tappa tänder

S

smiling_sun

Vilka tänder tappar hästen vi två års ålder? Min pojke har tappat båda framtänderna i överkäken nu. Ska han tappa fler nu? Igår så upptävkte jag att han var svullen längre upp i käken, ungefär där man knäpper nosremmen. Bör jag ta dit tandläkare? Han äter som ska.
 
De två främre tänderna i underkäken ska också bytas ut nu.
Tuggtänderna vet jag faktiskt inte när de byter, mer än att de är färdiga vid ca 4,5-5 års ålder...
 
Att han är svullen längre upp i käken där nosremmen sitter låter som ett klassiskt fall av "aschensår". Alltså sår (behöver ju inte ha gått hål) som hästen får av att nosgrimman trycker emot tänderna... Det är vad jag vet ett av de vanligaste problemen i hästens mun!

Din häst skall iaf inte tappa några tänder där uppe än. Det kan ju även vara en infektion i tandköttet el. dylikt. Jag skulle ta bort nosgrimman och se om det blev bättre (även om det inte är den som skapat problemet så kan det ju inte vara kul om den trycker på det svullna stället). Om det inte blev bättre skulle jag kontakta veterinär eller välrenomerad hästtandläkare.

Mvh/Marie
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, Min 22 år gamla ponny hade tandkoll igår (hade senaste tandkollen för ett år sen) och tandläkaren konstaterade att han nog har...
Svar
18
· Visningar
1 887
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 037
Senast: BornAgain
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: netschjen
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 037
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp