Bukefalos 28 år!

Tappar muskler men hittar inget fel

P

Pysslan

Kan nån hjälpa mig att se saken ur ett annat perspektiv. Eller tänka utanför ramen.


Har ett 18-årigt halvblodssto och vi har ett lite annorlunda problem. Det är så att hon kan tappa massor med muskler i framförallt bak och rygg på bara två-tre dagar. Vet inte om hon tappar dem iofs men nånstans tar de vägen. Sen tar det minst en månad (oftast mer) att bygga upp dem igen. Sen hux flux kan de försvinna på ett ögonblick igen. Detta trots kontinuerligt arbete.


Hon har normalt sett ingen äppelrumpa men relativt jämnrund, fast när musklerna försvinner ser hon mer ut som en ko.


Nu till kruxet: Ingen hittar något fel. Iallafall inget som kan ha sån påverkan.

*Hon är röntgad
*Ultraljudad för att utesluta fel på livmoder/äggstockar
*Blodprov. Fler än en gång...
*Kollad av kiropraktor och ET
*Passande sadel
*Bra foderstat+ foder
*Kollad av tandläkare
*Filmad med termografi
mm


Prövat att ge henne olika tillskott utöver den vanliga foderstaten. Det enda med bra och synlig verkan var Equitop Myoplast (aminosyror).


Hon har varit i familjens ägo sen födseln så jag vet mycket om hennes historia men hon har varit utlånad i två omgångar. Jag har haft henne i snart fem år. Hon är alltid glad och pigg oavsett hur hon ser ut så hon verkar inte lida av problemet. Dock är hon tuff och tål mycket innan hon visar att hon har ont. Trots det så brukar hon tydligt tala om ifall t.ex utrustning inte passar damen eller om nåt annat i yttre miljö inte är bra.


Under åren har hon varit med om en del.
*Ormbiten i mulen. Den vita bläsen blev en blå boll.
*Erlichios till den grad att labpersonalen som analyserade blodet undrade varför de skulle ta prov på en död häst. :crazy:
*Förlossningskolik av den lite värre sorten.
*Slagit över och gått omkull vid hoppning, fler än en gång.
mm

Det har även blivit lite mediciner, bl.a butta, penicillin, Metacam och Finadyne under årens lopp.

Kanske är hennes kropp helt enkelt trött? Men det är ändå märkligt...


Vad ska man tro? Tips på nåt man kan pröva? Tacksam för all hjälp vi kan få!
 
Sv: Tappar muskler men hittar inget fel

Skumt. Slutar hon äta i samband med att hon tappar muskler, eller äter hon som vanligt hela tiden? Hur ofta inträffar det, kan det ha samband med brunstperioder? Spontant undrar man om han plötsligt får väldigt ont, förträngning i halskotpelaren kan ju ge symptom framförallt vid viss rörelser, och tar lite tid att hitta (om jag tänker på de tre fall jag känner till).
 
Sv: Tappar muskler men hittar inget fel

Jag e inte så bra på det här med sjuka hästar, men kommer ändå med ett litet förslag. Det kan ju vara nån sorts muskelinflammation som inte går över. Jag vet bara att människor kan "tappa" mycket muskler vid kroniska inflammationer, vet inte hur det funkar för hästar. Men om det är inflammtion ska ju detta kunna visa sig i blodprov.
I övrigt, du lyckas ju ändå bygga upp henne igen. Vad gör du annorlunda när du bygger upp henne? Om det funkar bra, varför fortsätter du inte med det?
 
Sv: Tappar muskler men hittar inget fel

Jag rider och tränar på ett så uppbyggande sätt jag kan hela tiden just för att jag vet att det kan bli så här. Jag gör alltså inget annorlunda när jag bygger upp henne igen än vad jag gjort innan.

Svar till Bialitt:
Hon äter alltid friskt och glatt allt jag serverar. Även täcken, grimskaft, shetlandsponnyn och allt jag har i munnen:cool:.
Har inte lyckats se något samband med någonting över huvudtaget.
Borde det inte märkas tydligt om det är förträngning i halskotpelaren? Eller det kanske det inte gör? Men hon är som vanligt även när musklerna försvinner. Ska kika närmare på halskotpelare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tappar muskler men hittar inget fel

Har haft en sådan häst en gång i tiden.

Han hade en ekförgiftning som rubbade hans ämnesomsättning och (även en anaplasmos) han reagerade lika dant så fort musklerna kom så bara förtvinade de bort på som du säger några dagar trots oförändrad träning eller mat.
Han tappade sina muskler i nacke, manke och rygg. Rumpan blev kvar.

Det var mycket testande och funderande men till slut hittade jag lösningen för honom.
När jag ställde honom på en kvot på 4,5 så fick jag en helt ny häst med en helt ny kropp. Denna ändring gjordes hans sista år i livet och inte en gång under detta år försvann musklerna igen utan de utvecklades mer än nånsin tidigare.

Så det kanske kan vara värt att prova att sänka kvoten regält om hon står på hög idag, alt. öka upp mj ordenligt för att få ner den.

Ett annat alterativ är att när hon bygger upp sina muskler så blir sadeln för trång och då har ju musklerna inget val än att förtvina för trycket. Sen blir hon smal och sadeln passar och hon kan till slut bygga upp dem osv. moment 22. Detta är ju inte allt för ovanligt fenomen att man glömmer byta sadelvidd varefter hästen bygger sina muskler. Många får ju inte ens mångra ryggmuskler just för att sadeln redan från början är för trång.
 
Senast ändrad:
Sv: Tappar muskler men hittar inget fel

Tränar du henne så att du tränar olika muskelgrupper hela tiden. Åtminstone på människor funkar det så att om man tränar ensidigt så börjar musklerna efter ett tag att avvecklas i stället för att utvecklas. På människor funkar det bäst att träna tre, fyra gånger i veckan om man inte varierar träningsschema. Annars blir det en nedåtgående spiral muskulärt. Men du kanske redan visste det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp