att ta bort. Är det svårt att ta bort din gamla tapet, skulle det gå att bara ta bort där det är nödvändigt från läckan och sedan försöka jämna ut det med spackel och tapetsera på det?
Att spackla vore ett alternativ. Jag har inte provat dra i den som sitter nu, men misstänker att den sitter rätt bra.

Inte aktuellt att byta porslin för oss.
 
Jag har också bara tapet i min toalett, med våtrumsmatta som golv. I mitt fall fixade jag till det för något år sedan med ett lager färg på golvet och nya tapeter (lite krångligt vid toalett, men det gick - jag passade på att byta handfat (det var minilitet och jag trivdes inte med det) och jag hade inget element i rummet). I mitt fall var det lite struktur på den gamla tapeten, så jag var tvungen att ta bort all, men den var ganska lätt att ta bort. Är det svårt att ta bort din gamla tapet, skulle det gå att bara ta bort där det är nödvändigt från läckan och sedan försöka jämna ut det med spackel och tapetsera på det?
Kan ju dock tillägga att det var tredje gången jag tapetserade, det hade inte varit optimalt att lära sig tapetsera på eftersom det var lite mer pilligt (i mitt fall i alla fall, med många hörn). Samtidigt är det i mitt fall ganska förlåtande eftersom det bara är jag som använder just den toaletten, och jag är inte så brydd om allting inte är helt perfekt ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 221
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 069
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 279
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp