Tappar Hull!!

H

hotstuff

har ett litet föl som är 5 månader hon e nyss tagen från sin mamma,jag tycker att hon är tunn avd är bra att ge till en tunn häst?? nu äter hon
1kg breed,4dl betfor,1kg lucern,1kg havre,2dl kli plus kalk och fri tillgång på hö om dagen. snälla hjälp mig :banana: :banana: :banana: :banana:
 
Tyvärr så brukar fölen tappa när man vänjer av dem. Det bästa är ju att de är i ordentligt hull INNAN man vänjer av, men det är ju lätt att vara efterklok. Har du möjlighet att ge fri tillgång till lusernet också?
 
hur menar du med fri tillgång på lusern? stämmer det att hästar går upp i vikt av korn? :banana: :banana:
 
Jag ger aldrig korn till föl och unga hästar. Fri tillgång på lusern, alltså ha alltid påfyllt i krubban med lusern så fölet kan äta när den vill. I hagen funkar det ju inte om den går med flera hästar (som inte ska ha fri tillgång), men i boxen går det ju.
 
Står hon själv i box över natten? Vad har du för värden på höet? När du ger så där mycket kraftfoder så orkar kanske inte fölet äta av höet så mycket som hon behöver.
Går den med mamman på dagen?
Ge i stället för lusern, lusern hack och strå. Det är samma värden i och kan ligga i krubban utan att du måste blöta lusernet. :)
 
Tycker att det låter som du ger väldigt mycket krafftfoder... Håller med om att du bör kolla höt´s värde. Är fölet avmaskat? Min fölis diar mamma en gång morgon och en gång middag, står sedan själv både inne och ute. Hon får fri tillgång till ensilage (det hon äter), 0,5 kg breed, 0,25 kg betfor, 0,5 kg havre och mineraler. Hon är rund och fin, men dom kan ju som sagt reagera olika vid avvänjning och tappa i hull. Har hon/han kommit in i en växt-period oxå kanske?
 
hennes mamma e ej här. hon är förkyld men hon kanske växer!1 :banana:
 
Förutom vad kloka Magdalena skrivit ovan så undrar jag hur mågna mål du delar upp kraftfodret på?
Skulle vilja råda dig att fördela det på så många små portioner som bara är möjligt...

Sen, det ÄR svårt, SKITSVÅRT, att hålla föl i bra hull! Deras foderstater ligger ofta nära maxgränsen av vad man ens kan begära att de ska stoppa i sig/dag. Men jag håller med om att fri tillgång till lusern i boxen vore en bra lösning. :)
 
Vad är det för ras???

Jag tycker att du ger för mkt pellets.. som sväller enormt i magen, föl i den åldern brukar inte dricka så mkt vatten som krävs!!!

Jag har aldrig gett mina föl så mkt kraftfoder som du gör.. och ej haft tunna föl, de får fri tillgång på hö och symboliskt med kraftfoder för att vänja 'lilla magen' så sakteliga.. men så vänjer jag inte av dem så tidigt heller!!!
 
Åh vad jag önskar att jag kunde vänta med att skilja ifrån mina... Men det blir dan innan hans 6 mån dag tyvärr. I stallet där jag står får fölen gå kvar med mammorna så länge de tillåter (om de är dräktiga igen), annars delas de vid 8-9 mån ålder och de fölen har aldrig haft problem med magen eller viktnedgång.
 
Jamen.. 6 månaders ÄR bättre att vänja av än vid 4½-5 (som en del gör :crazy:), säger inget om det uppstått problem med-/för stoet etc.. då kan man ju vara tvungen, men har man möjlighet att vänta till 7-9 månaders ålder så kan mycket problem för fölis tillväxt undvikas :p!!!
 
Hej ditt föl ska inte ha fri tillgång till Luzern det kan vara farligt då fölet växer för fort och får växtverk svårt att gå med mera.Däremot kan du pröva ge henne korn det fungerar men det går sakta men säkert framåt det hjälpte på min häst. :bump: :d :D :)
 
Och varför inte då?????? Föl behöver MASSOR av proteiner, och lusern är bland det "skonsammaste" proteinet man kan ge om höt inte räcker till.

Korn är det sista jag ger till ett föl då stärkelsen är svårupptaglig för vuxna hästar, och föls matsmältningssystem inte är på långa vägar klart vid så ung ålder.
 
Varför inte??.

Visst har man ett kanonhö med bra värden, då kanske det är onödigt, men ett hö som inte är näringsmässigt bra, så måste man ju komplettera upp proteinbehovet, kanske även energi.

Mitt föl som nu är 8 månader äter ca 6 kg hö/ hösilage
2.5 kg krafft groov
0.9 kg krafft protein
1.5 kg krafft lucern hackad strå.

Kan varmt rekommendera hackad lucern, mitt föl är helt tokig i detta, äter det före kraftfodret.

Mitt föl äter hö 4 ggr om dagen och kraftfoder 3 ggr.
 
Intressant att du reagerade över att jag ger lusern, men inte soja som har ca 3½ gånger så mycket protein i sig.
 
Hej igen!
Jag fick inget svar på om fölet är avmaskat...?
Hur ser tänderna och bettet ut?
Sedan så håller jag med Moonlight om att man är ju lite rädd för att fölen ska växa för fort om man vräker i dem mycket kraftfoder. Dom skjuter ju oftast bara i höjden då och lägger inte på sig. Vilket kan innebära mycket problem inför framtiden...
 
Ja men nu var det ju tal om ett föl som börjat magra, och Moonlight säger att hon absolut inte ska ge lusern.. Det går inte ihop.

Forskning säger klart och tydligt att föl har ett enormt stort proteinbehov i förhållande till energin. Sedan så ser man väl ändå själv om hästen börjat växa för snabbt, speciellt på benens ställning etc. Då kan det ju vara läge att sänka maten, men med ett föl som tappar hull? Galenskap!
 
Jo, jag läste att det var tal om ett föl som börjat magra.

Och jag ställde lite frågetecken oxå... :)

Du är ju en sån foder expert och verkar så noggrann har jag förstått från andra trådar. Men du har inte ifrågasatt höt´s värde som du gjort på alla andra trådar...ioförsig så har ingen bett dig räkna på foderstaten. Men om hö´t är väldigt dåligt så kan man kanske förstå att det behövs mycket kraftfoder...

Och tar det ju mycket längre tid att få upp en häst/föl i hull efter dom börjat tappa...
 
Jag hoppade bara in lite snabbt här, för jag tyckte det skrevs lite galet. :smirk: Givetvis bör man ha en höanalys, och det beror också den vad man kompletterar med.

Jo, det tar lite tid att få upp dem i hullet igen när de väl börjat tappa, det har du rätt i!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 332
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 602
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Med en hel del fullblod i stallet brukar det här med att få upp dom i hull vara piece of cake. Men nu går jag bet. Hästen ifråga var...
2
Svar
31
· Visningar
4 067
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 119
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp