Tappa hår...

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jippo

Håller på att bli galen :crazy: :crazy: Mitt hår faller av i stora tussar ibland. Men vet ni, jag har kanske kommit på varför! :idea: Det sägs ju att man tappar hår när man ammar, men varför det är så har jag inte hört nån som sagt. I fredags när jag var hos frissan för att försöka få nån rätsida på detta elände så läste jag en broschyr från en ledande hårproduktsfirma om just håravfall. Där stod det att håravfall beror på utsöndring av för mycket kalcium i hårbottnen, och hårsäckarna klarar inte det, därför tappar man håret. Jag som äter just kalciumtabletter för att jag inte dricker mjölk, kanske får i mig för mycket kalcium ändå (äter smör, ost osv) som just utsöndras i hårbottnen och gör att jag tappar mitt hår :idea: Jag ska iallafall sluta med kalciumet och bara ta mina vanliga vitaminer, och då se om det hjälper. Ska ju bara amma någon/några månader till och börja lite smått med mjölk igen, så att jag skulle urkalkas helt på dessa månader tror jag ändå inte. Återkommer med rapport! :)
 
Sv: Tappa hår...

Man tappar hår när man ammar.
Jag dricker inte mjölk och äter inte kalktabletter, men tappar massor av hår varje gång som jag ammar.

Man kommer rent hormonellt i klimakteriet, och då så tappar man hår.

JAg tror inte att intaget av kalk påverkar hårbottnens utsöndring av kalk.
 
Sv: Tappa hår...

Men det var ju just det som det var! Överskottet av kalken utsöndrades i hårsäckarna (varför skulle det inte kunna göra det?) och det gjorde så man tappade håret. Det var inte ett schampo för ammande, utan för män som tappade håret när de blev äldre, och de förklarade orsaken som så. Varför skulle inte det kunna vara samma om man intar för mycket kalk när man ammar? När man blir äldre och kommer i klimakteriet så kalkas skelettet också ur, och det måste ta vägen nånstans. Kanske det är en bidragande orsak till att tappa hår när man blir äldre och inte bara hormoner....?
 
Sv: Tappa hår...

Du måste äta kalk! Att man tappar hår är inte så konstigt. Under ca halva graviditeten och de 3 första månaderna efter förlossningen tappar man INGET hår. Det som faller av efter 3 mån är det som alltså skulle fallit av då + det man tappar i vanliga fall. Istället för det normala 100 strån per dag ryker alltså ca 300 strån per dag, det är väsentlig skillnad, särskillt om håret är långt så verkar det som massor.

Det har inget med amning att göra heller, de som inte ammar tappar hår ändå.
 
Sv: Tappa hår...

Det här är den förklaringen jag har hört också. Men undrar varför det är så?
 
Sv: Tappa hår...

Tja. Kroppen kanske sparar på allt eller har annat att "tänka" på under sista delen av graviditeten?
 
Sv: Tappa hår...

Jag tappade ENORMA mängder hår - kändes det som. Och visst saknade jag det tjocka håret jag hade som gravid (vilket aldrig inträffar annars) men det är ganska skönt att börja bli normal igen. Det kan dock inte förnekas att jag ser rätt skojig ut med "glorian" med hår som håller på att växa ut igen.

Hmmm vad var det jag ville ha sagt... ehh... JO!
Håret växer ut - laborera inte med viktiga saker som kalk och skelett!
 
Sv: Tappa hår...

tappar oxå enormt mycket hår just nu den lille blir 5 månader den 3 nov....egentligen bara 3 och en halv....(6 v för tidig.)
men men håret det har ramlat nu i typ 2 veckor hoppas bara det tar slut snart----
 
Sv: Tappa hår...

Sorry men det lär nog fortsätta falla ett par månader till. Men som sagt var, det växer ut igen!
 
Sv: Tappa hår...

Just det. Jag var och klippte mig mitt i "avramlingsfasen", och puckot till frisör TUNNAR UR håret!!! Jag SA att jag nyss fött barn. Lär de sig inte på frisörskolan att man tappar hår efter det?
 
Sv: Tappa hår...

Man tappar hår pg. av stressen det innebär att få och ta hand om ett barn. Alla gör visst det (tappar hår) mer eller mindre efter förlossning och en tid framåt. Har jag läst ialla fall.
Själv hade jag innan barnen ett underbart hår. Massor av självlockar och det var verkligen min stolthet. Åhhh så jag beundrade mitt hår. Det var det finaste på hela mig........
Helt plötsligt blir det bara rakare och rakare, tunnare och tunnare. Jag fick SPIKrakt! Jag har inte och kommer säkert inte att få tillbaka mitt hår :cry: även om det nu 7 år senare börjar krulla sig lite igen.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 045
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Riesenhanen, 4½ år, kastrerad för ca ett halvår sedan, ger mig gråa hår. Han gick upp i vikt efter kastreringen, dels pga...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp