Tappar massa efter foderbyte?

janna

Trådstartare
Min ena hund har tappat en hel del massa efter att vi bytte foder från Acana small breed till Standardt normal för drygt 3 månader sedan.. (pga priset, Standardt skulle bli billigare per år och alla jag pratade med highly recommended) Hon får torrfoder till frukost och färskfoder till middag och har så fått i hela livet, nu efter bytet så får hon dubbelt så mkt Standardt än vad hon fick Acana och trots det så har hennes fina ryggmuskler nästan försvunnit och hela hunden känns "benigare" :down:
Jag funderar på att skita i det här och byta tillbaka till Acana, hur skulle ni gjort?
 
Jag skulle byta tillbaka. Det låter ju som att Standardt inte alls fungerar för henne. Kollade lite snabbt nu och Acana Small Breed har 31% råprotein, Standardt Normal har 24% protein. Det är en stor skillnad och protein behövs ju för att bygga muskler så...
 
Ja det är ju inte så mkt att fundera på, det får bli Acana igen😊 Känner mig ändå lite dum att jag blev dumsnål inför elräkningarna i vinter, varför ändra på ngt som funkar så bra liksom:o:angel1:😅
 
Hur ska jag tänka med hund nr 2? Än så länge verkar bytet till Standardt (mild) funka bra för henne, men jag blir inte klok på vad som står på internet ang mängden protein.. En del säger dra ner på proteinet till hennes kategori och andra säger tvärtom.
Hon är 11 år, kastrerad och lite knubbig :o Jättekänslig mage & hud, tål inte fisk och absolut inte kyckling/kalkon/anka.. Är jätterädd att hon ska få för lite protein men det är jättesvårt att hitta ett "light"foder som hon tål som dessutom passar hennes aptit (hungrig jämt)
Utöver standardt mild får hon mush grönsaker, nötvom och lite mush wild (hon har ätit färskfoder hela sitt liv men det är lite svårt att banta henne på det pga fettinnehållet)
Innan Standardt mild åt hon Acana grass-fed lamb i flera år och funkade super på det.

Vad säger ni om mängden protein till en superkänslig liten senior-knubbis?

(givetvis motionerar hon😅)
 
Ser nu att Acana grass fed lamb faktiskt har lägre fetthalt och färre kcal än standardt mild.. :banghead::meh:😂
 
Hur ska jag tänka med hund nr 2? Än så länge verkar bytet till Standardt (mild) funka bra för henne, men jag blir inte klok på vad som står på internet ang mängden protein.. En del säger dra ner på proteinet till hennes kategori och andra säger tvärtom.
Hon är 11 år, kastrerad och lite knubbig :o Jättekänslig mage & hud, tål inte fisk och absolut inte kyckling/kalkon/anka.. Är jätterädd att hon ska få för lite protein men det är jättesvårt att hitta ett "light"foder som hon tål som dessutom passar hennes aptit (hungrig jämt)
Utöver standardt mild får hon mush grönsaker, nötvom och lite mush wild (hon har ätit färskfoder hela sitt liv men det är lite svårt att banta henne på det pga fettinnehållet)
Innan Standardt mild åt hon Acana grass-fed lamb i flera år och funkade super på det.

Vad säger ni om mängden protein till en superkänslig liten senior-knubbis?

(givetvis motionerar hon😅)

Ett foder som funkat bra för min kastrerade senior är Magnusson ångkokt Lätt och mild. Har äntligen kunnat ge honom lite vettigare portioner och slipper stå och mecka med att stoppa grönsaker i maten för att göra honom mätt (nåja, hyfsat mätt i alla fall). Ingen fisk och ingen kyckling om jag minns rätt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 763
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Jag har ju hört om hundar med järnmage men här hemma kämpar vi med att få till ett foderbyte utan att behöva leva med konstant diarré...
Svar
10
· Visningar
1 783
Hundhälsa Hej! Min weimaranertik har diagnostiserats med pankreatit (bukspottkörtelinflammation) för en månad sedan och på återbesöket såg allt...
2
Svar
21
· Visningar
12 885
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa OBS! Långt inlägg. Har ett problem med min hund som är en spetshane på 3,5 år. Har haft honom i ca 1,5 år och under den tiden har han...
Svar
10
· Visningar
8 981
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp