Tappat bort termen…

Helenakyle

Trådstartare
… för den där övningen när man rider ut i grupp och växlar tempo och plats med varandra. Den som är sist travar el galopperar förbi gruppen, hamnar först och saktar då av. Sen dags för nästa som hamnat sist att ta sig fram till täten. Och så rullar det på. Bra övning för lydnad vid ridning i grupp. Men vad kallas det..????

Minns detta som ett ord från min ungdom, det hade nån koppling till militär, innehåller typ ”marsch (?)”, ”flygande kadrilj” eller nån liknande term
 
Jag får en order i huvudet... "Byt om tät"... Men så är det också en så där 40-45 år sen jag red ut med ridskola med sån order...

"Kolonn om två"
"Kolonn om en"
"Ingela tar täten" - handen upp - "JAG har täten"
"Byt om tät"...
 
Aldrig gjort, känns spontant som en mindre säker övning. Förstår tanken med lydnad, men är det egentligen en så bra övning mtp hur hästar fungerar. Jag har fått lära mig att man ska hålla sin plats i ledet och att man placerar hästarna i ledet efter hur det är som individer och var i ledet man förmodar dom trivs bäst. Men jag vet inte, är det en vanlig övning att rida?
 
Aldrig gjort, känns spontant som en mindre säker övning. Förstår tanken med lydnad, men är det egentligen en så bra övning mtp hur hästar fungerar. Jag har fått lära mig att man ska hålla sin plats i ledet och att man placerar hästarna i ledet efter hur det är som individer och var i ledet man förmodar dom trivs bäst. Men jag vet inte, är det en vanlig övning att rida?
Knepigt att tävla distans om man inte övar detta innan. Då får man finna sig i att bli omriden i olika hastigheter.
Jag tycker också att det är viktigt att hästen behärskar det. För tänk om någon åker av och den hästen drar och jag inte kan kontrollera min häst i det läget? Livsfarligt.
 
Knepigt att tävla distans om man inte övar detta innan. Då får man finna sig i att bli omriden i olika hastigheter.
Jag tycker också att det är viktigt att hästen behärskar det. För tänk om någon åker av och den hästen drar och jag inte kan kontrollera min häst i det läget? Livsfarligt.

Jo, alltså jag tycker också en häst ska klara av att bli omriden. Det jag undrar var mer om det är något man ska träna på vid uteritter. Vad jag fått lära mig är att man rider om varandra på banan och ute håller man sin plats i ledet.
Sen om det skulle bli att man blir omriden när man är ute är det kanske inte någon större fara. Men så gott det går ska man hålla sin plats och det är för att hästarna ska få trygghet i varandra tex om någon ramlar av och den hästen sticker iväg påverkar det inte gruppen i övrigt så väldigt mycket och det blir förhoppningsvis ingen annan som tänder till.

Distans har jag ingen erfarenhet av, så vet inte hur start och distansen ser ut, hur tätt man rider och liknande. Kan ju se att det blir en annan situation än för en grupp som är på en uteritt tillsammans, så då är det kanske något som man ska träna på då man ofta hamnar i den typen av situationer. Men så tror jag också att det är mycket beroende på mentaliteten hos individen, att det kan bli svårt träna bort om en häst är otrygg i sådana situationer?
 
Aldrig gjort, känns spontant som en mindre säker övning. Förstår tanken med lydnad, men är det egentligen en så bra övning mtp hur hästar fungerar. Jag har fått lära mig att man ska hålla sin plats i ledet och att man placerar hästarna i ledet efter hur det är som individer och var i ledet man förmodar dom trivs bäst. Men jag vet inte, är det en vanlig övning att rida?
Det var en av dom grejer vi övade på varje gång vi red ut. Vi älskade den. Var ju skitkul om någon häst var galet laddad när det var dens tur. Vi travade i friskt tempo och den siste galopperade förbi på ledarens kommando. Stack hästen fick du trava tillbaks o börja om. Vi hade en märr som var totalt tossig vid denna övning. Hon lärde mig att sitta still, inte dra i tyglarna och att hålla om.
 
Det var en av dom grejer vi övade på varje gång vi red ut. Vi älskade den. Var ju skitkul om någon häst var galet laddad när det var dens tur. Vi travade i friskt tempo och den siste galopperade förbi på ledarens kommando. Stack hästen fick du trava tillbaks o börja om. Vi hade en märr som var totalt tossig vid denna övning. Hon lärde mig att sitta still, inte dra i tyglarna och att hålla om.
Sitta still, inte dra i tyglarna och hålla om finns det väldigt många andra övningar för som jag tycker känns som ett tryggare alternativ. Så har fortfarande lite svårt att förstå att det är en så bra övning mtp säkerhet.
 
