"tappar" bakbenet

Iaraphel

Trådstartare
Behöver råd och tips, ska självklart kolla up med veterinär och så, men det finns ju me rän veterinär på marknaden nu, förr tog man ut distrikksvet. nu är det klinik som gäller och pengarna rullar iväg, samtidigt misstänke rjag att det kanske bara är muskelärt och då kanske en equaterapeut eller sådan som håller på med ackupressur är bättre.. Jag är inte emot något av det.

såhär är det:
Har ett 6årigt halvblodsto, lite sent tagen pga sen utveckling.. hon har under sommaren varit seg och trög. har trott/hoppats att det bara berott på att hon gått ute på sommarbete. Men så har hon böärjat "tappa" bakbenen, som om att hon glömmer att lyfta, lite då och då händer detta. pga att en annan häst fick föl, och stoet blev sjukt, + köp av ny häst + min student så kom hon ikläm i juni och reds inte så mycket, sen blev det igångsättning och jag trodde att de tappade bakbenen var av trötthet när hon började tränas..
Men det har inte blivit bättre, och hade en vän att titta + kamera och såg då tydligt att det bara var vänster bakben hon tappade, och när hon hoppade så trampade hon bara ifrån med vänster, landade alltid i den ena galoppen osv..

Men i övrigt är hon inte halt eller så, hon är pigg och glad, med ögat kan man inte se något, men hon känns ofräsh på något sätt..
Och nu har hon tappat en hel del ryggmuskler :eek: trots att hon tränats mer och mer, går mestadels samlat, trampar under bra och så.. men något är fel...
Men vad kan veterinären göra? känns inte som att det är något som går att hitta genom att böja... och om det var skelettet så borde det ju inte kommit så smygande..
Tror det kan sitta i korset,länden eller låren.. men vet inte...
Och hon hart alltid strykit sig med bakbenen, inte så jättemycket men lite. Men nu är det värre, överväger seriöst att sätta strykkappor även i hagen då hon fått överben av troligtvis sina egna slag, och har konstant småsår på insidan av kotorna...

Ska jag börja med veterinär eller ska man börja med att ta ut alternativare som känner igenom muskelaturen?

Är det dumt att ha henne ute dygnet runt nu? (tar ju in och pysslar med/ skrittar, tömkör, fodrar varje dag). ska väl iof ta in dem nästa gång det regnar ute, nu är det ändå fint väder och det känns dumt att ha dem uppstallade då, känns även som om att det är förvarmt för täcke??

bilder:
trav
http://joizmeds.mittspejs.se/P1372254
http://joizmeds.mittspejs.se/P1372253#body

springer i hagen
http://joizmeds.mittspejs.se/P1311743
http://joizmeds.mittspejs.se/P1311742#body
 
Sv: "tappar" bakbenet

Har tyvärr ingen aning om vad det kan vara. Men hade det varit min häst hade jag bokat tid på klinik omedelbart. Lycka till!
 
Sv: "tappar" bakbenet

Tror jag att det är fel på hästen börjar jag hos veterinären (de större klinikerna har samarbete med ET o dyligt så det kan gå att kolla med båda samtidigt).

Kan ju vara allt ifrån tuppspatt, spatt, knäledsproblem, osteochondros till shivering. Eller så är det muskulärt, jätte svårt att gissa.

Tror du att det sitter högre kan du ju prova att se till att hon inte blir kall om korset och ryggen.
Jag ser ingen anledning till att ställa in henne nu om hon är van att gå ute.

Är hon liksidig att rida?
 
Sv: "tappar" bakbenet

Ska jag börja med veterinär eller ska man börja med att ta ut alternativare som känner igenom muskelaturen?

Självklart börjar du med en veterinär, och jag skulle i ditt ställe välja klinik. Varför börjar och fråga svansen när man kan går direkt till huvudet menar jag.;)
 
Sv: "tappar" bakbenet

Som de andra skrev, ta in hästen på klinik, de flesta ET vill också att den är vet.undersökt och ev röntgad innan behandling. Kan sitta i halskotpelaren tex.
 
Sv: "tappar" bakbenet

jo jag kommer börja på kliniken (behövde någon annans åsikt om det, så tack) ska boka såfort jag pratat med far min om när han kan/inte kan köra, transporten är klassad som tung och kräver E-körkort vilket är ett helvete när man inte får köra det själv.

Nej hon är inte liksidig, tyvärr inte jag heller :eek: så jag vet inte hur mycket det beror på mig, har inte heller haft någon annan som kunnat sitta upp och testa henne. Framöver har jag väl det, men det får bli efter undersökning.

Hade inne henne under FM med back on track på ryggen, och la på ett regntäcke och släppte ut henne nu, tänkte tömköra henne imon och kolla om hon rör sig bättre så kan man ju konstatera att det lär sitta i rygg/kors/länd. annars får de väl röntga igenom heeela ryggen, men de brukar ju föredra om man har ett hum om var de ska börja.

Mycket väl kan det ju förvärrats/kommit av att hon blivit kall om ryggen/korset då hon som sagt gått ute hela sommaren och sista månaden har det ju varit mycket regn..

Har Ramkvillas ATG-klinik ET? Den ligger närmast och har varit ett ett par gånger, har liksom 6-7h till helsingborgs...
 
Sv: "tappar" bakbenet

Vår ena ponny var som din,hade väldigt konstig galopp i vänster varv,jättebra i höger varv.Men han var inte halt eller så,gick bara lite skumt.
Var på klinik och böjprovet var bra,hade ut massör men han kunde inte hitta något.Tog sedan ut våran equiterapeupt som stretchade honom lite och märkte att det benet inte gick att stretcha lika långt fram som det andra.Han segsträckte lite och så rätt vad det var knäppte det till i benet och det sträcktes ut.
Nu går han fint i båda varven.:laugh:
 
Sv: "tappar" bakbenet

Hej,

Till 99% har hon fått SI-ledsproblem.
Jag hade definitivt börjat med Håkan Lundell, www.hakanlundell.se

Har sett exakt dessa bekymmer flera gånger och hästarna brukar snabbt bli återställda. Ibland behövs hjälp av en spruta i SI-leden för att få bort inflammationen men oftast räcker det med Håkan.

Hade helt klart börjat med Håkan, billigare, snabbare och bättre!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 634
Senast: Glimm
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 899
Senast: Gimlan
·
Hästvård Från början: Dotterns ponny blev väldigt stel i bakbenen efter ett rejält regnväder en natt i slutet av augusti (hon gick ute dygnet...
Svar
5
· Visningar
1 056
Senast: jamman
·
Hästvård Okej. Uppdateringsdags. :) Efter alla filmer, frågor och funderingar. Equiterapeuten var ute hos Battis igår, och kände över honom...
Svar
5
· Visningar
1 001
Senast: Jen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp