Bukefalos 28 år!

Tappar hull på vintern?

lillaP

Trådstartare
Hittade ingen tråd som gav mig svar på mina frågor... så jag gör en egen..

Idag när jag var i stallet och tittade på min häst då jag tagit av täcket såg det ut som om hon har gått ner i vikt. Visst, hon har aldrig varit 'tjock' men nu tycker jag hon ser tunnare ut. Förra vintern var hon också ganska smal, dock visste jag inte hur hon såg ut sommartid eftersom jag just köpt henne.

Kanske ska tillägga att hon är ett svenskt halvblodssto på 167cm äger väl i mitten av 500 och 600kg. Hon får ca 8-10kg hö om dagen. Det är ett bra hö och hon äter med god aptit så jag finner det svårt att tro att det beror på foderstaten. (Höjde den för några veckor sedan och förväntade mig en viktuppgång..)

Det är inte så att det är kris att hon är jättesmal men man känner revbenen tydligt och hon är ganska tunn. Det verkar vara normalt för henne att vara så... eller vad man nu ska säga.. Men jag förstår det inte.

Då kommer jag till frågan. Är det någon som vet vad detta kan bero på? Någon som varit med om något liknande? Är det bara så?

/lillap
 
Sv: Tappar hull på vintern?

Är höet analyserat?

Får den bara 8-10 kg hö och inget kraftfoder? Börja i så fall med att öka på höet och hjälper inte det så tillsätter du ett kraftfoder som passar bra ihop med höet.
 
Sv: Tappar hull på vintern?

På vårkanten när fällningen sätts igång kan en del hästar gå ner i vikt och de bli ömma i huden osv. Men höst/vintern har jag aldrig varit med om att en häst har gått ner i vikt.

Låter som om det är dåligt proteinvärde i ditt hö.

Ju tidigare höet skördas, desto högre halt av protein och lägre halt av fibrer. Är höet istället sent skördat så innehåller det högra halter av fibrer men betydligt mindre protein.

Hö för ridhästar bör innehålla minst 40 gram smältbart råprotein för att du skall slippa komplettera med proteinfoder. För unghästar och avelsston ligger gränsen på minst 60 gram per kilo. Hästar tål ett överskott på tre gånger sitt proteinbehov så länge som överskottet har sitt ursprung från grovfodret, så var inte rädd för ett för bra hö!

Det är bra att kunna köpa ett analyserat hö, för då vet man om man måste komplettera med ngt.

Ett bra kompletteringsfoder är lucernpellets.
 
Sv: Tappar hull på vintern?

Det låter för det första som att du ger hästen för LITE mat överhuvudtaget (om den inte får nåt utöver höet).
Om hästen är tunn ger man den i första hand MER HÖ. Kanske fri tillgång t o m!

Men jag misstänker starkt att du/ni både i år och i fjol hade ett proteinfattigt hö. Det låter som att det är det som är problemet.

Vid sånna här lägen skulle jag genast börja fodra med lusern (successivt) medan jag väntar på analysen av höet. Sen när svaret har kommit vet man vad som kan tänkas fattas - om det ÄR proteinet eller bara helt enkelt för lite mat överhuvudtaget.
 
Sv: Tappar hull på vintern?

Hon får inte bara hö utan även kraftfoder. Vi hade samma foderstat i januari-april i år bara att hon fick mindre hö då eftersom det var mer proteinrikt (fick dessutom ta bort betforen då som jag gillar att ge iaf lite av eftersom fodret inte blir lika torrt då.) Dock är det hö vi ger nu analyserat och ligger på en bra proteinhalt.. minns dock inte vad den är.. (vi har iaf räknat på foderstaten med den rätta analysen och ligger bra till på alla värden.)

Skulle gärna se att de fick fri tillgång till hö på dagarna, men alla har inte samma åsikt om detta och jag vill inte ställa henne ensam i en hage. Eftersom hon inte lägger på sig så lätt så skulle det kännas bra. Jag ska ta upp detta med min pappa så han kan sköta snacket med hagkompisarna. Men det var svårt bara att få igenom 2kg till lunch.. :(

Om det nu inte skulle vara fodret (bara som exempel eftersom det kan ju bero på fodret), skulle det då kunna vara psykiskt? När hon satte päls var hon känslig och ganska tjurig.. men nu har vi rakat henne och allt det försvann.. det var också ganska förvirrande..?
 
Sv: Tappar hull på vintern?

Vad är analysvärdet på höet? Vad får hon för kraftfoder? Vad har duf ör SRP/MJ-kvot i totalfoderstaten?

Utan den informationen är det svårt att ge några konkreta tips. Men vissa hästar krävde både dels massor över tabellerna, och högre kvot än tabellhästen. En klippt häst fryser lättare med, dvs det går åt mer MJ.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 223
Senast: axel
·
Hästvård Vi har en valack på 14 år i stallet, en basjkir som tappa muskler och hull i slutet på sommaren, trots bete och ströfodring med hö. Han...
2
Svar
35
· Visningar
10 452
Senast: Kratus
·
M
Hästvård Jag fick ett erbjudande om att köpa tillbaka min förra häst och nappade på det diekt! Jag och en kompis åkte ut och kollade på honom för...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 815
Senast: Mynta
·
Foder & Strö Jag har tyvärr inte fått någon analys på hösilaget som min häst äter. Hoppas på att få det inom en snar framtid. Hästen är i full...
Svar
3
· Visningar
1 453
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp