Tappar hästen mycket

Nej, det gör den inte om den får gå ute i hage hela dagarna (o nätterna..)

Jag skulle ta det lite lugnt första dan när jag red igen men sen rida som vanligt..
bounce.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Den tappar ingenting, men man skall väl inte börja med ett stadigt träningspass det första man gör.
biggrin.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Okej
Hon har gått nästan dygnet runt i en stoor hage, med blandad terräng, äng, åker, lite skog och stenigt.
smile.png


Har fått stå inne ett par timmar varje dag då det är som varmast och mest flugor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Bet beror kanske på häst men nej, dom tappar inte mycket. Ingenting skulle jag nästan vilja säga. Men man får ju ta det lite lungt i igångsättningen ändå. Brukar ta det lungt 2-3 dagar och sen börjar jag rida nästan som vanligt igen.
 
En riktlinje är att en häst kan stå i två veckor utan att tappa.
 
dne tappar inte. snarare kan den bygga upp och bli bättre.
 
muskler som återhämtar sig. vissa hästar kan ha en liten infektion i kroppen som ej märkts som hinner återhämta sig.
vissa hästar känner sig fräshare efter vila (ja alla vet ju hur gått det är med lov från skolan tex)..finns många orsaker...
 
Små muskelskador (det som händer vid träning är att en viss del muskelfiber trasas sönder och sen nyskapas när muskelmassan ökas) läker ut, alla muskler återhämtar sig och hästen kan läka ut små begynnande skavanker som kunde blivit skador.

Allt förutsatt att den går i hage som går att röra sig i..
 
kanske man skulle låta hästen vila sig en vecka då
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Det beror på hur mycket tid till hagen å de den får + ridningen innan. :banana:
 
Hur lång tid behöver hästen vila för att ta igen sig efter tex en dressyrhelg hos tränaren?
Normalt efter ett hårt ridpass brukar jag skritta dagen därpå och andra dagen efter träning vila. Är det rätt?
 
Det är iallafall väldigt smart att skritta/trava lätt dagen efter ett träningspass, istället för att låta den vila! (=ev träningsvärk o stelhet)
 
*Har inte mer tråden att göra*

Måste vara någon som letat trådar låååångt bak? ;)

Både denna och min busridningstråd skrevs förra sommaren och har inte varit uppe sen dess, ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
496
Senast: Takire
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701
  • Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar. På en serie bilder som Sportbladet har tagit...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
19 009
  • Artikel
Hästnyheter Alice Tapper från Märsta siktar mot OS i Paris 2024 tillsammans med sin häst Doge Dogelito, ägd av Lasse Tapper och tränad vid Jump Club...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp