"tappar" hoger bak

tjenixen

Trådstartare
bakgrund:

(ridskolehast) hasten kom till stallet for ca ett ar sen - 6/7 ar, 'normal' till lite smalare typ i hull (dvs, inte latt for att bli fet, men inte 'fullblodstyp'). hasten ar lang i kroppen, har ett relativt kort steg (som kan ridas loss till en viss del) bojer latt nacken i arbete o hamnar pa bogarna.

stallet har inte speciellt hog niva pa utbildning, och aven om de flesta hastar inte rids igenom ordentligt regelbundet, sa ar de runda o i ok skick (om an nagot uttrakade i arbetet), gar ute med kompisar pa natterna et c.

nu har han denna hast tappat massor i hull och hela overlinjen, man kan se ben o knotor pa rumpan. i ridningen ar han positiv och framat om man ber om det - dvs inte bara rider runt runt i ett tempo, utan han far lite att 'bita' i. det gar aven att rida 'loss honom', samla upp honom och fa till ett overtramp och nagorlunda bakbens -och ryggaktivitet. fast han ar stel o svart att boja igenom i hoger varv.

MEN - titt som tatt 'tappar' han hoger bak (ca 10 ggr ett 1 timmes pass nar han jobbar ok). detta kan vara om man trycker pa lite extra for att han ska satta in bakbenen under sig i hornen, trycker pa for att langa hasten, oppna eller skankelvikning t ex.

(later man honom ga pa bogarna, snubblar han ofta fram, men det kanns verkligen som ren lattja att han inte 'plockar upp fotterna')

sa, min fraga ar: da jag ser detta som att det kan vara allvarligt - ar det nagon som har nagon erfarenhet av vad detta kan vara, var det kan sitta?

jag har inte auktoritet att gora nagot at det, men har haft diskussioner med min ridlarare om hasten och vill ha mer sypunkter fran olika hall angaende detta, da folk ibland kan bli 'blinda' nar det ar en hast i det egna stallet.
 
Sv: "tappar" hoger bak

ingen som vet var det kan sitta att en hast regelbundet 'halkar efter' med ett bakben under arbete? :confused:
 
Sv: "tappar" hoger bak

Det var ett av symptomen när min häst hade knäledsinflammationer bak
 
Sv: "tappar" hoger bak

Sådant brukar bero på att antingen är hästen inte tillräckligt stark för att orka bära sig i arbetet utan blir trött o tappar ett bakben, eller så låser det sig så att signalerna från hjärnan till bakbenet inte går fram. Jag rekommernderar att ni tar ut en e-terapeut eller kiropraktor för att få den genomgången o åtgärdad.

MEN huvudproblemet kanske i grunden ligger på hästens allmäntillstånd. Om hästen tappat i hull o ork bör man ta reda på varför. Tex är han avmaskad, är foderstaten rätt, är tänderna ok, magen fungerar som den ska osv osv.
 
Sv: "tappar" hoger bak

hmm det dar later som om det skulle kunna vara nagot att foresla att de kollar upp faktiskt... tack! :)

vilka andra symptom hade din hast och vad kunde du se for forandringar i benen?

(det var ett tag sen jag jobbade med hastar sa min 'fine tuning' pa att se sant har ar lite otranad... :o )
 
Senast ändrad:
Sv: "tappar" hoger bak

jo, sant har jag funderat pa lite ocksa. tyvarr sa har jag som sagt ingen auktoritet att gora nagot, men jag har kikat lite pa honom nar jag har varit dar. magen verkar funka helt ok. inga rester av mat i avforingen, o den ser for ovrigt bra ut.
Aven om han ser lite slo ut sa piggnar han till safort han far lite stimulans o kommer ut fran boxen. det ar just det dar att han har tappat sa dramatiskt i hull!

min ridlarare ar 'osteopath' men jag tror inte att han har gatt igenom honom (dumt :eek: ), men jag tankte namna lite olika saker for honom sa att aven om han inte har 'tid' sa kan han iallafall klamma lite snabbt.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 151
Senast: 95johsv
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 386
Senast: Raderad medlem 120709
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 221
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp