tappar muskler och hull

Eliseeh

Trådstartare
Mitt sto har under ca. 3 veckor plötsligt tappat en massa muskler och hull... Hon var ganska tunn redan då vi fick henne, men med mycket mat och regelbunden träning så gick hon upp och började se jätte fräsch ut! Men sen hände något, och nu har hon knappt muskler kvar, vi har haft veterinär på plats, tagit träckprover och avmaskat (även fast det inte visade på träckprov) och nu väntar vi på svar från labbet för att se om det röra sig om borrelia eller erlichia. Men tänkte höra om någon av er har erfarenhet av det? Bara så jag kan lugna mina nerver... :( Det började med att hon tappade lite muskler, sedan blev hon bångstyrig i ridningen och nu har hon fri tillgång till hö och skall vila. Hon har även haft lite svullna bakben under nätterna, men det går över då hon får röra på sig, tips någon?! :confused:
 
Sv: tappar muskler och hull

hon äter som vanligt (alltså väldigt mycket med god aptit!) och nu ger vi ju henne fritillgång till hö och allt försvinner :) Sen tänderna är det inget fel på, magen har jag ingenaning om! Hoppas på labbsvar imorgon! :(
 
Sv: tappar muskler och hull

Skriver bara för att hitta hit igen...
Vi har ett liknande fall i stallet... Inte min häst.
En valack på 14 år, har iofs inte smal innan, men tappa ur i slutet på sommaren, trots bete och ströfodring med hö. Har ganska mycket buk, men har tappat på rygg och rumpa. Har haft ca 4 kolik anfall under vintern 2010 fram tills nu.

Vet har tagit blodprover, som alla visa ua, han är maskad, första gången vet var ut reagerade han när de kände på blindtarmen, men två veckor senare visade han ingen reaktion. Liiiite uttorkad vissa dagar, men äter och dricker med god aptit. I början när musklerna "försvann" hade han något förhöjd temp, men ytterst lite, och på gränsen till ansträngd andning. Reds normalt fram tills detta började. Går nu bara i hagen och strosar. Har kanske gått upp nåt kilo men det går fortfarande väldigt segt.

Han står på uträknad foderstat, veterinärerna kliar sig i huvudet, de vet inte vad som är fel. Atg tror inte de kan göra nåt utan om han blir minsta sämre så är det strömsholm som gäller.

Visa lite tendenser på att tappa ur förra hösten med, men hämta sig ganska snabbt. Är av kallblodstyp.
 
Sv: tappar muskler och hull

Vi fick labbsvar idag, inga anmärkningar förutom lite lågt antal vita blodkroppar! Vi skickar erlichia prov och får väl svar nästa vecka! Problemet är ju att vi inte vet hurdant hö vi har, men vi har skickat efter höanalys, kan ju vara att om man har dåligt hö och hästen inte får i sig näring... Någon annan som tips eller ideer?! Blir oroligare för varje dag...
 
Sv: tappar muskler och hull

Om man inte vet värdena på höt så skulle jag ge lusern, det ger extra protein
Hur kissar hästen? Dricker?
Kollat njurarna? Lever? Buken?
 
Sv: tappar muskler och hull

Ok, hoppas du skriver och berättar hur det går! Jag har berättat för ägaren till våran häst det du har skrivit och vi har kommit överens om att vi ska lägga ut en tråd om våran med.
 
Sv: tappar muskler och hull

Vi har fått tips om Lusern och krossat korn, så vi lär nog ge det i framtiden om höet inte har hög protein halt! Just nu får hon krafft groov 125, men vi kan inte överdriva med kraftfodret för hon blir väldigt jobbig att rida då, även fast det inte är havre eller något som ger mycket energi... Vi börjar misstänka att det är någon inflamation i någon led, fast hon inte är halt eller är varm i benen... Men banorna vi har ridit på sviktar inte tillräckligt, men för mig låter det inte rimligt, men det kan ju som sagt vara vad som helst... Vi kanske får böja igenom henne och kanske röntga?! (Och jo, hon kissar, äter, dricker som vanligt! Och får även sojaolja för att hon skall få mera protein...)
 
Sv: tappar muskler och hull

Spontan tanke utan att jag vet riktigt varför, men någon lindrig förgiftning eller något som belastar matsmältning och näringsupptaget?
Skulle nog kunna passa in med svullnaden på benen också.
Kan det finnas något olämpligt i hagen?
 
Sv: tappar muskler och hull

hon går i en hage av grus/jord/lera, så hon kan iaf inte ha ätit något konstigt där... Fast vem vet om hon ätit något konstigt då vi vart ute och ridit? ibland snappar dom ju åt sig något från buskarna/marken...
 
Sv: tappar muskler och hull

Såvida de inte kan få sig elaka bakterier av jorden då, men nej, förgiftning låter väl inte så sannolikt då.
Bra att ni kollat Erlichia för symtomen stämmer väl till viss del. Har tyvärr ingen egen erfarenhet av Erlichia vet endast att det kan ta tid men många (de flesta) hästar blir bra efter en tid.
Tror inte risken för förgiftning är så stor om de bara snappar i sig något medan man rider, ofta krävs ju kontinuerlig tillförsel under en tid eller en viss mängd för att ge symptom.

Inga ekollon (gissar vilt) hästen kan komma åt?
Andra tarmproblem? Magsår eller inflammerad tarm kanske?
 
Sv: tappar muskler och hull

som sagt, hagen består bara av jord&grus, inget buskage eller något runtom! Vi får erlichia svar här i veckan, om det är är det så vet jag inte var vi skall fortsätta... :( Kanske böja igenom och röntgen! Får fråga veterinären... Tack för alla tips, är jätte tacksam!
 
Sv: tappar muskler och hull

Kuraget groov innehåller havre, om du ger 125 för att komma åt proteinet så är lucern pellets mkt bättre då det ej innehåller havre. Krossat korn bygger bra utan för mkt energi.
Svårt att veta vad felet är, men gissar att hälta, svullna ben bara är sekundär problemet. Se till att vet i första hand kollar orsak till muskel o vikt tapp!!
Lycka till till er båda i tråden!!
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
813
Senast: Habina
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 715
Senast: Habina
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
635
Senast: Murray
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 355
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp