Tappar bakbenet?

Noranovala

Trådstartare
Några som har erfarenheter om hästar som tappat bakbenet, främst i traven?
Har en häst som gör det, det är ej patellaupphakning. Diagnosen var ont i muskel hela bakpartiet. Typ sträckning. Hästen är behandlad i muskeln nu.
Undrar om ”skadan” kan komma tillbaka efter den blivit frisk med behandling? Typ som kotledsinflammationer? Lätt eller svårt för skadan att komma tillbaka?
 
Några som har erfarenheter om hästar som tappat bakbenet, främst i traven?
Har en häst som gör det, det är ej patellaupphakning. Diagnosen var ont i muskel hela bakpartiet. Typ sträckning. Hästen är behandlad i muskeln nu.
Undrar om ”skadan” kan komma tillbaka efter den blivit frisk med behandling? Typ som kotledsinflammationer? Lätt eller svårt för skadan att komma tillbaka?
Är det en veterinär som ställt diagnosen och behandlat hästen? Vad fick du för igångsättnings schema för hästen?
 
Diagnosen var ont i muskel hela bakpartiet. Typ sträckning. Hästen är behandlad i muskeln nu.
Undrar om ”skadan” kan komma tillbaka efter den blivit frisk med behandling?
Om skadan kan komma tillbaka eller ej beror förstås på vad det är för skada och hur den uppkommit. Om hästen har "sträckt sig" kan det förstås vara en engångsföreteelse, hästen kanske har gått omkull, halkat eller liknande i hagen, men det kan naturligtvis också ha uppstått under träning. Om det uppstått under träning är frågan om det är relaterat till något specifikt i träningen som fått denna effekt, att hästen kommit i obalans på grund av ridningen, underlag etc. Är det träningsrelaterat och ni upprepar det som gett skadan kan den naturligtvis återkomma.

Sedan kan det förstås vara så att det smärtande bakpartiet inte är den primära skadan, utan en konsekvens av att något annat är fel. Diverse hältor, ryggproblem, sadelproblem- det finns många saker som kan ge ömmande muskler och tappade bakben. Det bästa du kan göra är att vara observant på din häst, lära dig läsa den och känna av små förändringar i hur den beter sig och hur den verkar må. Hästar kan inte prata tyvärr, så det blir lite för oss människor att lägga pussel bit för bit för att reda ut varifrån tex. ett tappat bakben kommer ifrån. Kan det vara sadeln...? Har han gått omkull i hagen...? Och så vidare! Toppen att din häst har fått behandling och hoppas den mår bra nu:)!
 
Om skadan kan komma tillbaka eller ej beror förstås på vad det är för skada och hur den uppkommit. Om hästen har "sträckt sig" kan det förstås vara en engångsföreteelse, hästen kanske har gått omkull, halkat eller liknande i hagen, men det kan naturligtvis också ha uppstått under träning. Om det uppstått under träning är frågan om det är relaterat till något specifikt i träningen som fått denna effekt, att hästen kommit i obalans på grund av ridningen, underlag etc. Är det träningsrelaterat och ni upprepar det som gett skadan kan den naturligtvis återkomma.

Sedan kan det förstås vara så att det smärtande bakpartiet inte är den primära skadan, utan en konsekvens av att något annat är fel. Diverse hältor, ryggproblem, sadelproblem- det finns många saker som kan ge ömmande muskler och tappade bakben. Det bästa du kan göra är att vara observant på din häst, lära dig läsa den och känna av små förändringar i hur den beter sig och hur den verkar må. Hästar kan inte prata tyvärr, så det blir lite för oss människor att lägga pussel bit för bit för att reda ut varifrån tex. ett tappat bakben kommer ifrån. Kan det vara sadeln...? Har han gått omkull i hagen...? Och så vidare! Toppen att din häst har fått behandling och hoppas den mår bra nu:)!
Vet inte hur det uppstått men den var tyvärr så när jag köpte den, visade det sig när den fick vila 3 dagar när den kom i väntan på ny sadel och inprovning. Vid vila så visas detta ”problem” tydligt. När man rider några dagar märks det knappt. Men så fort hästen vilat så tappar den bakbenet hela tiden. Förmodligen därför det inte märktes på provridning
 
ja och alla gånger har det varit knäledsinflammation. Tänker på muskler...finns det risk att den har PSSM? Där kan problemen bli värre om hästen har stått.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 166
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 890
Senast: Stereo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 388
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 829
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp