Tappa tänder - Knöl under "hakan"

S

smulis27

Tappa tänder - Knöl under \"hakan\"

För ca en vecka sedan upptäckte jag en pingisbollsstor, hård knöl på det ena käkbenet(?) på min tvååring. När jag var på klinik i fredags av en annan orsak passade jag på att fråga vet om den. Hon sade att det kunde bli så vid tandfällning.

Nu undrar jag:

  • [*]Hur många tänder är det de ska tappa nu?
    [*]Vilka tänder är det?
    [*]Finns det någon bra sida med beskrivning och bilder av hästens munhåla och tänder på Internet som ni vet?

Knölen gör inte ont och är stenhård, som ben.
 
Re: Tappa tänder - Knöl under \"hakan\"

Exakt samma fenomen har min stallkarats häst som är 2 år. Hon fick en stor som du beskriver och två mindre på varje käkben. Inte ont eller obehag.
Vet. som kollade lite snabbt på henne sa att det inte berodde på tänderna, men kunde heller inte säga vad det var då h*n inte sett detta tidigare. De har suttit där nu i ca två veckor och har blivit mindre.

http://www.hanne.com./ kan du kolla tänder på.

MVH/
 
Re: Tappa tänder - Knöl under \"hakan\"

Det är tllväxt zoner som sitter där. Kan svullna upp ganska ordentligt när hästen växer och växlar tänder. Gäller vid varje tillväxt period. Som 2-2,5 åring är det 4 kindtänder och 4 framtänder som växlas. De 4 mittersta fram taänderna och de första kind tänderna. Gäller då att vara observant om man tränar hästen med betslet eftersom det kan störa när mjölktänderna är lösa och när de permanenta tänderna inte är på plats ännu. Reagerar hästen negativt så låt den gå utan krav och betsel ett par veckor. Att tänka på är att det inte bara händer saker i munnen under tillväxt perioderna utan i hela hästens kropp.
Vet tyvärr ingen sida på nätet men titta i nån gammal hästbok så ska det åtmindstonde finnas tandväxlingen beskriven med reservationer för den exakta tiden.
/absolut
 
Re: Tappa tänder - Knöl under \"hakan\"

Tack för sidtipset! Den verkar vara utförlig.

Jag får hålla utkik efter fler knölar då...
 
Re: Tappa tänder - Knöl under \"hakan\"

Tack, du verkar insatt i hästens mun och dess eventuella problem!

Jag har haft på känn att det är nåt med tänderna på gång. För en dryg månad sedan reagerade han negativt på bettet då jag tömkörde och jag bytte direkt till grimma = inga problem. Sen blev han allvarligt sjuk och stod på klinik i två veckor så han har nu vilat över en månad sammanlagt.

När jag fått ordning på hans foderstat ska jag börja tömköra igen, och jag väljer nog ett bettlöst alternativ tills tänderna är klara. Det stämmer också att han växer i övriga kroppen nu (det kommer bli en stor kille för att vara arab). Han har haft ganska täta men korta växtperioder under våren och sommaren. Då har han blivit väldigt loj, legat mycket i hagen, markbundet rörelsemönster osv. Då har jag låtit honom vara helt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 972
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp