Bukefalos 25 år!

tappa tänder

S

smiling_sun

Vilka tänder tappar hästen vi två års ålder? Min pojke har tappat båda framtänderna i överkäken nu. Ska han tappa fler nu? Igår så upptävkte jag att han var svullen längre upp i käken, ungefär där man knäpper nosremmen. Bör jag ta dit tandläkare? Han äter som ska.

ameo

Moderator
De två främre tänderna i underkäken ska också bytas ut nu.
Tuggtänderna vet jag faktiskt inte när de byter, mer än att de är färdiga vid ca 4,5-5 års ålder...

S

space_cowgirl

Att han är svullen längre upp i käken där nosremmen sitter låter som ett klassiskt fall av "aschensår". Alltså sår (behöver ju inte ha gått hål) som hästen får av att nosgrimman trycker emot tänderna... Det är vad jag vet ett av de vanligaste problemen i hästens mun!

Din häst skall iaf inte tappa några tänder där uppe än. Det kan ju även vara en infektion i tandköttet el. dylikt. Jag skulle ta bort nosgrimman och se om det blev bättre (även om det inte är den som skapat problemet så kan det ju inte vara kul om den trycker på det svullna stället). Om det inte blev bättre skulle jag kontakta veterinär eller välrenomerad hästtandläkare.

Mvh/Marie

Liknande trådar

Hästvård Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan? (Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har...
2
Svar
29
· Visningar
1 895
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
2 295
Kropp&Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
9 624
Foder&Strö Jag har en gamling, 24 år i år, som är i fint skick och får mycket beröm för att han fortfarande är pigg och fräsch. Han har dock börjat...
Svar
9
· Visningar
834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CXLIII
  • I ett parallellt universum
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Frambenshälta, brodd och snösulor