Sitta still, inte dra i tyglarna och hålla om finns det väldigt många andra övningar för som jag tycker känns som ett tryggare alternativ. Så har fortfarande lite svårt att förstå att det är en så bra övning mtp säkerhet.
Det var en övning som var just att öva säkerheten. Att kunna få stopp även om andra hästar stack. Men det är svårt att förklara för dagens ryttare som knappt rider ut i grupp utanför staket.
 
Det var en övning som var just att öva säkerheten. Att kunna få stopp även om andra hästar stack. Men det är svårt att förklara för dagens ryttare som knappt rider ut i grupp utanför staket.
Fast jag tycker det känns onödigt att träna på något i en övning jag menar skapar otrygga situationer för hästar och ryttare när det finns alternativ. Osäker på vad du menar med dagens ryttare, jag är varken ung eller håller mig ensam innanför staketet vid ridning, har aldrig gjort och kommer inte börja göra det heller, kanske när jag rundar 80 ^^

Kan vara att jag ridit någon sådan övning, men det är inget jag kommer ihåg från x antal ridskolor, travstall, naturbruksgymnasium eller arbetsplatser jag varit på.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vill även generellt prata om varför en sådan typ av övning är en mindre bra sådan.

Förstår inte hur en instruktör kan ha översikt och hjälpa på ett bra sätt vid en sådan övning.

Hästar är flockdjur samt flyktdjur som läser av och påverkas av varandra. Om det är oro i flocken blir hästarna oroliga. Vissa mer andra mindre. Vid uteritter brukar både hästar och ryttare vara mer uppspelta. En grupp ekipage är inte homogen och alla hästar och ryttare är individer med sina egna styrkor och svagheter och någon kan tycka det är roligt, andra kan bli rädda vilket ökar riskerna. Har mer än en gång sett hästar och ryttare få sina ben eller andra kroppsdelar söndersparkade pga att man ska rida förbi och det bli en spark vid omridning. Känns onödigt att aktivt skapa en sådan situation flera gånger vid uteritter.

Alternativ övning som man kan ha på bana är tex 3 volter, en liten (innerst i skritt), nr 2 i trav och den stora yttersta galopp. Så rider man på volterna samtidigt. (Ser ut som en måltavla uppifrån).

Ett annat alternativ är gymkhana
Ett annat är kadrilj med flera ekipage på banan
Hoppning, bana, där flera rider samtidigt på förbestämda hinder

Varför är det bättre att träna på bana,
Kommer en häst lös kan man enklare fånga in den, den kommer inte ut i trafiken eller skog etc och kan skada sig själv eller andra.

Händer något, vilket det såklart kan göra ändå, är det enklare och snabbare för räddningstjänst att nå dig, hästen eller andra skadade. Det är mest pga denna punkt och den precis ovanför som jag tycker det känns onödigt som en övning vid utritter när det finns tydliga riskmoment och där finns bra alternativ.

Jag förstår definitivt att det kan vara en kul övning och man gör så klart som man vill ändå.
 
Över lag så anser jag att man ska rida ut mer om man har möjlighet till det och sluta sitta och harva runt på ridbana och i ridhus varenda dag. Dels så är det stärkande och nyttigt att rida på varierat underlag, hästarna mår psykiskt bättre att få en varierad ridning i olika miljöer och som ryttare blir du tryggare av att våga rida ut mer tillsammans med andra under kontrollerade former, dvs inget flängridande. Hästar som är vana att ridas i grupp med andra och ute stressar inte upp sig på samma vis som de som aldrig eller sällan får komma ut med andra hästar.

Att sätta sig upp på en häst är ett riskmoment, är man rädd för att något ska hända till häst är det bättre att syssla med t ex motorsport eller bergsklättring. :up:
 
Över lag så anser jag att man ska rida ut mer om man har möjlighet till det och sluta sitta och harva runt på ridbana och i ridhus varenda dag. Dels så är det stärkande och nyttigt att rida på varierat underlag, hästarna mår psykiskt bättre att få en varierad ridning i olika miljöer och som ryttare blir du tryggare av att våga rida ut mer tillsammans med andra under kontrollerade former, dvs inget flängridande. Hästar som är vana att ridas i grupp med andra och ute stressar inte upp sig på samma vis som de som aldrig eller sällan får komma ut med andra hästar.

Att sätta sig upp på en häst är ett riskmoment, är man rädd för att något ska hända till häst är det bättre att syssla med t ex motorsport eller bergsklättring. :up:
Absolut, ju mer man gör av något desto tryggare blir man på det. Min reflektion var inte över uteridning vs bana. Utan just den övningen som nämns i ts inlägg och varför det fanns bättre alternativ.

Sen tycker jag nog det är en sanning med modifikation, många hästar jag ridit blir taggade av just det att man är ute i det fria. Kan ha ridit ut i havet och på banvallar i en månad i sträck men dom är fortfarande lika taggade på att få komma ut å sträcka på sig.

Man behöver inte vara rädd för att rida bara för att man är medveten om riskerna och försöker rida säkert. Jag tycker också man kan variera mer vad och hur man rider när man rider på bana.
 
Absolut, ju mer man gör av något desto tryggare blir man på det. Min reflektion var inte över uteridning vs bana. Utan just den övningen som nämns i ts inlägg och varför det fanns bättre alternativ.

Sen tycker jag nog det är en sanning med modifikation, många hästar jag ridit blir taggade av just det att man är ute i det fria. Kan ha ridit ut i havet och på banvallar i en månad i sträck men dom är fortfarande lika taggade på att få komma ut å sträcka på sig.

Man behöver inte vara rädd för att rida bara för att man är medveten om riskerna och försöker rida säkert. Jag tycker också man kan variera mer vad och hur man rider när man rider på bana.
Mina hästar som alltid rids ut själva och i grupp är taggade och glada även när de rids på bana eftersom det är varierad ridning. Jag hade en medryttare som jag hade stora problem med för hon ville egentligen bara sitta och harva på bana utan att ens ha kunskaperna att rida övningarna hon försökte sig på, resultatet blev en häst som "dog" så fort hon kom in på banan och det var verkligen inte roligt att rida för instruktör med en omotiverad häst. Det slutade med att jag gav henne ridförbud om hon inte red ut de dagar hon skulle och annars red för instruktör, inga egna övningar på egen hand. Resultatet blev en glad häst och faktiskt en medryttare som förbättrade sin egen ridning.

En häst ska vara taggad, men bara för att den älskar vad den gör så ska den kunna lyssna på vad ryttaren vill och vise versa. Min ridning ska inte enbart vara mitt nöje utan hästen ska tycka det är roligt när jag rider.
 
Mina hästar som alltid rids ut själva och i grupp är taggade och glada även när de rids på bana eftersom det är varierad ridning. Jag hade en medryttare som jag hade stora problem med för hon ville egentligen bara sitta och harva på bana utan att ens ha kunskaperna att rida övningarna hon försökte sig på, resultatet blev en häst som "dog" så fort hon kom in på banan och det var verkligen inte roligt att rida för instruktör med en omotiverad häst. Det slutade med att jag gav henne ridförbud om hon inte red ut de dagar hon skulle och annars red för instruktör, inga egna övningar på egen hand. Resultatet blev en glad häst och faktiskt en medryttare som förbättrade sin egen ridning.

En häst ska vara taggad, men bara för att den älskar vad den gör så ska den kunna lyssna på vad ryttaren vill och vise versa. Min ridning ska inte enbart vara mitt nöje utan hästen ska tycka det är roligt när jag rider.
Jag tror du missat min poäng, jag säger inte att man inte ska rida ut eller det är fel att ha en taggad häst på uteritt. Det är kul. Men är hästen taggad så kanske en olycka kan hända lättare eller snabbare därför att den just är mer levande. Då kan man kanske skippa just den övningen som ts nämner i sin trådstart när man rider ut, bara det, punkt.
 
Jag har lärt mig rida av gamla militärer samt ridit en hel del kvalleriridning och ngt sådant har jag aldrig stött på i dessa sammanhang. Tvärt om är det högsta prioritet att just hålla sin plats och aldrig skapa oreda. Kavalleriridning är oerhört kontrollerat och man håller ihop ledet.
När jag däremot en tid red med en grupp som kom från ett westernstall så gjorde man den här slags saker - fattade galopp och red om den framför, drog rätt ut på ett fält mm med resultatet att det uppstod många i
mina ögon farliga situationer och rena olyckor. Jag slutade rida med dem ..
Har dock ingen aning om detta är typiskt f westernryttare i allmänhet …
 
Första vi lär våra unghästar när vi kör i dem är att gå i olika positioner i ledet. Man kan vara först lika väl som sist och klara av att byta plats. Men har nog aldrig gjort det medvetet med just ridhästar.
 
Jeg tenker at dette er viktig å øve på. For dette kan skje uten at det er planlagt. Da er det viktig at både hest og rytter har øvd på situasjonen i trygge former.Jeg synes det hadde vært både nyttig og gøy.
Jag ser det precis tvärt om. När du rider ut ska du kunna kontrollera din häst och hålla din plats. Om du ska byta plats ska detta ske lugnt och kontrollerat i ’ överenskommelse’ med övriga ryttare i gruppen. Att rida fram bakom en annan häst placerar dig i ’slagläge’ och du riskerar att bli sparkad ( du eller hästen). Ju högre tempo du har desto större är risken f en olycka. Om ngn skulle föreslå denna ’lek’ hade jag omedelbart sagt ett tydligt ’NEJ!’
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 558
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har köpt en ny häst, 4-åring, fbl. Nu till bekymret, hon är alldeles för snabb igaloppen. Den förre ägaren hade fått rådet att låta...
Svar
13
· Visningar
1 307
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 418
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp