Tapetsering strukturtapet och tretex

Kjerulfia

Trådstartare
Nu behöver jag lite input
Vi ska tapetsera om i vardagsrummet. Dilemmet är att det är en strukturtapet från 50 eller 70-talet som sitter på ett tretex underlag. Hur hanterar man det? Jag har tänkt att man får ta ner tapeten, men det är oklart hur tretexen bakom kommer att se ut. Är det någon som har erfarenhet från detta?

I sovrummet var det vanlig tapet på tretexen och där tapetserade vi bara över, så det var ju enkelt, men nu känns det inte så självklart.
 
Vi hade strukturtapet på tretex i vardagsrummet som vi renoverade i fjol. Ju mer vi rev ned desto värre blev det och slutade med att vi rev ned allt ned till stommen och satte gipsskivor istället.

Så antingen om det går att sätta renoveringstapet direkt på eller vara beredd på att riva allt skulle jag säga, börjar man dra i det är det kört sen :cautious:
 
Jag är skeptisk till att ta bort tapet från tretex. För poröst i strukturen och okompatibelt med ånga. Du kommer istället för tapetstruktrur få strukturen av en skadad tretexyta, vilket knappast är en förbättring.

Är det för mycket struktur för att sätta en ny tapet direkt så lägg ett annat lager emellan. Renoveringstapet, lumppapp eller vad som kan passa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 507
Senast: MML
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 287
Senast: Soapbubble
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
889
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 509
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp