tappar skor...

D

Doneloge

Hej,
Jag har en 11 årig hbl kille, som tappar skor hela tiden. :confused: Det var värre förut, men han tappar fortfarande en nån gång ibland. Men, han har inte gjort det hela livet, typ bara de sista 6 mån. :crazy: Jag har köpt boots till honom nu, men vet inte om det kommer hjälpa. Nån som har några tips?? Kanske nån som har / haft samma problem??

MVH Jen
 
Jag har inte haft det problemet själv, men en kamarat dock. Hon bytte hovslagare, och problemet försvann. Låter kanske elakt, men så var det ialla fall.
 
Jag vet också flera som haft det problemet och som det löst sig för då de bytt hovslagare.
 
Hur mkt är "hela tiden" och "någon gång ibland"?

Att byta hovslagar kanske är lite drastiskt! Diskutera med din hovslagare. H*n kanske kan ändra beslagen eller andra typer av skor. Jag tror att du har ändrat din ridstil/tränar mera/ mindre eller nått sånt.

Min arabvalack var hopplös ett tag, som tur är är jag kompis med hovslagare för jag var glad ifall skorna satt en dag.....
Då hade han guldskor (för distans) men vi har bytt till vanliga järnskor och då blev det lite bättre. Men det hela beror på att hästen håller på att utveckla sig muskulärt och då inte har samma rörelseschema som han är van vid. Nu har peppar peppar inte tappat en endaste på 8 månader!

Att rida med boots gör väl att hästen lyfter mer på hovarna och även då får annorlunda rörelseschema? Vad händer när du byter tillbaka?

Om jag vore du skulle jag kanske kolla upp med en kiropraktor och då inte bara hästen! Alla talar om sneda hästar - men ryttarens balans påverkar ju hästens rörelser! Kanske kan ni båda var sneda eller ha låsningar och inte få rätt påskjut?

Tja lycka till i allafall!
 
Att hästen lättare tappar skor kan bero på skoningen. Man behöver ju inte vara så drastisk att man byter hovslagare men ta upp problemet(som jag egentligen gissar att han/hon är väl medveten om).

Låga sömtag? gör att skon inte sitter fast lika hårt o att det inte klarar påfrestning lika bra.

Sedan så vill man som hovslagare lägga ut skon lite så att hoven har möjlighet att växa under skoperioden o att det ff ser bra ut. Det gör att det kan vara lättare att trampa av skon. På din häst kanske man ska vara väldigt sparsam med att "lågga ut" skon?

Sedan så kan det ju också slarvskos så att man inte annpassar skon efter hoven korrekt!

Rörelse mönstret på din häst påverkar ju också.
En av våra hästar har svårt att hinna undan med framhovarna när bakhovarna kommer i traven! Genom att sko henne var 6:e vecka(korta skoperioder) o vara noga med att ha henne kort i tån så kom vi tillrätta med det problemet=)
 
Det som är så konstigt är att han inte har dålig hovkvalite och jag har en jätte duktig hovslagare. det går liksom knappt att få en bättre.. för tillfälet har han inte tappar nån än, men det har bara gått två veckor sen han skoddes. först trodde jag att det var om det gick mer än 6 veckor mellan skoningara, men han drar av sig de ibland efter bara 1 vecka också. Jag vet redan att han är sne i bogarna, men det har han alltid varit och jag förstår inte varför det först nu blir ett sånt problem...
 
Min ponny hade samma problem för några år sen. För 1 år och 7 månader sedan bytte jag hovslagare, och sen dess har jag inte haft en enda tappsko! Dessutom har han gått med PG- beslag sen i somras, och trots att de kan va lättare att tappa så sitter de hur bra som helst. :love:
 
jag känner igen mig.. min gamla pålle tappade sin högra framsko 4 ggr på 3 veckor tror jag det var.. Första gången hade han tappat den på betet, där han bara gått med framskor. När jag fått hem honom ringer jag en hovslagare som kommer ut å skor honom runt om, det går 5 dagar och hästen trampar av sig skon igen.. suck, som om inte det vore nog så hinner han slå av den både 1 och 2 ggr till... Andra gången hade jag ut en hovlagare, som kortade honom i tån ifall det skulle hjälpa, men inte det heller. efter fjärde gången får jag tag på min favorithovis.. Jag åker dit, skor om hästen på alla fyra, och han upptäcker att hästens högra bakhov har "runnit" ut lite, och att man måste hålla ett extra öga på den.. och att det mycket möjligt kunde vara orsaken till att han trmapade av sig skorna. Efter den fjärde skoningen satt samtliga skor på plats tills det var dags för nästa skoning..
Jag kan tillägga att jag också köpte boots till min häst, men det hjälpte inte...
 
Sätt på boots och eller byt till flappisar...
Detta funkar jättebra på våran...haritne trampat av sig en enda sko i hagen sen han fick boots! :bow:
 
Jag hade dom problemen på min häst förut, men efter att ha anlitat equiterapeut ett par gånger så försann problemen med dom atramade skorna lika fort.

Kan ju vara ett tips?

Jenny
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 051
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 382
Senast: Habina
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 907
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp