Tapp sko!!

Emilia090807

Trådstartare
Min häst har tappat en fram sko såg jag idag, vet inte när han tappat den. Hovis kommer inte kunna kunna på minst 5 dagar!!! Kan även ta över en vecka då vår Hovis är väldigt seg och finns ingen annan.. Vår hage är väldigt lerig och ojämn och är så rädd att han ska bli halt? Va tror ni
 
Min häst har tappat en fram sko såg jag idag, vet inte när han tappat den. Hovis kommer inte kunna kunna på minst 5 dagar!!! Kan även ta över en vecka då vår Hovis är väldigt seg och finns ingen annan.. Vår hage är väldigt lerig och ojämn och är så rädd att han ska bli halt? Va tror ni
Vad trodde hovslagaren? Har skon dragit med sig en massa hov? När min slet av sig sina skor brukade hon få stå på boxvila, eftersom hon annars förstörde sina hovar rejält. Det enda andra alternativet är väl om du har tillgång till barfotaboots så länge? Du har kanske möjlighet att lasta hästen och åka till hovslagaren i stället?
 
Väldigt olika från häst till häst och hur känsliga de är samt hur bra kvalitet de har på hovarna.
 
Min häst har tappat en fram sko såg jag idag, vet inte när han tappat den. Hovis kommer inte kunna kunna på minst 5 dagar!!! Kan även ta över en vecka då vår Hovis är väldigt seg och finns ingen annan.. Vår hage är väldigt lerig och ojämn och är så rädd att han ska bli halt? Va tror ni
Alltså grejen är att hovslagare har i regel många kunder och ett liv utanför sitt yrke. Så att förvänta sig att de alltid ska komma med kort varsel det är inte så enkelt. Speciellt nu under sommaren.
Kolla först hur hästen reagerar. Barfotaboots eller liknande. Kolla om någon annans hovslagare kan tänkas ta en tappsko.
 
Min häst har tappat en fram sko såg jag idag, vet inte när han tappat den. Hovis kommer inte kunna kunna på minst 5 dagar!!! Kan även ta över en vecka då vår Hovis är väldigt seg och finns ingen annan.. Vår hage är väldigt lerig och ojämn och är så rädd att han ska bli halt? Va tror ni
Ring ut en annan? Någon annan finns säkert att ringa ut. Vissa hästar måste ha på sig sin sko direkt medans vissa bryr sig mindre.
 
Ridskolechefen på ridskolan löste tappskor temporärt med inkontinensskydd för vuxna och sen wetwrap och sist silvertejp.
så får det sitta tills hovis kan komma.
Självklart rengjort hoven noga innan omslaget åkt på.
 
Beror på hästen. När min ena fick tappskor var det aldrig panik med hovslagare, han kunde både gå i hagen och ridas utan att bli öm/halt i väntan på hovslagare. Medans det finns andra hästar med känsliga hovar som inte ens kan gå i hagen utan sko, då får man köpa barfota boots och ha på tills hovslagaren kan komma ut. Eller kolla om någon annan hovslagare kan komma och slå på en tappsko bara.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
753
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 154
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 302
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp